Finansudvalget 2007-08 (1. samling)
SB 19 8
Offentligt
883696_0001.png
Statsrevisorernes Sekretariat
Christiansborg
1240 København K
FORSVARSMINISTEREN
3. februar 2009
MINISTERREDEGØRELSE TIL BERETNING 19/07 OM STATSREGNSKABET 2007
Jeg fremsender hermed min redegørelse til beretningen om revisionen af statsregnskabet for 2007
(19/07), som statsrevisorerne offentliggjorde den 24. november 2008. Redegørelsen omhandler de foran-
staltninger og overvejelser, beretningen har givet anledning til på Forsvarsministeriets område. Redegø-
relsen er samtidig sendt til Rigsrevisionen.
Jeg tager til efterretning, at Forsvarsministeriets driftsregnskab samlet set er rigtigt, men at der er usik-
kerhed om statusposterne for Forsvarskommandoen, og at Statsrevisorerne har bemærket det tagne for-
behold. De udeståender, som Rigsrevisionen nævner, er kendte og omfattet af en flerårig handleplan.
Rigsrevisionen anerkender, at der er udført et betydeligt arbejde for at løse forholdene. Uagtet den bety-
delige indsats, er handleplanen ikke afsluttet, idet implementeringen har været mere omfattende og kom-
pleks end forventet. Når arbejdet endeligt er afsluttet og valideret, vil de omtalte udeståender være løst.
Området har naturligvis fortsat min opmærksomhed, og Forsvarskommandoen vil hurtigst muligt få de
sidste udeståender på plads, således at ministerområdet samlet set kan aflægge et retvisende regnskab
på alle områder.
Jeg noterer, at der har været en betydelig fremgang i regnskabsforvaltningen i både 2006, 2007 og 2008,
samt at Rigsrevisionen bemærker, at den styrkede regnskabsforvaltning og det fortsatte ledelsesmæssige
fokus har bidraget til at forbedre regnskabskvaliteten for hele ministerområdet.
Revision af Forsvarskommandoens årsregnskab
Rigsrevisionens forbehold vedrørende status skyldes usikkerhed om poster på i alt 48,9 mia. kr. ud af For-
svarskommandoens samlede balancesum på 51,9 mia. kr. Jeg tager Rigsrevisionens forbehold til efterret-
ning. Forsvarskommandoen understreger, at beløbet på 48,9 mia. kr. ikke er et udtryk for fejlenes størrel-
se, men alene et udtryk for den samlede sum af de hovedkonti på balancen, hvori usikkerhederne er pla-
ceret.
Statsrevisorerne beretning SB19/2007 - Bilag 8: Forsvarsministrens redegørelse af 3. februar 2009
Forsvarskommandoen iværksatte medio 2006 en handleplan, som bl.a. havde til formål at kontrollere re-
gistreringer og bogføringer vedrørende varelageret, således at der kunne skabes overensstemmelse mel-
lem de fysiske og de registrerede lagermængder. Ligeledes har Forsvarskommandoen iværksat en valide-
ring af priserne på varelageret. Lokale anlæg, som har været bogført på varelageret, er nu blevet identifi-
ceret og vil fremadrettet indgå som materielle anlægsaktiver. Registreringen af ejendomme er i 2008 af-
stemt med SKAT’s oplysninger.
Derudover er definitionen af ibrugtagningstidspunktet for overførslen af
”Anlæg under udførelse” til ”Endelige Anlæg”
ændret og den nye definition vil blive anvendt fremover.
Forsvarskommandoen bemærker, at det ledelsesmæssige fokus på regnskabsområdet har været fastholdt
i 2008, og at der fremadrettet fortsat vil være stort fokus på regnskabsområdet.
Endvidere tager Rigsrevisionen forbehold for regnskabsposten i resultatopgørelsen
”Andre ordinære
driftsomkostninger” på 4,9 mia. kr. som følge
af en fejlpostering vedrørende forskudsbetalinger på 616
mio. kr. Jeg tager forbeholdet til efterretning.
Afsluttende revision af Forsvarskommandoen
Revisionen viste, at Forsvarskommandoen
bortset fra lagerområdet og visse områder under anlægsakti-
ver, hvor Rigsrevisionen tog en række forbehold
på en tilfredsstillende måde havde sikret, at der var fo-
retaget de basale regnskabsmæssige afstemninger og kontroller ved godkendelsen af regnskabet pr. 31.
december 2007. Efter gennemgangen af afstemninger og dokumentationer fandt revisionen, at der fortsat
var en positiv udvikling i regnskabsmaterialets kvalitet i forhold til tidligere. Jeg noterer, at der er sket
fremskridt på området.
Rigsrevisionen vurderer, at årsagerne til forbeholdene bl.a. har været uklare, upræcise og ikke altid enty-
dige regnskabsprincipper vedrørende anlægsaktiver og varebeholdninger. Revisionen anbefaler, at For-
svarskommandoen sikrer, at definitionen og formuleringen af anvendt regnskabspraksis på anlægsaktiver
og varebeholdninger gøres klar, præcis og entydig.
Forsvarskommandoen har iværksat en gennemgang af definitioner og formuleringer af anvendt regn-
skabspraksis på anlægsaktiver og varebeholdninger.
I forhold til Rigsrevisionens forbehold for regnskabsposten
”Materielle
anlægsaktiver”
på 32,6 mia. kr.
gennemgås i det følgende Rigsrevisionens uddybninger heraf.
Rigsrevisionen tog endvidere forbehold
for regnskabsposten ”Grunde, arealer og bygninger” på
6.981 mio.
kr. Forbeholdet skyldtes, at betydelige
beløb burde være overført fra ”Igangværende arbejder for egen
regning”
til endelige anlæg, så der kunne påbegyndes afskrivninger på de afsluttede projekter på det
tidspunkt, hvor aktiverne var klar til ibrugtagning.
Dette medførte fejl i såvel regnskabsposten ”Grunde,
arealer og bygninger”, ”Produktionsanlæg og maskiner” og ”Transportmateriel” som regnskabsposten
”Igangværende arbejder for egen regning”. Effekten på resultatopgørelsen af de manglende
afskrivninger
var dog lille.
Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste har i samarbejde med Forsvarets Regnskabstjeneste æn-
dret fortolkning af ibrugtagningstidspunktet. Ibrugtagningstidspunktet er det tidspunkt, på hvilket overfør-
sel fra regnskabsposten
”Anlæg under udførelse” til ”Endelige anlæg” skal ske. Den nye fortolkning er sket
i koordination med Forsvarsministeriets Interne Revision. Ændringen vil medføre, at anlæg aktiveres efter
Side 2/7
Statsrevisorerne beretning SB19/2007 - Bilag 8: Forsvarsministrens redegørelse af 3. februar 2009
Økonomistyrelsens bestemmelser. Ændringen er implementeret i 2008 og omfatter alle bygningsmæssige
anlæg under udførelse. Der er desuden tilført ressourcer til Forsvarets Materieltjeneste, således at igang-
værende arbejder for egen regning (”Anlæg under udførelse”) løbende overføres til endelige anlæg.
For regnskabsposten
”Produktionsanlæg og maskiner” på 3.686 mio. kr. tog
Rigsrevisionen forbehold for
værdiansættelse og fuldstændighed.
Forsvarskommandoen har oplyst, at lokale anlæg, som har været bogført på varelageret, nu er identifice-
ret. De vil indgå som materielle anlægsaktiver i regnskabet for 2008.
For regnskabsposten ”Igangværende arbejder for egen regning” på 9.050 mio. kr. tog
Rigsrevisionen for-
behold for værdiansættelsen. Dette skyldtes, at forskudsbetalinger vedrørende serviceydelser skulle have
været nedskrevet med 616 mio. kr. pr. 31. december 2007. Forsvarskommandoen oplyser, at man er i di-
alog med Økonomistyrelsen for at løse denne problematik.
I opgørelsen af forudbetalingerne indgik ligeledes en regulering af forskudsbetalinger for anlæg fra 2006
på 407 mio. kr. Forsvarskommandoen har anført, at Økonomistyrelsen er blevet kontaktet med henblik på
at regulere beløbet inden udgangen af regnskabsåret 2008. På baggrund af revisionsbemærkningen har
Forsvarskommandoen igangsat en analyse af den anvendte værdiansættelsesmetode.
Som tidligere nævnt, tog Rigsrevisionen forbehold for
regnskabsposten ”Varebeholdninger” på 16.353
mio. kr.
Forsvarskommandoen har haft igangsat et omfattende arbejde med at skabe overensstemmelse mellem
de fysiske lagermængder og de registrerede lagermængder. I 2008 har der desuden været en gennem-
gang og opdatering af standardpriser.
Rigsrevisionen anfører, at det er uheldigt, at der er registreret anlægsaktiver
under ”Varebeholdninger”,
herunder bl.a. værksteder og visse bygninger på flyvestationer, entreprenørmaskiner, ambulancer mv. for
i alt ca. 400 mio. kr.
Jeg tager dette til efterretning. Forsvarskommandoen vil sikre, at de identificerede aktiver omkonteres fra
varebeholdninger til anlægsaktiver.
Revision af Forsvarskommandoens regnskabsforvaltning
Revisionen viste, at der havde været en ikke helt tilfredsstillende regnskabsforvaltning i Forsvarskomman-
doen, og at Forsvarskommandoens forretningsgange og interne kontroller ikke på alle områder medvirke-
de til at sikre rigtigheden i regnskabet.
Statsrevisorerne bemærker endvidere, at regnskabsforvaltningen - trods forbedringer
for 3. år i træk ik-
ke er helt tilfredsstillende i Forsvarskommandoen.
Jeg tager Rigsrevisionens kritik og Statsrevisorernes bemærkning alvorligt. Jeg finder det væsentligt, at
Forsvarskommandoen vil fastholde og styrke det ledelsesmæssige fokus på regnskabsområdet. I den for-
bindelse kan det anføres, at der i 2008 er etableret en særskilt økonomistab i Forsvarskommandoen, hvil-
ket yderligere har forstærket fokus på økonomi- og regnskabsområdet. Forsvarskommandoen har for
Side 3/7
Statsrevisorerne beretning SB19/2007 - Bilag 8: Forsvarsministrens redegørelse af 3. februar 2009
883696_0004.png
regnskabsåret 2008 ydermere indført en såkaldt controlling matrix til sikring af, at alle regnskabsområder
gennemgås, afstemmes og dokumenteres.
Revision i årets løb af regnskabsforvaltningen i Forsvarets Regnskabstjeneste
Revisionen vurderede, at forretningsgangene og de interne kontroller ved godkendelse af månedsregn-
skaber og andre løbende afstemninger mv. ikke var helt tilfredsstillende i 2007.
Jeg tager vurderingen til efterretning. Som anført ovenfor er der for 2008 indført en controlling matrix til
sikring af, at alle regnskabsområder gennemgås, afstemmes og dokumenteres. Forsvarets Regnskabstje-
neste har fået tilført de nødvendige faglige kompetencer og har i 2008 opnået fuld bemanding. Det ledel-
sesmæssige fokus på regnskabsområdet fortsætter og er styrket i 2008.
Revision i årets løb af regnskabsforvaltningen i Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste
Det er Rigsrevisionens vurdering, at regnskabsforvaltningen i Forsvarets Bygnings- og Etablissementstje-
neste ikke var helt tilfredsstillende. Statsrevisorerne bemærkede også, at regnskabsforvaltningen i Forsva-
rets Bygnings- og Etablissementstjeneste ikke var helt tilfredsstillende.
Jeg tager dette til efterretning. Forsvarskommandoen har oplyst, at man har gennemgået de organisatori-
ske forudsætninger for etableringen af Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste. På baggrund her-
af har ledelsen taget initiativ til at styrke den økonomiske forvaltning og har etableret et økonomisk sekre-
tariat ved Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste. I 2007 og 2008 er en række chefstillinger un-
der økonomiområdet blevet besat, og i 2009 forventes en nyoprettet stilling som økonomichef besat.
Endvidere er der udarbejdet relevante forretningsgange og arbejdsfordelinger mellem Forsvarets Byg-
nings- og Etablissementstjeneste og Forsvarets Regnskabstjeneste til sikring af interne kontroller og af-
stemninger på det regnskabsmæssige område. Disse er under implementering.
Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste har desuden styrket anvendelsen af DeMars indkøbsmo-
dulet. Dette skal medvirke til at forbedre registrering og opfølgning på indgåede aftaler og forpligtelser af
økonomisk art.
Endelig er der nedsat en projektgruppe med det formål at sikre et samlet og opdateret bestemmelses-
grundlag for Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste.
Revision i årets løb af regnskabsforvaltningen i Forsvarets Materieltjeneste
Det er Rigsrevisionens vurdering, at regnskabsforvaltningen i Forsvarets Materieltjeneste ikke var helt til-
fredsstillende. Statsrevisorerne bemærkede også, at regnskabsforvaltningen i Forsvarets Materieltjeneste
ikke var helt tilfredsstillende.
Jeg tager dette til efterretning. Forsvarskommandoen har oplyst, at der i 2008 har været gennemført et
review af Forsvarets Materieltjeneste, hvilket har ført til, at man har iværksat en styrkelse af kommerciel-
le, juridiske og økonomiske kompetencer og ressourcer på området. Der er endvidere blevet oprettet og
besat en stilling som finansdirektør. Sammenholdt med en fokuseret indsats i samarbejde med Forsvarets
Regnskabstjeneste særligt gennem den sidste halvdel af 2008 forventer Forsvarskommandoen, at den
overvejende del af fejl i registrering af anlæg vil være korrigeret i regnskabet for 2008. Forsvarets Materi-
Side 4/7
Statsrevisorerne beretning SB19/2007 - Bilag 8: Forsvarsministrens redegørelse af 3. februar 2009
883696_0005.png
eltjeneste har endvidere iværksat opdatering af vejledninger, forretningsgange mv., der implementeres
primo 2009.
Udvalgte forretningsområder
Materielinvesteringsprojekter
Revisionen viste, at væsentlige materielinvesteringsprojekter under Forsvarskommandoen ikke var vareta-
get på en økonomisk hensigtsmæssig måde. Rigsrevisionen tog forbehold herfor og vil derfor foretage en
tværgående revisionsundersøgelse af Forsvarskommandoens forvaltning af større materielanskaffelsespro-
jekter.
Jeg hæfter mig ved Rigsrevisionens forbehold og kan oplyse, at Forsvarsministeriet har gennemført en
række tiltag med henblik på at forbedre tilsynet på materielområdet. Forsvarsministeriet har således fore-
taget en evaluering af form og indhold af forsvarets kvartalsvise statusrapportering på materielanskaffel-
ser. Som opfølgning herpå er der foretaget en række justeringer af ordningen, således at denne fremad-
rettet i højere grad tilgodeser departementets behov for informationer i forbindelse med departementets
tilsyn på materielområdet.
Forsvarsministeriet har som supplement hertil i løbet af efteråret iværksat udarbejdelsen af et tilsvarende
rapporteringsregime for materieldriftsområdet, som forventes implementeret i efteråret 2009.
Forsvarsministeriet har endvidere pålagt forsvaret at gennemføre ekstern kvalitetssikring i forbindelse med
materielanskaffelsesprojekter. Den eksterne kvalitetssikring skal sikre, at forsvarets egne processer m.m.
leder frem til anskaffelse af det rigtige materiel i den ønskede kvalitet. I 2009 gennemføres indledningsvist
to pilotprojekter for anvendelse af ekstern kvalitetssikring. Efter evaluering af pilotprojekterne forventes
en generel ordning vedrørende ekstern kvalitetssikring.
Endelig har Forsvarsministeriet styrket sine interne ressourcer på området ved ansættelse af yderligere
medarbejdere.
Forsvarskommandoen har iværksat en række tiltag på området. For blandt andet at styrke materielinve-
steringsområdet har der i 2008 som tidligere nævnt været gennemført et review af Forsvarets Materiel-
tjeneste.
Forsvaret har endvidere i 2007/2008 revurderet de anskaffelsesprocedurer, der ligger til grund for anskaf-
felsen af alle større materielkapaciteter. Heri indgår blandt andet udarbejdelse af detaljerede levetidsom-
kostninger, fokus på afdækning af risici, personelbehov, vedligeholdelsesbyrde, lagerprocesser, størrelse
af reservedelslager mv. Forsvaret vil fremadrettet i forbindelse med evalueringen af kommende materiel-
kapaciteter gennemføre udførlige beregninger af levetidsomkostninger. En model for disse er opstillet og
eksternt kvalitetssikret og vil blive benyttet for fremtidige materielinvesteringsprojekter. Levetidsomkost-
ningerne vil indgå i en totalomkostningsbetragtning, således at flest mulige økonomiske parametre af-
dækkes i kapacitetens levetid. I beregningerne vil tillige indgå personelbehov, uddannelse, simulationsud-
styr, vedligeholdelse, lagerbeholdning mv.
Fremtidige materielanskaffelser vil blive styret gennem projektstyringsmodellen PRINCE2, der blandt an-
det indeholder en detaljeret risikoanalyse og -styring samt al relevant dokumentation. Forsvarets Materiel-
tjeneste gennemfører således ensartet projektledelse for alle materielanskaffelser. Fremtidige større an-
Side 5/7
Statsrevisorerne beretning SB19/2007 - Bilag 8: Forsvarsministrens redegørelse af 3. februar 2009
883696_0006.png
skaffelser evalueres endvidere af en detaljeret evalueringsmodel, som tilpasses den enkelte anskaffelse.
Evalueringsmodellen kvalitetssikres via eksterne partnere.
For alle større anskaffelser vil Kammeradvokaten indgå som et element i vurdering af udbudsmetode og -
materiale, evaluering af tilbud, i forbindelse med kontraktforhandlinger, samt eventuelle nødvendige op-
følgende aktiviteter i aftaleforløbet.
Det er min forventning, at ovennævnte tiltag vil medføre en væsentlig forbedret styring af materielinve-
steringsprojekter.
Status på handleplan for Forsvarskommandoen
Rigsrevisionen konstaterer, at Forsvarskommandoen har udført et betydeligt stykke arbejde i forbindelse
med gennemførelsen af handleplanen. På flere områder er det Rigsrevisionens opfattelse, at der har væ-
ret en klar forbedring i forhold til tidligere. Rigsrevisionen kan imidlertid konstatere, at de mål, der var sat
i den handleplan, som Forsvarskommandoen udarbejdede i 2006, endnu ikke er nået. Dette finder Rigsre-
visionen ikke helt tilfredsstillende.
Forsvarskommandoen har oplyst, at arbejdet med handleplanen har taget længere tid end forventet, hvil-
ket skyldes, at arbejdet har været mere omfangsrigt og komplekst end forventet. Jeg ved, at Forsvars-
kommandoen har stort ledelsesmæssigt fokus på handleplanen, men at man har måttet foretage en prio-
ritering af opgaverne i forhold til risiko og væsentlighed. Forsvarskommandoen har først og fremmest haft
fokus på at få valideret forsvarets lagre, således der ikke længere er usikkerhed om statusposterne. Når
dette arbejde er tilendebragt, vil arbejdet omkring revidering af anvendt regnskabspraksis ligeledes blive
færdiggjort.
Området har naturligvis fortsat min store opmærksomhed, og Forsvarskommandoen vil hurtigst muligt få
de sidste udeståender på plads, således at ministerområdet samlet set kan aflægge et retvisende regn-
skab på alle områder.
Revision af anskaffelsen af det ubemandede overvågningsfly Tårnfalken
Det er Rigsrevisionens samlede opfattelse, at projektregnskabet er rigtigt, dvs. uden væsentlige fejl og
mangler. Rigsrevisionen og Statsrevisorerne finder det dog ikke helt tilfredsstillende, at forsvaret ikke har
været i stand til at fremskaffe al dokumentation, som er registreret i regnskabet. Jeg tager dette til efter-
retning.
Forsvarskommandoen har oplyst, at man i december 2007 overgik til elektronisk fakturering i DeMars.
Derved vil al grunddokumentation fremadrettet være tilgængelig i DeMars.
Side 6/7
Statsrevisorerne beretning SB19/2007 - Bilag 8: Forsvarsministrens redegørelse af 3. februar 2009
883696_0007.png
Med venlig hilsen
Søren Gade
/Peter Pilgaard
Kopi
[email protected]
Rigsrevisor, Landgreven 4, postboks 9009, 1022 København K
Side 7/7