Sundhedsudvalget 2007-08 (1. samling)
SB 2 1
Offentligt
884060_0001.png
2/2007
Beretning om
it-understøttelsen af
sygehusenes opgaver
Statsrevisorerne beretning SB2/2007 - Bilag 1: Beretning om it-understøttelsen af sygehusenes opgaver
884060_0002.png
2/2007
Beretning om
it-understøttelsen af
sygehusenes opgaver
Statsrevisorerne fremsender denne beretning
med deres bemærkninger til Folketinget og
vedkommende minister, jf. § 3 i lov om
statsrevisorerne og § 18, stk. 1, i lov om
revisionen af statens regnskaber m.m.
København 2007
Denne beretning til Folketinget skal behandles ifølge lov om revisionen af statens regnskaber, § 18:
Statsrevisorerne fremsender med deres eventuelle bemærkninger Rigsrevisionens beretning til Folketinget og vedkommende
minister.
Indenrigs- og sundhedsministeren afgiver en redegørelse til beretningen.
Rigsrevisor afgiver et notat med bemærkninger til indenrigs- og sundhedsministerens redegørelse.
På baggrund af ministerens redegørelse og rigsrevisors notat tager Statsrevisorerne endelig stilling til beretningen, hvilket
forventes at ske i marts 2008.
Indenrigs- og sundhedsministerens redegørelse, rigsrevisors bemærkninger og Statsrevisorernes eventuelle bemærkninger
samles i Statsrevisorernes Endelig betænkning over statsregnskabet, som årligt afgives til Folketinget i april måned – i dette
tilfælde april 2009.
Statsrevisorerne beretning SB2/2007 - Bilag 1: Beretning om it-understøttelsen af sygehusenes opgaver
884060_0003.png
Henvendelse vedrørende
denne publikation rettes til:
Statsrevisorerne
Christiansborg
Prins Jørgens Gård 2
1240 København K
Telefon: 33 37 55 00
Fax: 33 37 59 95
E-mail: [email protected]
Hjemmeside: www.ft.dk/statsrevisorerne
Yderligere eksemplarer kan
købes ved henvendelse til:
Schultz Information
Herstedvang 12
2620 Albertslund
Telefon: 43 63 23 00
Fax: 43 63 19 69
E-mail: [email protected]
Hjemmeside: www.schultz.dk
ISSN 0108-3902
ISBN 978-87-7434-281-6
Statsrevisorerne beretning SB2/2007 - Bilag 1: Beretning om it-understøttelsen af sygehusenes opgaver
884060_0004.png
STATSREVISORERNES BEMÆRKNING
Statsrevisorernes bemærkning
Statsrevisorerne,
den 10. oktober 2007
BERETNING OM IT-UNDERSTØTTELSEN AF SYGEHUSENES OPGAVER
Den 1. januar 2007 afløste 5 regioner de tidligere amters administration af sygehus-
området. I denne undersøgelse gøres status over de it-systemer, som regionernes
sygehuse råder over til understøttelse af kerneopgaver i forhold til patienterne samt
ved administration af økonomi, løn mv., og det er første gang, at den statslige revi-
sion – Rigsrevisionen og Statsrevisorerne – har haft mulighed for at afgive en tvær-
gående, landsdækkende undersøgelse på sygehusområdet.
Undersøgelsen viser, at der er en høj grad af digitalisering i sygehusvæsenet, idet
en lang række centrale funktioner inden for patientforløb og sygehusadministration
er it-understøttet. Undersøgelsen viser også, at regionerne er i færd med at udarbej-
de strategier for it-udviklingen på sygehusområdet. Regionerne bør imidlertid i høje-
re grad analysere og vurdere, hvilke it-opgaver der kan løses og koordineres på
tværs af regionerne.
Statsrevisorerne finder det tilfredsstillende, at regionerne hurtigt har etableret nød-
vendige tiltag til udvikling af it-understøttelsen på sygehusområdet.
Statsrevisorerne skal pege på, at der med etablering af regionerne er en eneståen-
de – måske historisk – mulighed for vidensdeling, koordination og samarbejde på
tværs af regionerne om fælles og omkostningsbevidste fremtidige it-løsninger på
sygehusområdet. Statsrevisorerne forventer, at indenrigs- og sundhedsministerens
bebudede initiativ sikrer et forpligtende samarbejde mellem regionerne om udvikling
af fælles it-løsninger på basis af fælles standarder – især udviklingen af den elektro-
niske patientjournal, der kan anvendes på tværs af sygehuse og regioner til gavn for
patienterne.
Peder Larsen
Henrik Thorup*
)
Helge Adam Møller
Johannes Lebech
Svend Erik Hovmand
Mogens Lykketoft
*
)
Statsrevisor Henrik Thorup
har erklæret sig inhabil ved
behandlingen af denne sag.
Statsrevisorerne beretning SB2/2007 - Bilag 1: Beretning om it-understøttelsen af sygehusenes opgaver Statsrevisorerne beretning SB2/2007 - Bilag 1: Beretning om it-understøttelsen af sygehusenes opgaver
884060_0006.png
Beretning til Statsrevisorerne om
it-understøttelsen af
sygehusenes opgaver
Rigsrevisionen afgiver hermed denne beretning til
Statsrevisorerne i henhold til § 17, stk. 2, i rigs-
revisorloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 3 af 7. januar
1997 som ændret ved lov nr. 590 af 13. juni 2006.
Beretningen vedrører finanslovens § 16. Indenrigs-
og Sundhedsministeriet.
Statsrevisorerne beretning SB2/2007 - Bilag 1: Beretning om it-understøttelsen af sygehusenes opgaver Statsrevisorerne beretning SB2/2007 - Bilag 1: Beretning om it-understøttelsen af sygehusenes opgaver
884060_0008.png
Indholdsfortegnelse
I.
II.
Undersøgelsens resultater........................................................................................... 1
Baggrund, formål, afgrænsning og metode ................................................................. 4
A. Baggrund .............................................................................................................. 4
B. Formål, afgrænsning og metode........................................................................... 4
It-understøttelsen af patientforløb og sygehusadministration ...................................... 6
A. Regionernes overblik over it-systemerne.............................................................. 7
B. It-understøttelsen af sygehusenes kerneopgaver................................................. 7
Udviklingsplaner for it-understøttelsen....................................................................... 13
A. Regionernes it-strategier..................................................................................... 14
B. Forbedring af it-understøttelsen.......................................................................... 18
C. Ansvars- og kompetencefordeling ...................................................................... 19
D. Koordinering af it-opgaver på tværs af regionerne ............................................. 21
Oversigt over somatiske sygehusenheder pr. 12. januar 2007........................... 25
Ordliste................................................................................................................ 26
III.
IV.
Bilag 1.
Bilag 2.
Statsrevisorerne beretning SB2/2007 - Bilag 1: Beretning om it-understøttelsen af sygehusenes opgaver Statsrevisorerne beretning SB2/2007 - Bilag 1: Beretning om it-understøttelsen af sygehusenes opgaver
884060_0010.png
UNDERSØGELSENS RESULTATER
1
I. Undersøgelsens resultater
1. Beretningen handler om de it-systemer, der understøtter sygehusenes kerneopgaver i
relation til patientforløb og sygehusadministration. Endvidere handler beretningen om regio-
nernes strategier og planer på området. Rigsrevisionen har gennemført denne undersøgel-
se af egen drift.
2. I forbindelse med nedlæggelsen af amterne og dannelsen af regionerne har disse over-
taget mange forskellige it-systemer inden for bl.a. sundhedsområdet. Det er derfor en væ-
sentlig opgave for regionerne at konsolidere og sikre it-driften. En betingelse herfor er op-
bygningen af regionernes it-organisation, hvor placering af ansvar for drift og udvikling skal
sikre, at der skabes klarhed over beslutningsvejene i den nye organisation. Derudover skal
regionerne fastlægge strategier og handlingsplaner, som skal sikre drift og investeringer på
it-området. It-investeringer er ofte forbundet med store udgifter, og koordinering og samar-
bejde på tværs af regionerne er nødvendigt for at opnå en effektiv og omkostningsbevidst
it-understøttelse af sygehusenes opgaver.
3. Sundhedsområdet tegner sig for langt størstedelen af regionernes udgiftsbudgetter (to-
talt set 80,7 mia. kr. i 2007), og det somatiske sundhedsvæsen udgør heraf ca. 57 mia. kr.
Det fremgår af aftalen mellem regeringen og Danske Regioner om regionernes økonomi
for 2007, at ca. 80,7 % af de samlede tilskud og bidrag finansieres af staten, og at kommu-
nerne finansierer ca. 19,3 %.
4. Det somatiske sundhedsvæsen tegner sig som nævnt for den væsentligste del af regio-
nernes udgifter. Rigsrevisionen har derfor valgt at gennemføre en tværregional undersø-
gelse af status for it-anvendelsen på dette område. Undersøgelsen er gennemført i perio-
den januar-september 2007 umiddelbart efter etableringen af regionerne.
5. Undersøgelsens formål er at gøre status over de it-systemer, som regionernes sygehu-
se råder over til understøttelse af deres kerneopgaver samt opgaver forbundet med syge-
husenes administration. Herudover er det formålet at undersøge, om regionerne har kon-
krete planer på it-området til at styrke sygehusenes opgaveløsning. Rigsrevisionen har
desuden lagt vægt på, at mulighederne for at koordinere udvikling af it-systemer på tværs
af regionerne udnyttes bedst muligt.
Formålet er undersøgt ved at besvare følgende 2 spørgsmål:
Har sygehusene it-systemer, der understøtter deres kerneopgaver i relation til patient-
forløb og sygehusadministration?
Har regionerne konkrete udviklingsplaner for it-understøttelsen af sygehusområdet?
Statsrevisorerne beretning SB2/2007 - Bilag 1: Beretning om it-understøttelsen af sygehusenes opgaver
884060_0011.png
2
UNDERSØGELSENS RESULTATER
UNDERSØGELSENS RESULTATER
Sygehusene anvender i dag mange forskellige it-systemer, der understøtter en lang
række centrale funktioner inden for sygehusenes kerneopgaver. Rigsrevisionen fin-
der, at der er en god udvikling i gang på området for sygehus-it. Undersøgelsen har
vist, at der er en høj grad af digitalisering i sygehusvæsenet, men Rigsrevisionen
vurderer dog, at it-understøttelsen på sygehusene kan styrkes, og at dette bedst
kan ske ved et tæt tværgående samarbejde mellem regionerne, så der kan tilveje-
bringes en koordineret udvikling af it-understøttelsen.
Rigsrevisionen finder det væsentligt, at Indenrigs- og Sundhedsministeriet sikrer, at
der etableres et forpligtende samarbejde om udviklingen af fælles løsninger på
tværs af regionerne.
Denne samlede vurdering er baseret på følgende:
Der er en høj grad af digitalisering i sygehusvæsenet, idet en lang række cen-
trale funktioner inden for sygehusenes kerneopgaver er it-understøttet.
Regionernes overblik over it-systemerne
De fleste regioner har udarbejdet oversigter over deres it-systemer på afgræn-
sede områder, fx EPJ (elektronisk patientjournal). En enkelt region har udarbej-
det en dækkende oversigt over it-systemerne.
It-understøttelsen af sygehusenes kerneopgaver
Patientforløb
Det patientadministrative område er kendetegnet ved ældre, egenudviklede sy-
stemer. Derudover oplyser flere af sygehusene, at bookingsystemerne kun i no-
gen grad understøtter arbejdsgangene relateret til booking.
Undersøgelsen har vist, at sygehusene vurderer, at det kliniske område er præ-
get af umoden teknologi. Desuden er der stadig arbejdsgange, som ikke er it-un-
derstøttede. Endelig kan der ske forbedringer, hvad angår deling af data.
På det parakliniske område har undersøgelsen vist, at sygehusene generelt vur-
derer, at det parakliniske områdes it-systemer generelt kan karakteriseres som
modne teknologier, hvilket vil sige, at der er tale om standardprodukter, der er
gennemtestede og velafprøvede. Også på dette område kan der dog ske forbed-
ringer, hvad angår datadeling.
Sygehusadministration
Området for sygehusadministration er internt i regionerne understøttet af en ræk-
ke forskellige systemer inden for økonomi, løn, indkøb m.m. Nogle sygehuse har
desuden et ledelsesinformationssystem. Sygehusene vurderer systemerne over-
vejende positivt, hvad angår deling af data samt understøttelse af forretningsgan-
ge. I forbindelse med nyanskaffelser på området finder Rigsrevisionen, at regio-
nerne bør afsøge markedet for velafprøvede it-løsninger, som bygger på stan-
dardprodukter til virksomhedsstyring.
Statsrevisorerne beretning SB2/2007 - Bilag 1: Beretning om it-understøttelsen af sygehusenes opgaver
884060_0012.png
UNDERSØGELSENS RESULTATER
3
Regionerne har udviklingsplaner for it-understøttelsen af sygehusområdet. Der
er dog grundlag for, at regionerne i større grad analyserer og vurderer, hvilke
opgaver vedrørende it-understøttelse, fx på EPJ-området, der kan løses og ko-
ordineres på tværs af regionerne. Indenrigs- og Sundhedsministeriet bør sikre,
at der etableres et forpligtende samarbejde mellem regionerne, så fremtidig
udvikling af it til sygehusene kan foregå koordineret og på baggrund af fælles
standarder.
Regionernes it-strategier
De fleste regioner har udarbejdet delstrategier for sygehus-it, og 3 regioner for-
venter at færdiggøre samlede it-strategier i løbet af 2007.
Rigsrevisionen finder, at det er essentielt for fremdriften af udviklingen af it-under-
støttelsen af sygehusenes opgaver, at der i hver region udarbejdes en samlet
strategi for sygehus-it.
Potentialer for forbedring af it-understøttelsen
Regionerne har generelt fokus på, hvor der er forbedringspotentialer i forhold til
it-understøttelsen af sygehusenes kerneopgaver. Regionerne peger især på for-
bedringspotentialer i forbindelse med it-understøttelse af de kliniske arbejdsgan-
ge på sygehusene.
Ansvars- og kompetencefordeling
Regionerne har udformet en klar ansvars- og kompetencefordeling for ejerskab,
drift og udvikling af it-systemerne. Regionerne har organiseret styringen af it-op-
gaverne efter en nogenlunde ensartet koncern-it-model, der indebærer en vis
grad af centralisering af it-driften.
Koordinering af it-opgaver på tværs af regionerne
Regionerne deltager i varierende grad i konkrete og afgrænsede samarbejdsre-
lationer. Dette sker primært gennem deltagelse i forskellige tema- og arbejds-
grupper i Danske Regioner. Endelig indgår regionerne i en række nationale sam-
arbejdsfora på området.
Der er potentiale for yderligere koordinering og samarbejde på tværs af regioner-
ne, hvad angår EPJ samt, mere generelt, udvikling og indkøb af it-systemer. På
EPJ-området er der etableret en organisation, Sammenhængende Digital Sund-
hed i Danmark, som har til opgave at udarbejde en fælles ramme for udviklingen
af EPJ. Som grundlag for en koordineret og fortsat udvikling af EPJ på tværs af
regionerne er der bl.a. behov for fælles beslutninger om, hvilke behov og perso-
nalegrupper EPJ skal understøtte.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet bør tage initiativ til at etablere forpligtende
samarbejdsrelationer, fx i regi af et forum som Sammenhængende Digital Sund-
hed i Danmark. Dette kan sikre en koordineret udvikling af området med fokus
på fælles it-løsninger til ensartede funktioner.
Statsrevisorerne beretning SB2/2007 - Bilag 1: Beretning om it-understøttelsen af sygehusenes opgaver
884060_0013.png
4
BAGGRUND, FORMÅL, AFGRÆNSNING OG METODE
II. Baggrund, formål, afgrænsning og metode
A.
Baggrund
6. Beretningen handler om de it-systemer, der understøtter sygehusenes kerneopgaver i
relation til patientforløb og sygehusadministration. Endvidere handler beretningen om regio-
nernes strategier og planer på området.
7. I forbindelse med nedlæggelsen af amterne og dannelsen af regionerne har disse over-
taget mange forskellige it-systemer inden for bl.a. sundhedsområdet. Det er derfor en væ-
sentlig opgave for regionerne at konsolidere og sikre it-driften. En betingelse herfor er op-
bygningen af regionernes it-organisation, hvor placering af ansvar for drift og udvikling skal
sikre, at der skabes klarhed over beslutningsvejene i den nye organisation. Derudover skal
regionerne fastlægge strategier og handlingsplaner, som skal sikre drift og investeringer på
it-området. It-investeringer er ofte forbundet med store udgifter, og koordinering og samar-
bejde på tværs af regionerne er nødvendigt for at opnå en effektiv og omkostningsbevidst
it-understøttelse af sygehusenes opgaver.
8. Sundhedsområdet tegner sig for langt størstedelen af regionernes udgiftsbudgetter (to-
talt set 80,7 mia. kr. i 2007), og det somatiske sundhedsvæsen udgør heraf ca. 57 mia. kr.
Det fremgår af aftalen mellem regeringen og Danske Regioner om regionernes økonomi
for 2007, at ca. 80,7 % af de samlede tilskud og bidrag finansieres af staten, og at kommu-
nerne finansierer ca. 19,3 %.
9. Det somatiske sundhedsvæsen tegner sig som nævnt for den væsentligste del af regio-
nernes udgifter. Rigsrevisionen har derfor valgt at gennemføre en tværregional undersø-
gelse af status for it-anvendelsen på dette område. Undersøgelsen er gennemført i perio-
den januar-september 2007 umiddelbart efter etableringen af regionerne.
B.
Formål, afgrænsning og metode
Formål
10. Undersøgelsens formål er at gøre status over de it-systemer, som regionernes syge-
huse råder over til understøttelse af deres kerneopgaver samt opgaver forbundet med sy-
gehusenes administration. Herudover er det formålet at undersøge, om regionerne har
konkrete planer på it-området til at styrke sygehusenes opgaveløsning. Rigsrevisionen har
desuden lagt vægt på, at mulighederne for at koordinere udvikling af it-systemer på tværs
af regionerne udnyttes bedst muligt.
Formålet er undersøgt ved at besvare følgende 2 spørgsmål:
Har sygehusene it-systemer, der understøtter deres kerneopgaver i relation til patient-
forløb og sygehusadministration?
Har regionerne konkrete udviklingsplaner for it-understøttelsen af sygehusområdet?
Statsrevisorerne beretning SB2/2007 - Bilag 1: Beretning om it-understøttelsen af sygehusenes opgaver
884060_0014.png
BAGGRUND, FORMÅL, AFGRÆNSNING OG METODE
5
Afgrænsning
11. Undersøgelsen omfatter de somatiske sygehuse i alle 5 regioner. Der er på landsplan
i alt 30 somatiske sygehusenheder (sygehuse, der beskæftiger sig med kropslige lidelser),
som består af én eller flere sygehusmatrikler under en fælles ledelse. En oversigt over sy-
gehusenheder og tilhørende matrikler kan findes i bilag 1.
Regionerne har oplyst, at sygehusene inden for disse enheder anvender de samme it-sy-
stemer, hvorfor de i Rigsrevisionens undersøgelse behandles som samlede sygehusenhe-
der. I beretningen omtales sygehusenhederne som sygehuse.
12. Et patientforløb rummer både udredning, behandling og pleje, hvor der er flere opga-
veområder involveret i forløbet. Rigsrevisionen har valgt at dele sygehusenes kerneopga-
ver relateret til patientforløbet op i 3 hovedområder:
patientadministration,
som omfatter alle de administrative opgaver, der er forbundet
med patientforløbet, fx indkaldelse af patienten til undersøgelse
det kliniske område,
som omfatter undersøgelse, diagnostik, behandling og pleje af pa-
tienten
det parakliniske område,
der bl.a. omfatter laboratorieanalyser og fungerer som støtte-
funktion til det kliniske arbejde.
Dertil kommer sygehusadministration som et selvstændigt opgaveområde, hvor bl.a. øko-
nomi, løn, indkøb og ledelsesinformation varetages.
13. Der findes flere typer it-systemer på sygehusene. En type it-systemer understøtter
sundhedspersonalets og det administrative personales arbejdsgange relateret til patientfor-
løb og sygehusadministration. En anden type it-systemer er forbundet med medicoteknisk
udstyr, som anvendes under fx operationer, bl.a. systemer til brug for kikkertoperationer i
knæ o.l. En tredje type it-systemer er støttesystemer for de 2 førstnævnte systemer. Her-
under indgår servere, netværk osv., som håndteres af it-staben. Rigsrevisionens undersø-
gelse fokuserer på de it-systemer, som understøtter patientforløb og sygehusadministra-
tion, hvorved støttesystemer og medicoteknisk relaterede it-systemer ikke er omfattet.
14. Status på sygehusenes it-systemer er foretaget i marts 2007 og er således udtryk for
et øjebliksbillede af et felt under udvikling. Der kan derfor være sket ændringer i porteføljen
af it-systemer i anvendelse på det enkelte sygehus i perioden op til beretningens afgivelse.
I bilag 2 er angivet en ordliste over sundhedsbegreber, der anvendes i beretningen.
Metode
15. Med henblik på at gøre status på sygehusenes it-systemer har Rigsrevisionen udar-
bejdet et spørgeskema til sygehusene. I spørgeskemaet har sygehusene besvaret en ræk-
ke spørgsmål angående it-systemerne, som understøtter patientforløb og sygehusadmini-
stration. Spørgsmålene angik bl.a. deling af data og understøttelse af arbejdsgange. Syge-
husene har hér kunnet benytte svarmulighederne ”i høj grad”, ”i nogen grad”, ”i mindre
grad”, ”slet ikke” og endelig ”ikke relevant”. Desuden har sygehusene oplyst navn, version,
leverandør og ibrugtagningsår for de angivne systemer. Nogle spørgeskemaer blev besva-
ret af it-chefen på selve sygehuset, mens andre blev besvaret af regionernes centrale af-
delinger for koncern-it på basis af informationer indhentet fra sygehusene.
Ansvaret for udvikling af sygehus-it ligger hos regionerne. Regionernes udviklingsplaner er
undersøgt gennem interviews med regionernes ansvarlige på området for sygehus-it. Des-
uden er inddraget dokumenter, der belyser regionernes forestående aktiviteter på sundheds-
it-området.
16. Beretningen har været forelagt regionerne samt Indenrigs- og Sundhedsministeriet. Al-
le bemærkninger af væsentlig betydning for undersøgelsens præmisser og vurderinger er
indarbejdet i beretningen.
Statsrevisorerne beretning SB2/2007 - Bilag 1: Beretning om it-understøttelsen af sygehusenes opgaver
884060_0015.png
6
IT-UNDERSTØTTELSEN AF PATIENTFORLØB OG SYGEHUSADMINISTRATION
III. It-understøttelsen af patientforløb og
sygehusadministration
RIGSREVISIONENS BEMÆRKNINGER
Der er en høj grad af digitalisering i sygehusvæsenet, idet en lang række cen-
trale funktioner inden for sygehusenes kerneopgaver er it-understøttet.
Denne vurdering er baseret på:
Regionernes overblik over it-systemerne
De fleste regioner har udarbejdet oversigter over deres it-systemer på afgræn-
sede områder, fx EPJ (elektronisk patientjournal). En enkelt region har udarbej-
det en dækkende oversigt over it-systemerne.
It-understøttelsen af sygehusenes kerneopgaver
Patientforløb
Det patientadministrative område er kendetegnet ved ældre, egenudviklede sy-
stemer. Derudover oplyser flere af sygehusene, at bookingsystemerne kun i no-
gen grad understøtter arbejdsgangene relateret til booking.
Undersøgelsen har vist, at sygehusene vurderer, at det kliniske område er præ-
get af umoden teknologi. Desuden er der stadig arbejdsgange, som ikke er it-un-
derstøttede. Endelig kan der ske forbedringer, hvad angår deling af data.
På det parakliniske område har undersøgelsen vist, at sygehusene generelt vur-
derer, at det parakliniske områdes it-systemer generelt kan karakteriseres som
modne teknologier, hvilket vil sige, at der er tale om standardprodukter, der er
gennemtestede og velafprøvede. Også på dette område kan der dog ske forbed-
ringer, hvad angår datadeling.
Sygehusadministration
Området for sygehusadministration er internt i regionerne understøttet af en ræk-
ke forskellige systemer inden for økonomi, løn, indkøb m.m. Nogle sygehuse har
desuden et ledelsesinformationssystem. Sygehusene vurderer systemerne over-
vejende positivt, hvad angår deling af data samt understøttelse af forretningsgan-
ge. I forbindelse med nyanskaffelser på området finder Rigsrevisionen, at regio-
nerne bør afsøge markedet for velafprøvede it-løsninger, som bygger på stan-
dardprodukter til virksomhedsstyring.
Statsrevisorerne beretning SB2/2007 - Bilag 1: Beretning om it-understøttelsen af sygehusenes opgaver
884060_0016.png
IT-UNDERSTØTTELSEN AF PATIENTFORLØB OG SYGEHUSADMINISTRATION
7
A.
Regionernes overblik over it-systemerne
17. Som led i undersøgelsen af it på sygehusene har Rigsrevisionen vurderet, om regio-
nerne har overblik over it-systemerne til understøttelse af patientforløb og sygehusadmini-
stration. Rigsrevisionen har derfor undersøgt, om regionerne har dækkende opgørelser
over de anvendte it-systemer samt over, hvilke data it-systemerne indeholder og udveksler
med hinanden.
18. Undersøgelsen har vist, at de fleste regioner har udarbejdet oversigter over deres it-
systemer på afgrænsede områder, fx EPJ (elektronisk patientjournal). En enkelt region har
udarbejdet en dækkende oversigt over it-systemerne. Regionerne har generelt igangsat
arbejdet med opgørelser over, hvilke it-systemer der anvendes på sygehusene. De fleste
regioner har, i forbindelse med forberedelsesarbejdet til regionsdannelserne, kortlagt de
største og væsentligste it-løsninger. Andre regioner har igangsat en gennemgang af alle
de it-systemer, der anvendes på sundhedsområdet. I enkelte tilfælde indeholder de udar-
bejdede opgørelser desuden initiativer på området. I andre tilfælde uddybende beskrivel-
ser af fx drift og software.
19. Hvad angår overblik over de data, som systemerne indeholder og udveksler med hin-
anden, har de fleste regioner ikke udarbejdet oversigter, der er fuldstændigt dækkende. De
fleste regioner har dog udarbejdet dataoversigter på nogle af områderne, fx på EPJ-området.
B.
It-understøttelsen af sygehusenes kerneopgaver
20. Rigsrevisionen har undersøgt, om sygehusene har it-systemer, der understøtter deres
kerneopgaver i relation til patientforløb og sygehusadministration.
21. It-anvendelse har en række fordele, bl.a. i form af bedre dokumentation og herunder
bedre datatilgængelighed. Der er dog også en række udfordringer forbundet med it-anven-
delse.
22. Som en del af kortlægningen af sygehusenes it-understøttelse har Rigsrevisionen bedt
sygehusene oplyse, hvilke udfordringer der især gør sig gældende for deres it-understøt-
telse.
Sygehusene oplyser, at udfordringerne især består i, at sundhedspersonalet skal bruge
mange forskellige passwords, når de skal logge på it-systemerne, hvilket er tidskrævende.
Hensynet til persondatalovgivningen har dog en betydelig indflydelse på, hvordan adgangen
til it-systemerne konkret kan tilrettelægges. Endvidere sikrer et it-system ikke i sig selv en
høj datakvalitet, og næsten alle sygehusene påpeger derfor, at uens registreringer forringer
datakvaliteten. Der ligger således en ikke uvæsentlig udfordring i at styrke datadisciplinen
og kompetencerne blandt brugerne af it-systemerne på sygehusene. Endelig oplyser syge-
husene, at relevante data ikke i tilstrækkelig grad deles på tværs af deres systemer, hvilket
fx kan skyldes tekniske årsager.
23. Som led i en effektiv it-understøttelse af opgaveløsningen er det vigtigt, at de anvend-
te systemer er i stand til at dele data, så det kun er nødvendigt at taste oplysninger ind ma-
nuelt én gang i ét system, hvorefter de kan bruges, hvor det er relevant, i andre systemer.
Som nævnt ovenfor oplyser sygehusene, at dette ikke i tilstrækkelig grad er muligt.
Desuden er det vigtigt, at it-systemerne understøtter de daglige arbejdsgange i videst mu-
ligt omfang, så brugerne oplever en god funktionalitet. Endelig er det vigtigt, at der ikke er
væsentlige opgaver, som ikke er it-understøttet.
Som en del af kortlægningen har Rigsrevisionen derfor bedt sygehusene vurdere de un-
dersøgte systemers evner til at dele relevante data med andre systemer, samt i hvor høj
grad systemerne understøtter arbejdsgangene på området. Oplysninger om opgaver, der
Statsrevisorerne beretning SB2/2007 - Bilag 1: Beretning om it-understøttelsen af sygehusenes opgaver
884060_0017.png
8
IT-UNDERSTØTTELSEN AF PATIENTFORLØB OG SYGEHUSADMINISTRATION
ikke er it-understøttet, er fremkommet under interviews med regionernes ansvarlige på om-
rådet for sygehus-it.
24. På nogle områder benyttes flere forskellige it-systemer til den samme type opgave, ty-
pisk afhængigt af, hvilke af sygehusets afdelinger opgaven løses af. Rigsrevisionen har
derfor bedt sygehusene vurdere, om de centrale it-systemer, der understøtter patientforløb
og sygehusadministration, kan dele relevante data, og om de understøtter de relevante ar-
bejdsgange. Fx det centrale medicineringssystem på et sygehus, defineret som det system
på medicineringsområdet, der har flest brugere på sygehuset.
25. Rigsrevisionens kortlægning af sygehusenes it-systemer har ikke omfattet en under-
søgelse og vurdering af, om arbejdsgangene mv. understøttes tilfredsstillende af de an-
vendte systemer.
Patientforløb
26. For at undersøge om der er it-systemer, der understøtter patientforløb på sygehusene,
har Rigsrevisionen kortlagt it-systemerne, som sygehusene råder over, inden for:
patientadministration
det kliniske område
det parakliniske område.
27. It på sygehusene er forbundet med udviklingen af de meget omtalte elektroniske patient-
journaler (EPJ). Grundidéen i EPJ er at skabe en digital version af patientjournalen. EPJ er
teknisk set en sammenkædning af it-systemer med forskellige funktioner, som kan give sy-
gehuspersonalet hurtig og nem elektronisk adgang til oplysninger, der er relevante for pa-
tientforløbet. Derved understøttes det sammenhængende patientforløb.
28. I forbindelse med Rigsrevisionens kortlægning af it-systemer på sygehusene viste det
sig, at der på tværs af sygehuse og regioner er forskellige opfattelser af, hvilke it-systemer
der er en del af EPJ på det enkelte sygehus. Behovet for en ensartet forståelse af, hvad en
EPJ indeholder, behandles i kap. IV.D.
Rigsrevisionen har ikke kortlagt, hvilke specifikke it-systemer der indgår i de forskellige sy-
gehuses EPJ-løsninger. En sådan statusopgørelse er udarbejdet af et konsulentfirma i
marts 2007 på foranledning af den nationale organisation Sammenhængende Digital
Sundhed i Danmark, som tidligere hed EPJ-organisationen. I stedet fokuserer beretningen
på selve it-systemerne, som er i anvendelse på sygehusene, uanset om sygehusene ser
disse systemer som en del af EPJ.
FAKTABOKS 1. SAMMENHÆNGENDE DIGITAL SUNDHED I DANMARK
Ved oprettelsen af organisationen Sammenhængende Digital Sundhed i Danmark har regeringen
og Danske Regioner taget initiativ til en mere central styring og koordinering af den fremtidige EPJ-
udvikling. Formålet med organisationen er:
at udarbejde en ny it-strategi for sundhedsvæsenet
at sikre, at der udvikles en fælles EPJ-platform med fælles standarder
at udarbejde en fælles it-arkitektur.
Organisationen ledes af en
bestyrelse
bestående af 6 medlemmer, der er udpeget af indenrigs- og
sundhedsministeren (3 repræsentanter), Danske Regioner (2 repræsentanter) og Kommunernes
Landsforening (1 repræsentant). Bestyrelsen betjenes af et sekretariat, der er nedsat af regeringen
og Danske Regioner. Sekretariatet ledes af en direktør, der er valgt af bestyrelsen. Udgifterne til
driften af organisationen finansieres af regionerne og staten, der hver især bidrager med 45 %,
mens kommunerne bidrager med 10 %.
Statsrevisorerne beretning SB2/2007 - Bilag 1: Beretning om it-understøttelsen af sygehusenes opgaver
884060_0018.png
IT-UNDERSTØTTELSEN AF PATIENTFORLØB OG SYGEHUSADMINISTRATION
9
Patientadministration
29. Det patientadministrative område omfatter alle de administrative opgaver, der er for-
bundet med patientforløbet, ligesom det omfatter sygehusenes indberetning af data til re-
gionen, forskellige databanker og registre samt kommunikationen med kommunerne og de
praktiserende læger. Derudover indgår bookingopgaver relateret til bestilling af blodprøver,
undersøgelser som fx ekkokardiografi (ultralydsundersøgelse af hjertet), operationer samt
indkaldelse af patienter til undersøgelser.
30. Undersøgelsen har vist, at alle sygehusene har et patientadministrationssystem, og
mange sygehuse har desuden et eller flere bookingsystemer til understøttelse af det pa-
tientadministrative område. Derudover anvender sygehusene en række andre patientadmi-
nistrative systemer, som varetager funktioner som sygesikring, fødselsregistrering, rekvisi-
tioner relateret til blodbank og hjælpemiddeldepot mv. Det er forskelligt, hvor mange af dis-
se specialiserede systemer sygehusene anvender.
31. Mange af de administrative opgaver i forbindelse med et patientforløb løses af syge-
husenes centrale patientadministrationssystemer, der under ét betegnes som PAS. Under-
søgelsen har vist, at sygehusene anvender en række forskellige patientadministrationssy-
stemer af både nyere og ældre dato. På enkelte sygehuse anvendes ældre, egenudviklede
patientadministrationssystemer, hvoraf det ældste er fra 1971. Der er således generelt ikke
tale om et fælles patientadministrationssystem i hver region, bortset fra en enkelt region,
hvor alle sygehuse anvender det samme system.
32. Mange sygehuse angiver, at de benytter deres centrale patientadministrationssystem
til booking af undersøgelser mv., mens der på andre sygehuse også anvendes deciderede
bookingsystemer. Generelt er bookingsystemerne taget i brug fra midten af 1990’erne og
frem. Et enkelt sted anvendes dog et egenudviklet bookingsystem fra 1988.
33. Rigsrevisionen har undersøgt, om sygehusenes centrale patientadministrationssyste-
mer og bookingsystemer deler relevante data, og om de understøtter arbejdsgangene på
området.
Sygehusene har oplyst, at deres centrale patientadministrationssystem generelt i høj grad
kan dele relevante data med andre systemer. Ligeledes vurderer sygehusene generelt, at
deres centrale patientadministrationssystem i høj grad understøtter de arbejdsgange, der
er på området.
Flertallet af bookingsystemerne kan i høj grad dele relevante data med andre it-systemer.
Næsten halvdelen af sygehusene angiver desuden, at understøttelsen af arbejdsgangene
kan forbedres på området.
34. Det patientadministrative område er kendetegnet ved ældre, egenudviklede systemer.
Derudover oplyser flere af sygehusene, at bookingsystemerne kun i nogen grad understøt-
ter arbejdsgangene relateret til booking. Rigsrevisionen finder derfor, at it-understøttelsen
på området kan forbedres.
Det kliniske område
35. De kliniske it-systemer rummer den dokumentation, der er i relation til patientforløbet,
bl.a. det kliniske personales (fx lægers og sygeplejerskers) kontakt med patienten. Herun-
der hører kliniske notater, medicineringsoplysninger og oplysninger om undersøgelser mv.
i det enkelte patientforløb.
36. Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at alle sygehusene har et medicineringssy-
stem, og mange sygehuse har også et klinisk notatsystem til journalføring. Ud over it-sy-
stemer til medicinering og notat bruger mange afdelinger og kliniske specialer særlige it-
systemer til håndtering af netop deres behov for it-understøttelse. Fx hjertejournaler på
hjerteafdelinger, anæstesijournaler til anæstesiologerne mv. Endelig har undersøgelsen
Statsrevisorerne beretning SB2/2007 - Bilag 1: Beretning om it-understøttelsen af sygehusenes opgaver
884060_0019.png
10
IT-UNDERSTØTTELSEN AF PATIENTFORLØB OG SYGEHUSADMINISTRATION
vist, at der er væsentlige arbejdsgange på det kliniske område, fx sygeplejenotater, som
endnu ikke er it-understøttet. De fleste systemer på området er under 10 år gamle, og her-
af er den største andel fra de seneste 5 år.
37. I nogle regioner anvender sygehusene de samme medicinerings- og notatsystemer,
mens der i andre regioner viser sig et mere fragmenteret billede, hvor der ikke, eller kun del-
vis, er tale om ét system til én funktion på området inden for den enkelte regions grænser.
38. Rigsrevisionen har undersøgt, om sygehusenes centrale medicineringssystemer deler
relevante data og understøtter arbejdsgangene på området.
Undersøgelsen har vist, at sygehusene generelt finder, at deres centrale medicineringssy-
stem i høj grad kan anvende relevante data fra andre it-systemer. Derimod er det kun i
mindre grad muligt at anvende relevante data fra systemet i andre it-systemer på sygehu-
sene. Dermed kan dataudvekslingen mellem sygehusenes centrale medicineringssystemer
og andre it-systemer forbedres. Systemernes understøttelse af arbejdsgangene på medici-
neringsområdet vurderes som værende høj.
39. Mange af it-systemerne på det kliniske område er stadig i en udviklingsfase, og det er
derfor sygehusenes vurdering, at teknologierne på området generelt må anses for at være
umodne, dvs. at der ikke er tale om standardprodukter, som er gennemtestede og velafprø-
vede. Der eksisterer således endnu ikke et større udvalg af standardsystemer på det klini-
ske område, hvilket bl.a. har den konsekvens, at sygehusene benytter mange forskellige it-
systemer til at løse de samme typer opgaver, som eksemplet med hjerte- og anæstesijour-
naler illustrerede.
40. Undersøgelsen har desuden vist, at sygehusene vurderer, at det kliniske område er
præget af umoden teknologi. Herudover er der stadig arbejdsgange, som ikke er it-under-
støttede. Endelig kan der ske forbedringer, hvad angår deling af data. Rigsrevisionen fin-
der således, at der også på dette område er et potentiale for forbedring.
Det parakliniske område
41. Det parakliniske område fungerer som støttefunktion til det kliniske arbejde i relation til
patientforløbet og omfatter bl.a. laboratorieanalyser, patologi og røntgen.
42. Undersøgelsen har vist, at de forskellige parakliniske afdelinger på sygehusene under-
støttes af en række forskellige, specialiserede it-systemer. Fx understøttes patologiske un-
dersøgelser af vævsprøver af et patologisystem. Endvidere lagres resultater af laboratorie-
undersøgelser i et laboratorieinformationssystem.
43. Rigsrevisionen har undersøgt deling af relevante data og understøttelse af arbejds-
gange vedrørende de centrale it-systemer inden for billedlagring og -fremvisning, røntgen-
information samt laboratorieinformation.
44. Røntgenafdelinger har i dag teknologisk mulighed for at lagre og fremvise billeder digi-
talt igennem en type it-systemer, der under ét betegnes som Picture Archiving Communi-
cations Systems (i daglig tale kaldet PACS). Rigsrevisionens undersøgelse viser, at billed-
lagringssystemer fra forskellige leverandører er udbredt på langt de fleste sygehuse. Syge-
husenes billedlagringssystemer er generelt taget i brug fra sidst i 1990’erne og frem til i
dag. De få sygehuse, som endnu ikke har et sådant system, har planer om at indføre det i
den nærmeste fremtid.
45. Vedrørende billedlagringssystemer viser undersøgelsen, at sygehusene generelt fin-
der, at disse i høj grad kan anvende relevante data fra andre it-systemer. Derimod er det i
mindre grad muligt at anvende relevante data fra systemet i andre it-systemer på sygehu-
sene. Systemets understøttelse af arbejdsgangene på området vurderes som værende
høj.
Statsrevisorerne beretning SB2/2007 - Bilag 1: Beretning om it-understøttelsen af sygehusenes opgaver
884060_0020.png
IT-UNDERSTØTTELSEN AF PATIENTFORLØB OG SYGEHUSADMINISTRATION
11
46. Et røntgeninformationssystem, under ét kaldet RIS, indeholder røntgenlægernes be-
skrivelser af de røntgenbilleder, som er lagret i billedlagringssystemet. Derudover indehol-
der visse røntgeninformationssystemer moduler til booking af røntgenundersøgelser. Rønt-
geninformationssystemer fra forskellige leverandører er i brug eller på vej til at blive indført
på alle sygehusene. Systemerne er taget i brug fra sidst i 1990’erne og frem til i dag.
47. Undersøgelsen har vist, at sygehusene vurderer, at deres røntgeninformationssystem
i høj grad kan anvende relevante data fra andre it-systemer. Derimod er det kun i nogen
grad muligt at anvende relevante data fra systemet i andre it-systemer på sygehusene. Sy-
stemets understøttelse af arbejdsgangene på området vurderes som værende høj.
48. Laboratorieinformationssystemer anvendes fx til blodprøvesvar. Alle sygehuse har et
laboratorieinformationssystem, og mange anvender it-systemet Labka, dog i forskellige
versioner. De fleste systemer på området er under 10 år gamle. Enkelte systemer er af æl-
dre dato. Det ældste er en version af Labka, som er taget i brug i 1985/1986.
49. Sygehusene vurderer i overvejende grad deres centrale laboratorieinformationssyste-
mer positivt, hvad angår deling af relevante data med andre systemer. Ligeledes vurderes
systemet meget positivt, hvad angår understøttelse af de daglige arbejdsgange, hvilket bl.a.
kan hænge sammen med teknologiernes grad af modenhed.
50. På det parakliniske område har undersøgelsen vist, at sygehusene generelt vurderer,
at det parakliniske områdes it-systemer generelt kan karakteriseres som modne teknologi-
er, hvilket vil sige, at der er tale om standardprodukter, der er gennemtestede og velafprø-
vede. Også på dette område kan der dog ske forbedringer, hvad angår datadeling, især for
røntgeninformationssystemerne og billedlagringssystemerne.
Sygehusadministration
51. For at undersøge om der er it-systemer, der understøtter sygehusadministrationen,
har Rigsrevisionen undersøgt it-systemerne, som sygehusene råder over på området. Sy-
gehusadministration omfatter en række administrative opgaver, der ikke er rettet imod den
enkelte patient, herunder bl.a. økonomistyring, løn, indkøb samt ledelsesinformation.
52. Undersøgelsen har vist, at alle sygehusene har økonomi-, løn- og indkøbssystemer
samt systemer til elektronisk sags- og dokumenthåndtering. Det er derimod ikke alle syge-
huse, der har et ledelsesinformationssystem. Inden for de enkelte regioner deler sygehu-
sene i varierende grad økonomi-, løn- og indkøbssystemer. I 2 regioner har sygehusene
fælles systemer til styring af sygehusenes økonomi, løn og indkøb. I 2 andre regioner har
sygehusene samme økonomisystem, men forskellige løn- og indkøbssystemer. I en enkelt
region anvender sygehusene hver deres forskellige it-systemer inden for økonomi, løn og
indkøb. Alle disse forskellige it-systemer, som denne regions sygehuse anvender på områ-
det, har dog en snitflade til regionens koncernøkonomisystem, hvorved de reelt fungerer
som ét system.
Økonomi- og lønsystemer er i de fleste tilfælde taget i brug fra midten af 1990’erne. Dette
gælder ligeledes for indkøbssystemerne. En enkelt region benytter dog et ældre fælles ind-
købslagersystem fra 1985.
53. Undersøgelsen har desuden vist, at regionernes sygehuse generelt anvender forskel-
lige systemer til ledelsesinformation (LIS) samt elektronisk sags- og dokumenthåndtering
(ESDH). Sygehusenes ledelsesinformationssystemer er taget i brug op igennem 1990’erne.
Sags- og dokumenthåndteringssystemerne er taget i brug inden for de seneste år på de
fleste sygehuse.
54. Rigsrevisionen har undersøgt de centrale it-systemer inden for økonomistyring, indkøb
og ledelsesinformation, hvad angår systemernes deling af relevante data og understøttelse
af arbejdsgange.
Statsrevisorerne beretning SB2/2007 - Bilag 1: Beretning om it-understøttelsen af sygehusenes opgaver
884060_0021.png
12
IT-UNDERSTØTTELSEN AF PATIENTFORLØB OG SYGEHUSADMINISTRATION
Undersøgelsen har vist, at sygehusene overvejende vurderer deres centrale økonomisy-
stemer positivt, hvad angår mulighederne for at dele relevante data. Dette er mindre udtalt,
når der er tale om sygehusenes centrale indkøbssystemer. Sygehusene vurderer dog ge-
nerelt, at indkøbssystemerne understøtter forretningsgangene på området.
Majoriteten af de sygehuse, som har et ledelsesinformationssystem, vurderer deres sy-
stem positivt, fordi det i høj grad understøtter ledelsesprocesserne og kan anvende data
fra andre systemer.
55. Rigsrevisionen finder, at styring og regnskabsaflæggelse vedrørende aktiviteter og re-
surser fordrer, at disse udfærdiges på basis af fælles standarder. Der eksisterer i dag en
række velafprøvede standardsystemer, hvor økonomiske, ledelsesmæssige og administra-
tive opgaver indgår i en integreret virksomhedsstyring baseret på nøgletal for produktivitet
mv. I en enkelt region anvender sygehusene et sådant integreret system til virksomheds-
styring, hvor økonomi, løn, personaleadministration, ledelsesinformation, bygningsadm-
inistration samt indkøb mv. er integreret, jf. eksempelboks 1.
EKSEMPELBOKS 1. INTEGRERET VIRKSOMHEDSSTYRINGSSYSTEM I REGION MIDT-
JYLLAND
Region Midtjylland har indført et integreret virksomhedsstyringssystem på alle organisatoriske ni-
veauer i regionen. InfoRM er betegnelsen for det fælles virksomhedsstyringssystem, hvor alle cen-
trale it-systemer, som fx økonomi-, løn- og indkøbssystemer samt patientadministrative systemer,
kvalitetsdatabaser mv., er integreret som moduler i et fælles system med online tilgængelighed. Re-
gionen satte første del af InfoRM i drift i april 2007. Formålet med indførelsen af virksomhedssyste-
met er, at der på alle ledelsesniveauer skal kunne ske opfølgning på alle beslutningsparametre, der
beskriver resurser, organisation, ydelser og effekt. Centralt for systemet er desuden, at:
data kun fødes ét sted i de centrale it-systemer og kan læses i virksomhedsstyringssystemet
data er entydigt definerede og aktuelle
rapporter kan dannes på alle data.
56. Området for sygehusadministration er internt i regionerne understøttet af en række for-
skellige systemer inden for økonomi, løn, indkøb m.m. Nogle sygehuse har desuden et le-
delsesinformationssystem. Sygehusene vurderer systemerne overvejende positivt, hvad
angår deling af data samt understøttelse af forretningsgange. I forbindelse med nyanskaf-
felser på området finder Rigsrevisionen, at regionerne bør afsøge markedet for velafprøve-
de it-løsninger, som bygger på standardprodukter til virksomhedsstyring, så styring og
regnskabsaflæggelse vedrørende sygehusenes aktiviteter og resurseforbrug kan ske i
overensstemmelse med fælles standarder.
57. Undersøgelsen har vist, at sygehusenes kerneopgaver inden for patientforløb og sy-
gehusadministration understøttes af en række forskellige it-systemer. Der er generelt ikke
ét system til én funktion internt i en region. Systemerne i anvendelse er af varierende al-
der. De ældste systemer er over 30 år gamle, men der bliver også brugt mange nye syste-
mer. På visse områder er it-systemerne, som understøtter patientforløb og sygehusadmi-
nistration, umodne. På andre områder er it-systemerne modne og velafprøvede.
Statsrevisorerne beretning SB2/2007 - Bilag 1: Beretning om it-understøttelsen af sygehusenes opgaver
884060_0022.png
UDVIKLINGSPLANER FOR IT-UNDERSTØTTELSEN
13
IV. Udviklingsplaner for it-understøttelsen
RIGSREVISIONENS BEMÆRKNINGER
Regionerne har udviklingsplaner for it-understøttelsen af sygehusområdet. Der
er dog grundlag for, at regionerne i større grad analyserer og vurderer, hvilke
opgaver vedrørende it-understøttelse, fx på EPJ-området, der kan løses og ko-
ordineres på tværs af regionerne. Indenrigs- og Sundhedsministeriet bør sikre,
at der etableres et forpligtende samarbejde mellem regionerne, så fremtidig
udvikling af it til sygehusene kan foregå koordineret og på baggrund af fælles
standarder.
Denne vurdering er baseret på:
Regionernes it-strategier
De fleste regioner har udarbejdet delstrategier for sygehus-it, og 3 regioner for-
venter at færdiggøre samlede it-strategier i løbet af 2007.
Rigsrevisionen finder, at det er essentielt for fremdriften af udviklingen af it-under-
støttelsen af sygehusenes opgaver, at der i hver region udarbejdes en samlet
strategi for sygehus-it.
Potentialer for forbedring af it-understøttelsen
Regionerne har generelt fokus på, hvor der er forbedringspotentialer i forhold til
it-understøttelsen af sygehusenes kerneopgaver. Regionerne peger især på for-
bedringspotentialer i forbindelse med it-understøttelse af de kliniske arbejdsgan-
ge på sygehusene.
Ansvars- og kompetencefordeling
Regionerne har udformet en klar ansvars- og kompetencefordeling for ejerskab,
drift og udvikling af it-systemerne. Regionerne har organiseret styringen af it-op-
gaverne efter en nogenlunde ensartet koncern-it-model, der indebærer en vis
grad af centralisering af it-driften.
Statsrevisorerne beretning SB2/2007 - Bilag 1: Beretning om it-understøttelsen af sygehusenes opgaver
884060_0023.png
14
UDVIKLINGSPLANER FOR IT-UNDERSTØTTELSEN
Koordinering af it-opgaver på tværs af regionerne
Regionerne deltager i varierende grad i konkrete og afgrænsede samarbejdsre-
lationer. Dette sker primært gennem deltagelse i forskellige tema- og arbejds-
grupper i Danske Regioner. Endelig indgår regionerne i en række nationale sam-
arbejdsfora på området.
Der er potentiale for yderligere koordinering og samarbejde på tværs af regioner-
ne, hvad angår EPJ samt, mere generelt, udvikling og indkøb af it-systemer. På
EPJ-området er der etableret en organisation, Sammenhængende Digital Sund-
hed i Danmark, som har til opgave at udarbejde en fælles ramme for udviklingen
af EPJ. Som grundlag for en koordineret og fortsat udvikling af EPJ på tværs af
regionerne er der bl.a. behov for fælles beslutninger om, hvilke behov og perso-
nalegrupper EPJ skal understøtte.
Indenrigs- og Sundhedsministeriet bør tage initiativ til at etablere forpligtende
samarbejdsrelationer, fx i regi af et forum som Sammenhængende Digital Sund-
hed i Danmark. Dette kan sikre en koordineret udvikling af området med fokus
på fælles it-løsninger til ensartede funktioner.
58. Et vigtigt redskab i de nye regioners arbejde med at styrke sygehusenes opgaveløs-
ning er udarbejdelsen af konkrete udviklingsplaner for it-understøttelsen af sygehusområ-
det. Rigsrevisionen har derfor undersøgt, om regionerne har sådanne udviklingsplaner.
Dette indebærer, efter Rigsrevisionens vurdering, at regionerne:
har konkrete planer for udvikling af it-understøttelsen af sygehusenes opgaveløsning
har fokus på potentialer for forbedring af it-understøttelsen
har taget stilling til, hvilke it-opgaver der skal løses centralt i regionen, og hvilke der
skal løses af sygehusene
har taget stilling til, hvilke it-opgaver der skal koordineres på tværs af regionerne.
A.
Regionernes it-strategier
59. For at vurdere om regionerne har konkrete planer for udvikling af it-understøttelsen af
patientforløb og sygehusadministration, har Rigsrevisionen undersøgt, om der er udarbej-
det it-strategier eller andre strategiske oplæg for sygehus-it. Rigsrevisionen har endvidere
undersøgt, om disse indeholder:
indsatsområder og mål for egne og fælles regionale indsatser på it-området samt kort-
og langsigtede prioriteringer
handlingsplaner samt tilhørende investeringsplaner for udviklingen af it-understøttelsen.
Aktuelle it-strategier
60. Regionernes aktuelle og forventede it-strategier fremgår af tabel 1.
Statsrevisorerne beretning SB2/2007 - Bilag 1: Beretning om it-understøttelsen af sygehusenes opgaver
884060_0024.png
UDVIKLINGSPLANER FOR IT-UNDERSTØTTELSEN
15
Tabel 1. Regionernes aktuelle og forventede it-strategier eller strategiske oplæg
Region
Syddanmark
Er der aktuelle strategier?
It-strategier på delområder inden for patient-
forløb.
Er der forventede strategier?
Samlet it-strategi for sundhedsområdet forventes
færdig inden udgangen af 2007. Oplæg til strate-
giske beslutninger udarbejdet.
Afventer Sammenhængende Digital Sundhed i
Danmarks nationale it-strategi. Regionen vil
herefter udarbejde egen it-strategi.
Afventer national strategi. Regionen vil herefter
udarbejde egen it-strategi.
En samlet overordnet it-strategi, der samler
regionens it-strategier for de separate del
områder (fx EPJ), forventes i slutningen af 2007.
Vil omfatte nationale og tværregionale tiltag.
Samlet strategi er under udarbejdelse og for-
ventes færdig i 2007.
Midtjylland
Strategier for delområder er påbegyndt, fx på
EPJ-området.
Nordjylland
Strategi for EPJ.
Sjælland
Strategisk beskrivelse af delområder inden for
regionens opgaver.
Hovedstaden
Strategi for EPJ.
Kilde: Rigsrevisionen.
Det fremgår af tabel 1, at de fleste regioner har udarbejdet delstrategier for sygehus-it, fx
for regionens EPJ-løsning. Andre regioner har udarbejdet oplæg til strategier. Fx har Region
Syddanmark udarbejdet en it-strategi, der har fokus på patientforløbet, herunder samarbej-
det mellem sygehuse, kommuner og praksissektoren. Regionerne har dog generelt ikke
udarbejdet samlede strategier for sygehus-it.
61. Tabel 1 viser videre, at 3 regioner forventer at færdiggøre samlede it-strategier i løbet
af 2007. 3 regioner har nedsat strategiudvalg eller arbejdsgrupper, der skal udarbejde stra-
tegier vedrørende sundheds-it. Regionerne giver generelt udtryk for, at de afventer den fæl-
les nationale it-strategi for sundhedsvæsenet fra Sammenhængende Digital Sundhed i
Danmark. En enkelt region er ved at færdiggøre en samlet it-strategi, jf. eksempelboks 2.
EKSEMPELBOKS 2. REGION HOVEDSTADENS PLAN FOR UDARBEJDELSE AF EN SAMLET
STRATEGI FOR IT-UNDERSTØTTELSEN AF PATIENTFORLØB OG SYGEHUSADMINISTRATION
Region Hovedstaden har godkendt projektgrundlaget for udarbejdelsen af en samlet it-strategi for
2007-2010. It-strategien vil bestå af en koncernstrategi, der omfatter den centrale it-afdelings an-
svar for it-understøttelsen, samt en såkaldt domænestrategi for sundhedsområdet, der bl.a. omfatter
de enkelte sygehuses ansvar vedrørende brugerrettede aktiviteter. It-strategien udarbejdes på bag-
grund af de behov for it-ydelser, som beskrives af brugerne på fx de somatiske sygehuse, samt re-
gionens nyligt vedtagne EPJ-handlingsplan 2007-2008. Region Hovedstadens EPJ-handlingsplan
og it-strategi vil blive justeret i overensstemmelse med de nationale tiltag vedrørende EPJ.
Region Hovedstaden har oplyst, at sundheds-it-strategien er sendt til politisk godkendelse i regions-
rådet i slutningen af september 2007.
Statsrevisorerne beretning SB2/2007 - Bilag 1: Beretning om it-understøttelsen af sygehusenes opgaver
884060_0025.png
16
UDVIKLINGSPLANER FOR IT-UNDERSTØTTELSEN
Mål, indsatsområder og prioriteringer
62. Rigsrevisionen har undersøgt, om regionernes aktuelle it-strategier eller oplæg hertil
indeholder:
indsatsområder og mål for egne og fælles regionale indsatser på it-området med hen-
blik på styrkelse af sygehusenes opgaveløsning
prioriteringer på kort og lang sigt.
63. Undersøgelsen har vist, at regionernes aktuelle strategier eller oplæg generelt inde-
holder indsatsområder, mål og prioriteringer. Dette fremgår af tabel 2.
Tabel 2. Regionernes indsatsområder, mål og prioriteringer
Region
Syddanmark
Indeholder it-strategierne indsatsområder og
mål for egne og fælles regionale indsatser?
Indsatsområder opstillet.
Foreløbigt fusionsprogram indeholder over-
ordnede målsætninger for it-understøttelsen af
sundhedsområdet.
Midtjylland
Indsatsområder opstillet.
Målsætninger formuleret.
Nordjylland
Ingen beskrevne indsatsområder.
1 mål udpeget: etablering af EPJ.
Sjælland
Indsatsområder opstillet.
Målsætninger formuleret.
Prioriteringer er skitseret helt overordnet.
Forventes beskrevet nærmere under arbejdet
med strategien.
Kortsigtede prioriteringer udspringer af ønsket
om ét system til én funktion i hele regionen.
Indeholder it-strategierne kort- og langsigtede
prioriteringer?
Prioritering på kort sigt af stabil drift og harmoni-
sering af it-systemer.
Prioritering på kort sigt af stabil drift og harmoni-
sering af it-systemer.
Prioritering på kort og lang sigt for EPJ-løsning.
Hovedstaden
Indsatsområder opstillet.
Målsætninger formuleret.
Kilde: Rigsrevisionen.
Tabel 2 viser, at regionernes aktuelle strategier generelt indeholder mål for it-understøttel-
sen og styrkelsen af sygehusenes opgaveløsning. Målene har bl.a. som fokus at sikre, at
ensartede arbejdsprocesser på tværs af den enkelte regions sygehuse understøttes af de
samme it-systemer, samt at der etableres EPJ-løsninger. I de fleste regioner er der ligele-
des udpeget indsatsområder af væsentlig betydning. Disse vedrører bl.a. etablering af en
ny it-infrastruktur, harmonisering af it-systemerne fra de gamle amter samt udformning af
it-governance-strategier.
64. Tabel 2 viser ligeledes, at regionerne har foretaget overordnede prioriteringer, primært
på kort sigt, af de tiltag, der skal sikre it-understøttelsen af sygehusenes opgaveløsning.
Regionerne har især fokus på at etablere stabil drift og harmonisering af it-systemerne i
den nye regionale struktur med henblik på at kunne it-understøtte sammenhængende pa-
tientforløb samt sikre ensartet adgang til de nødvendige it-systemer og data på tværs af
sygehusene.
65. Der indgår ikke mål for fælles regionale indsatser i de enkelte regioners aktuelle it-
strategier. Regionerne har forskellige vurderinger af, i hvilken grad de nationale/internatio-
Statsrevisorerne beretning SB2/2007 - Bilag 1: Beretning om it-understøttelsen af sygehusenes opgaver
884060_0026.png
UDVIKLINGSPLANER FOR IT-UNDERSTØTTELSEN
17
nale samt tværregionale tiltag kan indgå i de enkelte regioners strategier. Én region plan-
lægger at indarbejde de nationale og tværregionale tiltag i sin it-strategi. Andre regioner
finder ikke, at det er muligt for den enkelte region at indskrive tværregionale tiltag i den lo-
kale it-strategi, idet koordination mellem regionerne og det nationale niveau bør indgå som
en naturlig del af en it-strategi for sundhedsområdet, som er under udarbejdelse i Sammen-
hængende Digital Sundhed i Danmark.
66. Rigsrevisionen finder, at regionernes it-strategier bør afspejle den konkrete lokale ud-
møntning af de fælles målsætninger, som bl.a. udarbejdes af Sammenhængende Digital
Sundhed i Danmark. It-strategierne bør udmøntes i handlingsplaner for den enkelte regions
deltagelse i regionale tværgående projekter samt nationale og internationale samarbejds-
relationer, som muliggør opfølgning på konkrete og planlagte aktiviteter samt evaluering af
forpligtende samarbejdsrelationer.
Handlings- og investeringsplaner
67. Rigsrevisionen har undersøgt, om regionernes aktuelle it-strategier eller oplæg hertil
er udmøntet i handlingsplaner samt tilhørende investeringsplaner for udvikling af it-under-
støttelsen.
68. Regionernes handlingsplaner og investeringsplaner fremgår af tabel 3.
Tabel 3. Regionernes handlingsplaner og investeringsplaner
Region
Syddanmark
Udmøntes it-strategierne i handlingsplaner?
Foreløbigt fusionsprogram indeholder hand-
lingsplaner for it-understøttelsen af sundheds-
området.
Handlingsplan for harmoniseringen af it-
systemerne.
Midtjylland
Skitser til overordnet handlingsplan for it-
understøttelsen af sundhedsvæsenet.
Planer for delområder er påbegyndt. For 2007
har man valgt at investere i de mest presserende
områder.
Planlægger at udarbejde samlede investerings-
planer fra 2008 og frem.
Nordjylland
Handlingsplan vedrørende EPJ.
Ingen handlingsplaner for den øvrige it-
understøttelse af patientforløb og sygehus-
administration.
Sjælland
Handlingsplan, som dækker alle de centrale
it-systemer på sygehusene.
Resurseforbrug til etablering af EPJ er estimeret,
men der er ingen skriftlige investeringsplaner.
Udmøntes it-strategierne i investeringsplaner?
Ingen investeringsplaner. Budget for it endnu
ikke fastlagt, da finansieringen ikke er afgjort.
Ingen investeringsplaner.
Planlægger at inddrage investeringsplaner i de
kommende økonomiforhandlinger samt i budget-
planlægningen.
Investeringsplan udarbejdet i forbindelse med
EPJ-handlingsplanen 2007-2008.
Ingen investeringsplaner for andre områder af
sundheds-it.
Hovedstaden
Handlingsplan for EPJ er udarbejdet og
igangsat.
Planlægger at udarbejde handlingsplaner for
den øvrige sundheds-it.
Kilde: Rigsrevisionen.
Statsrevisorerne beretning SB2/2007 - Bilag 1: Beretning om it-understøttelsen af sygehusenes opgaver
884060_0027.png
18
UDVIKLINGSPLANER FOR IT-UNDERSTØTTELSEN
Tabel 3 viser, at regionerne i tilknytning til deres aktuelle strategier har formuleret overord-
nede handlingsplaner for udviklingen af it-understøttelsen. Regionerne har bl.a. formuleret
handlingsplaner for opbygningen af it-infrastrukturen, for kritisk vurdering af den aktuelle it-
understøttelse, valg af løsningsmodeller samt for etablering af sammenhængende EPJ-løs-
ninger i de enkelte regioner. Regionerne har enten udarbejdet handlingsplaner for it-under-
støttelsen af sundhedsområdet, bl.a. vedrørende EPJ, eller har i forbindelse med undersø-
gelsen skitseret og formuleret faserne for udviklingen af it-understøttelsen.
69. Tabel 3 viser videre, at 2 regioner har estimeret eller udarbejdet planer for de investe-
ringer, som de ønsker at foretage på EPJ-området. Regionerne har ikke derudover udar-
bejdet investeringsplaner i forbindelse med de aktuelle strategier for it-understøttelsen.
Rigsrevisionen konstaterer dog, at regionerne hver især har tiltag, der kan indgå i egentlige
investeringsplaner, bl.a.:
fastlæggelse af grundprincipper for valg af de systemer, der skal investeres i
gradvis udarbejdelse af detaljeret investeringsplan, i takt med at handlingsplan for it-un-
derstøttelsen skal gennemføres
løbende budgettering af de nødvendige midler til de konkrete tiltag, fx til etablering af
en samlet EPJ-model, samt til den kommende økonomiplanlægning og økonomifor-
handlingerne.
70. Undersøgelsen har vist, at de fleste regioner har udarbejdet delstrategier for sygehus-
it, og 3 regioner forventer at færdiggøre samlede it-strategier i løbet af 2007. Regionerne
giver generelt udtryk for, at de afventer den fælles nationale it-strategi for sundhedsvæse-
net fra Sammenhængende Digital Sundhed i Danmark. I tilknytning til deres aktuelle strate-
gier har regionerne formuleret indsatsområder, mål, prioriteringer samt overordnede hand-
lingsplaner for udviklingen af it-understøttelsen. 2 regioner har estimeret eller udarbejdet
planer for de investeringer, som de ønsker at foretage på EPJ-området. Regionerne har ik-
ke derudover udarbejdet investeringsplaner.
Rigsrevisionen finder, at det er essentielt for fremdriften af udviklingen af it-understøttelsen
af sygehusenes opgaver, at der i hver region udarbejdes en samlet strategi for sygehus-it.
En sådan strategi bør afspejle den konkrete udmøntning af de fælles målsætninger.
B.
Forbedring af it-understøttelsen
71. For at vurdere om regionerne har fokus på potentialer for forbedring af it-understøttel-
sen, har Rigsrevisionen undersøgt, om regionerne i oplæg til it-strategier o.l. har vurderet
potentialerne for forbedring af it-understøttelsen.
72. Regionerne har i de aktuelle strategier eller strategiske grundlag for udviklingen af it-
understøttelsen formuleret overordnede mål for it-understøttelsen på sygehusene, jf. kap.
IV.A. Regionerne har i den forbindelse bl.a. vurderet potentialet for integration af it-syste-
mer med henblik på en effektiv it-understøttelse
.
73. Regionerne har derudover fremhævet især 2 former for tiltag, hvor der er potentiale for
forbedringer af it-understøttelsen. Dels ved en række sektoroverskridende initiativer, dels
ved anvendelsen af mobilt it-udstyr til de kliniske arbejdsgange.
Projektet vedrørende e-Journal er et eksempel på et sektoroverskridende initiativ. E-Jour-
nal giver de praktiserende læger mulighed for se alle relevante oplysninger om en patient.
Når sygehuslægerne bliver koblet på, vil der være mulighed for at læse patientjournaler på
tværs af sygehuse og praksislæger, hvorved begge parter kan få mere relevant information.
Et eksempel herpå er desuden projektet vedrørende Personlige Elektroniske Medicinprofi-
ler (PEM), der gør det muligt for sygehuslæger og praktiserende læger at få adgang til at
se en patients medicinprofil på en internetbaseret portal. Dette skal bl.a. gøre det lettere at
ordinere den rette medicin.
Statsrevisorerne beretning SB2/2007 - Bilag 1: Beretning om it-understøttelsen af sygehusenes opgaver
884060_0028.png
UDVIKLINGSPLANER FOR IT-UNDERSTØTTELSEN
19
Øget anvendelse af mobilt it-udstyr – dvs. bærbare pc’er eller håndholdte pc’er (PDA’er) – vil
ligeledes kunne øge tilgængeligheden af de digitale informationer, som er nødvendige for
at effektivisere en række kliniske arbejdsgange. Regionerne har dog bemærket, at disse
former for it-understøttelse udgør en stor teknologisk, kulturel og organisatorisk udfordring.
74. Herudover har regionerne fokus på en række andre potentialer for forbedring af it-un-
derstøttelsen. Bl.a. ”single sign-on” via digital signatur, der vil kunne erstatte de mange for-
skellige passwords, som det kliniske personale i øjeblikket skal anvende for at logge ind og
ud af de forskellige it-systemer.
Endelig vil det være en stor fordel at få udarbejdet fælles kliniske vejledninger og få dem
gjort let tilgængelige for alle relevante brugere i landet, så arbejdsgangene på sygehusene
efterhånden vil komme til at ligne hinanden. Det indebærer udvikling af standardpatient-
forløb samt beslutning om det sundhedsfaglige indhold, en patientjournal skal have.
75. Undersøgelsen viser, at regionerne generelt har fokus på, hvor der er forbedringspo-
tentialer i forhold til it-understøttelsen af sygehusenes kerneopgaver. Regionerne peger
især på forbedringspotentialer i forbindelse med it-understøttelse af de kliniske arbejdsgan-
ge på sygehusene samt en række sektoroverskridende initiativer.
C.
Ansvars- og kompetencefordeling
76. For at vurdere om regionerne har taget stilling til, hvilke it-opgaver der skal løses cen-
tralt i regionen, og hvilke der skal løses af sygehusene, har Rigsrevisionen undersøgt, om
regionerne har udformet en klar ansvars- og kompetencefordeling for ejerskab, drift og ud-
vikling af it-systemerne.
77. Regionernes organisering af it-opgaverne fremgår af tabel 4.
Statsrevisorerne beretning SB2/2007 - Bilag 1: Beretning om it-understøttelsen af sygehusenes opgaver
884060_0029.png
20
UDVIKLINGSPLANER FOR IT-UNDERSTØTTELSEN
Tabel 4. Regionernes organisering af it-opgaverne
Region
Syddanmark
Central løsning af it-opgaver
It-direktør.
It-sekretariat samt 4 it-afdelinger:
strategi og arkitektur
interne kunderelationer
it-drift og -udvikling
projektgennemførelse.
Midtjylland
It-chef.
It-sekretariat samt 4 it-kontorer:
teknologi og arkitektur
programkontor
kunderelationer
it-drift.
Decentral løsning af it-opgaver
Lokale brugerservicecentre på sygehusene, der
refererer til sygehusledelsen.
Decentrale it-afdelinger på sygehusene vare-
tager it-driften som en midlertidig ordning.
Systemejerskab med ansvar for den faglige
udvikling af it-systemerne.
Finansiering af udvikling af it-systemerne.
Support til brugere på de enkelte afdelinger som
fremskudt del af den fælles it-afdeling.
Nordjylland
It-afdelingschef.
It-sekretariat (faglig og administrativ stab)
samt 3 it-kontorer:
kunderelationer
program og udvikling
drift og service (bl.a. support).
Dele af driften er udliciteret.
Supportfunktioner på lokale servicecentre på
sygehusene, der refererer til regionens it-afdeling.
Sjælland
It-direktør.
Faglig stab og administrativ stab samt 3
it-afdelinger:
service (bl.a. drift og support)
projekt og udvikling
kunderelationer.
Supportfunktioner på lokale servicecentre, der
refererer til regionens it-afdeling.
Hovedstaden
It-direktør.
It-sekretariat samt 5 øvrige it-afdelinger:
strategi og udvikling
service management
driftsleverance
sundheds-it-program
implementeringsenheden.
Decentrale it-funktioner på sygehusene varetager
brugerrettet support. It-chef, der refererer til syge-
husledelsen.
Kilde: Rigsrevisionen.
Tabel 4 viser, at regionerne har organiseret styringen af it-opgaverne efter en nogenlunde
ensartet koncern-it-model, der indebærer en vis grad af centralisering af it-driften. De fleste
af regionerne har i den forbindelse fået hjælp til etablering af it-organisationen af det samme
konsulentfirma. Regionerne har alle en central it-stab, der ledes af en it-direktør, en it-chef
eller en it-afdelingschef. Til ledelsen hører et sekretariat, der generelt har ensartede funktio-
ner på tværs af regionerne, herunder bl.a. administrative, juridiske og faglige sekretariatsop-
gaver. Ligeledes er it-staben oprettet med 3-5 specialiserede it-afdelinger, der rummer ens-
artede centrale it-opgaver i relation til ejerskab, drift og udvikling af it-systemerne.
It-afdelingerne udfører bl.a. diverse service- og driftsopgaver for sygehusene, herunder
support af de anvendte it-systemer og it-infrastrukturen. Derudover varetages strategiske
og programmæssige opgaver, fx systemvedligeholdelse og -udvikling, samt øvrige it-pro-
jekter på sygehusene. Enkelte steder omfatter disse opgaver også det sundhedsfaglige
Statsrevisorerne beretning SB2/2007 - Bilag 1: Beretning om it-understøttelsen af sygehusenes opgaver
884060_0030.png
UDVIKLINGSPLANER FOR IT-UNDERSTØTTELSEN
21
indhold, dvs. termer og begrebsstandardisering. Desuden varetages kunderelaterede op-
gaver for den øvrige organisation, herunder bl.a. rådgivning og bistand om udnyttelse af de
anvendte it-systemer samt øvrig forretningsmæssig support til sygehusene.
78. Tabel 4 viser samtidig, at der kun er mindre forskelle i regionernes organisering af den
decentrale løsning af it-opgaverne.
De fleste regioner har lokale it-enheder på sygehusene, som har det organisatoriske an-
svar for it-support af brugerne samt for den lokale ibrugtagning af it-systemer, hvorimod it-
driften generelt er centraliseret. I Region Midtjylland er der decentrale it-afdelinger på sy-
gehusene, der også varetager it-driften. Dette er dog en midlertidig ordning, idet regionen
forventer at etablere lokale driftscentre i løbet af 2007-2008. I Region Sjælland er der it-
supportfunktioner på lokale servicecentre, hvorfra sygehusene kan rekvirere drift og sup-
port af deres it-systemer.
Desuden er der forskel på, hvem de lokale it-enheder refererer til. I enkelte regioner refere-
rer de lokale it-funktioner eller brugerservicecentre til sygehusledelsen. I andre regioner re-
fererer de til den centrale it-afdeling i regionen.
Alle regionerne har organiseret it-udviklingen, så sygehusene ikke alene har ansvaret for
udvikling eller anskaffelse af it-systemer, men skal samarbejde med den centrale it-stab
om de større udviklingsprojekter.
79. Undersøgelsen har vist, at alle regionerne har udformet en klar ansvars- og kompeten-
cefordeling for ejerskab, drift og udvikling af it-systemerne.
Rigsrevisionen konstaterer, at regionerne har taget stilling til, hvilke it-opgaver der skal lø-
ses centralt i regionen, og hvilke der skal løses af sygehusene. Regionerne har i beskrivel-
sen af deres organisering besluttet, hvilke it-opgaver i relation til ejerskab, drift og udvikling
der løses centralt, og hvilke der løses decentralt på sygehusene i samarbejde med regio-
nens centrale it-afdeling.
D.
Koordinering af it-opgaver på tværs af regionerne
80. For at vurdere om regionerne har taget stilling til, hvilke it-opgaver der skal koordine-
res på tværs af regionerne, har Rigsrevisionen undersøgt, om regionerne har analyseret,
hvilke opgaver vedrørende it-understøttelse der kan løses og koordineres på tværs af regio-
nerne.
81. Undersøgelsen har vist, at regionerne er opmærksomme på, at en række opgaver ved-
rørende it-understøttelse bør koordineres på tværs af regionerne eller bør løses på nationalt
eller internationalt niveau. Regionerne indgår i forskellige sammenhænge, hvor der er mu-
lighed for indbyrdes koordinering og samarbejde. Dels i konkrete samarbejdsrelationer, i te-
ma- og arbejdsgrupper i Danske Regioner og endelig i nationale samarbejdsrelationer.
Fora for koordinering og samarbejde mellem regionerne
82. Regionerne deltager i varierende grad i konkrete og afgrænsede samarbejdsrelationer.
Dette sker primært gennem deltagelse i forskellige tema- og arbejdsgrupper i Danske Re-
gioner, men også i nationale fora. Enkelte regioner drøfter desuden løbende udviklingen af
it-understøttelsen med hinanden og samarbejder bl.a. om it-sikkerhed og it-arkitektur.
83. Danske Regioner har oprettet en temagruppe for sundheds-it og digitalisering, der
overordnet skal koordinere regionernes initiativer på området. Desuden er der nedsat en
arbejdsgruppe, som skal koordinere regionernes arbejde med it-sikkerhed, og en arbejds-
gruppe, der skal vurdere effekter på EPJ-området. Endelig er der nedsat et fagligt forum
for kliniske kvalitetsdatabaser samt en række andre fora vedrørende sundheds-it. Danske
Regioner har oplyst, at samarbejdsrelationerne om sundheds-it, i forlængelse af strukturre-
Statsrevisorerne beretning SB2/2007 - Bilag 1: Beretning om it-understøttelsen af sygehusenes opgaver
884060_0031.png
22
UDVIKLINGSPLANER FOR IT-UNDERSTØTTELSEN
formen og etableringen af Sammenhængende Digital Sundhed i Danmark, er under opbyg-
ning.
84. Regionerne indgår også i en række nationale samarbejdsfora på området for sund-
heds-it. Disse er bl.a.:
Sundhed.dk, den fælles offentlige sundhedsportal på internettet
Medcom, udveksling af sundhedsdata
E-Journal, patientjournal på internettet, foreløbig for de praktiserende læger, men på
sigt også adgang for sygehuslæger
Patologidatabank (Patobank), databank for sygehusenes patologiafdelinger
Bestyrelsen for Sammenhængende Digital Sundhed i Danmark.
Ud over regionerne deltager også repræsentanter fra kommunerne, Indenrigs- og Sund-
hedsministeriet, Sundhedsstyrelsen og Videnskabsministeriet.
Potentialer for øget koordinering og samarbejde mellem regionerne
85. Der er potentiale for yderligere koordinering og samarbejde på tværs af regionerne,
hvad angår EPJ samt, mere generelt, udvikling og indkøb af it-systemer. På EPJ-området
er der etableret en organisation, Sammenhængende Digital Sundhed i Danmark, som har
til opgave at udarbejde en fælles ramme for udviklingen af EPJ.
EPJ-området
86. Der er en række udfordringer på EPJ-området, hvoraf en del kan henføres til begrebs-
forståelsen. EPJ er defineret i en aftale om ”Principper for standardisering og udbredelse
af elektroniske patientjournaler” fra 2001 mellem Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Sund-
hedsstyrelsen og de nu nedlagte Hovedstadens Sygehusfællesskab og Amtsrådsforenin-
gen. Det fremgår af aftalen, at:
”EPJ skal samle dokumentation, der er relevant for udredning, behandling og pleje af pati-
enten. EPJ skal endvidere være et værktøj til informationsdeling, således at der kan ud-
veksles og stilles relevante data til rådighed for det sundhedsfaglige personale, der har pa-
tienten til udredning, behandling og pleje. Informationsdelingen skal gøres mulig på tværs
af afdelinger og sygehuse.”
Definitionen giver plads til fortolkning af, hvilke krav der skal stilles til det mere specifikke
indhold af EPJ – herunder hvilke områder der skal være omfattet. Flere regioner og syge-
huse har desuden oplyst, at der ikke er enighed om formålet med EPJ. Spørgsmålet er,
hvorvidt EPJ primært skal være et arbejdsredskab for det sundhedsfaglige personale, der
understøtter de kliniske arbejdsgange med relevante data, eller om EPJ også skal være et
administrativt redskab, der understøtter sygehusledelsens planlægning. Der eksisterer så-
ledes flere forskellige opfattelser af, hvad EPJ er, og hvad det skal være.
87. På opdrag fra bestyrelsen i Sammenhængende Digital Sundhed i Danmark har et kon-
sulentfirma i perioden december 2006 - marts 2007 udarbejdet et review af det hidtidige
EPJ-arbejde. Dette review gør status for arbejdet med EPJ i regionerne, tværregionalt og
på nationalt plan, og præsenterer mulige udviklingsveje for EPJ i Danmark. Regionerne
skal varetage driften og udviklingen af egne EPJ-løsninger. Regionerne afventer i den for-
bindelse, at bestyrelsen for Sammenhængende Digital Sundhed i Danmark udmelder stra-
tegier og igangsætter de projekter, som regionerne mere konkret kan samarbejde om. Det
forventes, at bestyrelsen for Sammenhængende Digital Sundhed i Danmark offentliggør en
ny, revideret it-strategi for sundhedsvæsenet i løbet af efteråret 2007, og inden den nuvæ-
rende ”National strategi for sundhedsvæsenet 2003-2007” udløber ved udgangen af 2007.
88. En række af de it-systemer, der indgår i regionernes EPJ-løsninger, er præget af umo-
den teknologi. Ovennævnte EPJ-review peger på, at det har været vanskeligt at indføre it-
systemer, der for alvor har kunnet erstatte den traditionelle papirjournal, idet der ikke eksi-
Statsrevisorerne beretning SB2/2007 - Bilag 1: Beretning om it-understøttelsen af sygehusenes opgaver
884060_0032.png
UDVIKLINGSPLANER FOR IT-UNDERSTØTTELSEN
23
sterer overordnede tekniske og kliniske standarder for centrale dele af it-systemerne i EPJ-
løsningerne. Denne standardisering er først lige begyndt. Dette har betydet, at de tidligere
amter mere eller mindre har bygget deres EPJ-løsninger op fra bunden og har skullet defi-
nere og afgrænse EPJ efter deres egne lokale behov. Indførelsen af EPJ har samtidig væ-
ret præget af manglende national styring og koordinering mellem de mange forskellige ud-
viklingstiltag. Der eksisterer derfor mange forskellige EPJ-løsninger og tilknyttede it-syste-
mer inden for og på tværs af regionerne. Dette giver råderum for fortsat lokal udvikling.
Samtidig er der forskellige opfattelser af, hvad EPJ er, og hvor meget national styring af
EPJ-området, der er behov for. Det giver Rigsrevisionen indtryk af, at der fortsat kan være
behov for at anvende resurser på pilotprojekter, før der er opnået tilstrækkelig erfaring til
udvikling af samlede og standardiserede løsninger.
89. Som grundlag for en koordineret og fortsat udvikling af EPJ på tværs af regionerne er
der bl.a. behov for fælles beslutninger om, hvilke behov og personalegrupper EPJ skal un-
derstøtte. Det er ligeledes centralt, at regionerne deler erfaringer om, hvilke løsninger der
er bæredygtige, og hvilke der ikke er, så de kan anvendes af andre regioner.
Udvikling og indkøb af it-systemer
90. Hvad angår udvikling og indkøb af it-systemer, har regionerne planer om anskaffelsen
af et fælles blodbanksystem. Derudover findes dog ikke aktuelle tiltag i form af fælles regio-
nale rammeudbud eller indkøb af større it-systemer. Samarbejde om fælles løsninger i ud-
viklingen af it-understøttelsen bør, ifølge regionerne, baseres på åbne markedsforhold med
flere leverandører og åben konkurrence. Regionerne peger på, at det er vigtigt ikke at binde
sig til enkeltstående leverandører på nationalt plan, så der kan opstå monopollignende til-
stande. I forlængelse heraf finder regionerne, at større fælles projekter primært bør igang-
sættes på teknologisk modne områder, hvor udviklingen er baseret på fælles standarder,
og hvor erfaringsgrundlaget med it-anvendelse er stort, samt hvor der er grundlag for store
fælles løsninger.
91. På teknologisk umodne områder, hvor der er større risiko for usikre resultater, finder
regionerne, at det er velegnet med mindre spydspidsprojekter, der bl.a. kan skabe nye
standarder, efterhånden som teknologien udvikles. En af regionerne har i den forbindelse
peget på, at der er behov for en fælles afklaring af grundlaget for at samarbejde om store
fælles løsninger og for at gennemføre fælles spydspidsprojekter.
92. Regionerne er generelt enige om, at der på nationalt niveau bør udstikkes retningslin-
jer for udviklingen af sundheds-it, og de ser gerne et mere forpligtende samarbejde om
fælles løsninger, der formuleres i forskellige fora, jf. ovenfor.
93. Ud over EPJ samt udvikling og indkøb af it-systemer er der bl.a. potentiale for samar-
bejde vedrørende:
fælles system- og kommunikationsstandarder
håndtering af patientstrømme mellem regionerne
beskrivelse af standardarbejdsgange på tværs af regionernes sygehuse.
Enkelte regioner har desuden peget på, at der er et stort behov for, at der på nationalt ni-
veau udvikles fælles standarder for anvendelsen af økonomi- og ledelsesinformationssy-
stemer.
Endelig ser regionerne et potentiale for mere udvikling af sundheds-it på EU-niveau, bl.a.
på grund af øget internationalt samarbejde mellem sygehuse.
94. Undersøgelsen viser, at regionerne ikke har udarbejdet egentlige analyser eller vurde-
ringer af, hvilke opgaver vedrørende it-understøttelse der kan løses og koordineres på
tværs af regionerne. Regionerne har i stedet fokuseret på at sikre stabil drift og konsolide-
ring af systemer internt i den enkelte region. Rigsrevisionen finder derfor, at Indenrigs- og
Statsrevisorerne beretning SB2/2007 - Bilag 1: Beretning om it-understøttelsen af sygehusenes opgaver
884060_0033.png
24
UDVIKLINGSPLANER FOR IT-UNDERSTØTTELSEN
Sundhedsministeriet bør tage initiativ til at etablere forpligtende samarbejdsrelationer, fx i
regi af et forum som Sammenhængende Digital Sundhed i Danmark. Dette kan sikre en
koordineret udvikling af området med fokus på fælles it-løsninger til ensartede funktioner.
Endelig finder Rigsrevisionen, at et permanent samarbejde mellem regionerne om it vil
kunne bidrage til en mere konsistent og omkostningsbevidst udvikling på området. Et så-
dant samarbejde bør endvidere sikre, at regionerne:
deler viden
om gode og mindre gode erfaringer med at udvikle og anskaffe it-systemer,
så regionerne ikke uafhængigt af hinanden skal gøre sig de samme erfaringer
koordinerer
indbyrdes, inden de igangsætter ensartede større udviklingsprojekter ved-
rørende it-understøttelsen
løbende
drøfter og kortlægger potentialer
for fælles tiltag på baggrund af nye teknologi-
ske muligheder, ændrede markedsforhold og udviklingen i de nationale og internationa-
le samarbejdsrelationer på sundhedsområdet.
Rigsrevisionen, den 3. oktober 2007
Henrik Otbo
/Henrik Berg Rasmussen
Statsrevisorerne beretning SB2/2007 - Bilag 1: Beretning om it-understøttelsen af sygehusenes opgaver
884060_0034.png
OVERSIGT OVER SOMATISKE SYGEHUSENHEDER PR.12. JANUAR 2007
25
Bilag 1. Oversigt over somatiske sygehusenheder pr. 12. januar 2007
Nedenstående indeholder en liste over alle somatiske sygehuse i Danmark pr. 12. januar
2007. Alle oplistede enheder er medtaget i Rigsrevisionens undersøgelse.
Region
Hovedstaden
I alt 10 sygehusenheder
Sygehusenheder
Amager Hospital
Frederiksberg Hospital
Bornholms Hospital
Glostrup Hospital
Hvidovre Hospital
Herlev Hospital
Nordsjællands Hospital
Matrikler
Esbønderup, Hørsholm, Hillerød, Helsingør og
Frederikssund.
På undersøgelsestidspunktet planlægges det at
nedlægge Esbønderup. Hørsholm overgår til
den psykiatriske sektor, og de resterende 3
matrikler får hver sin selvstændige ledelse.
Rigshospitalet
Bispebjerg Hospital
Gentofte Hospital
Sjælland
I alt 3 sygehusenheder
Sygehus Syd
Sygehus Øst
Sygehus Vest
Fakse, Nakskov, Næstved og Nykøbing F.
Køge og Roskilde.
Holbæk, Kalundborg, Korsør, Nykøbing Sj.,
Ringsted og Slagelse.
Aalborg Syd, Aalborg Nord, Dronninglund og
Brovst.
Hobro, Farsø og Terndrup.
Thisted og Nykøbing M.
Hjørring, Brønderslev samt Frederikshavn-
Skagen.
3 adresser i Århus.
Desuden er Regionshospitalet Samsø en del af
Århus Sygehus.
Århus Universitetshospital Skejby Sygehus
Hospitalsenhed Vest
Regionshospitalet Randers og Grenaa
Regionshospitalet Viborg, Kjellerup og Skive
Regionshospitalet Silkeborg og Hammel
Neurocenter
Syddanmark
I alt 6 sygehusenheder
Fredericia og Kolding Sygehuse
Odense Universitetshospital
Sydvestjysk Sygehus
Sygehus Fyn
Sygehus Sønderjylland
Vejle og Give Sygehuse
I alt 30 sygehusenheder
Herning, Holstebro, Lemvig, Ringkøbing og Tarm.
Randers og Grenaa.
Viborg, Kjellerup og Skive.
Silkeborg, Hammel og Skanderborg Sundheds-
center.
Fredericia og Kolding.
Odense og Middelfart.
Esbjerg, Grindsted og Brørup.
Svendborg, Ringe, Ærøskøbing, Faaborg og
Nyborg.
Tønder, Haderslev, Sønderborg og Aabenraa.
Vejle og Give.
Nordjylland
I alt 4 sygehusenheder
Aalborg Sygehus
Sygehus Himmerland
Sygehus Thy-Mors
Sygehus Vendsyssel
Midtjylland
I alt 7 sygehusenheder
Århus Universitetshospital Århus Sygehus
Regionshospitalet Horsens, Brædstrup og Odder Horsens, Brædstrup og Odder.
Statsrevisorerne beretning SB2/2007 - Bilag 1: Beretning om it-understøttelsen af sygehusenes opgaver
884060_0035.png
26
ORDLISTE
Bilag 2. Ordliste
Nedenstående tabel indeholder forklaring af væsentlige udtryk og betegnelser, som benyt-
tes i beretningen.
Anæstesi
Anæstesi omfatter narkose og andre former for bedøvelse, hvorved kroppen, eller
dele af den, gøres ufølsom over for smerte.
Ved deling af data forstås, at data registreres i ét system én gang, hvorefter de
kan anvendes, hvor det er relevant, i andre systemer.
Ultralydsundersøgelse af hjertets bevægelser og indre strukturer.
EPJ består af en sammenkædning af it-systemer med forskellige funktioner, som
kan give sundhedspersonalet hurtig og nem elektronisk adgang til oplysninger, der
er relevante for patientforløbet.
ESDH indeholder den generelle journalisering af sager og dokumenter, som ikke
er rettet mod den enkelte patient.
It-understøttelse af opgaver indebærer, at der er it-systemer, som understøtter
effektive arbejdsgange i opgaveløsningen, fx igennem systemernes integration og
funktionalitet.
Det kliniske område omfatter undersøgelse, diagnostik, behandling og pleje af
patienten.
LIS indeholder ledelsesinformation i forskellige former, fx aktivitetstal, resurse-
anvendelse mv.
PACS anvendes til lagring og fremvisning af billeder (fx røntgenbilleder) digitalt.
Det parakliniske område omfatter bl.a. laboratorieinformation, billeddiagnostik mv.
Patientadministration omfatter alle de administrative opgaver, der er forbundet
med patientforløbet, fx indkaldelse af patienten til undersøgelse.
PAS anvendes til de mange forskellige administrative opgaver, der er forbundet
med patientforløbet.
Et patientforløb rummer udredning, behandling og pleje. Der er ofte flere områder
og specialer involveret i forløbet.
Patologi er studier af sygdommes natur på basis af vævs- eller celleprøver.
RIS indeholder røntgenlægernes beskrivelse af de billeder, som er lagret i billed-
lagringssystemet.
Sygehuse, der beskæftiger sig med kropslige lidelser.
Omfatter it i hele sundhedsvæsnet, dvs. på sygehusene, i praksissektoren og i
forbindelse med de kommunale sundhedstilbud.
Sygehusadministration indeholder opgaver, der angår økonomi, løn, indkøb og
ledelsesinformation.
Omhandler den it, der anvendes inden for patientforløb og sygehusadministration.
Deling af data, dataudveksling
Ekkokardiografi
Elektronisk patientjournal (EPJ)
Elektronisk sags- og dokument-
håndteringssystem (ESDH)
It-understøttelse
Kliniske område, Det
Ledelsesinformationssystem (LIS)
Billedlagringssystem (PACS)
Parakliniske område, Det
Patientadministration
Patientadministrationssystem (PAS)
Patientforløb
Patologi
Røntgeninformationssystem (RIS)
Somatiske sygehuse
Sundheds-it
Sygehusadministration
Sygehus-it