Finansudvalget 2007-08 (1. samling)
SB 19 6
Offentligt
883672_0001.png
Skatteministeren
Statsrevisorernes Sekretariat
Christiansborg
1240 København K.
Nicolai Eigtveds Gade 28
1402 København K
Telefon 3392 3392
Fax 3314 9105
CVR-nr. 17146815
EAN-nr. 5798000033757
www.skm.dk
J.nr. 2008-038-0027
Skatteministerens redegørelse vedr. beretning 19 2007 om
revision af statsregnskabet for 2007
Hermed min redegørelse vedrørende beretning 19/07 om revision af statsregn-
skabet for 2007.
Redegørelsen er ligeledes sendt til Rigsrevisionen i 1 eksemplar.
Først og fremmest har jeg noteret mig, at Rigsrevisionen fremhæver, at Skat-
teministeriets departements forretningsgange og interne kontroller fungerer
meget tilfredsstillende. De anbefalinger Rigsrevisionen havde i forbindelse
med den udførte lønrevision i departement er taget til efterretning.
Dernæst må jeg også konstatere, at der er arbejdsområder under Skatteministe-
riets koncern, som har givet anledning til bemærkninger af varierende karakter
fra Rigsrevisionen og Statsrevisorerne. Disse områder er:
I. Revision af SKAT
II. IT-revision af SKAT
III. Revision af
SKAT’s
målopfyldelse for restanceinddrivelsen i 2007.
IV. Bevillingskontrollen af vægtafgift under Justitsministeriet
V. Erklæring om revisionen af EU-midler i Danmark
Nedenfor redegør jeg for de foranstaltninger og overvejelser, som Rigsrevisi-
onens beretning har givet anledning til.
Side 1 af 8
Statsrevisorerne beretning SB19/2007 - Bilag 6: Skatteministerens redegørelse af 2. februar 2009
Ad I. Revision af SKAT
Rigsrevisionen fandt i forbindelse med bevillingskontrollen for 2007 fejl i føl-
gende konti: §9.22.21. Misligholdt studielån, §9.22.22. Eftergivelse og tilskud
afvikling af studiegæld, §9.22.23. Afdrag og tab på misligholdt studiegæld og
09.22.24. Inkassoomkostninger vedrørende misligholdt studiegæld
Rigsrevisionen konkluderede, at det
ikke var helt tilfredsstillende,
at udgifter-
ne på de 4 hovedkonti i statsregnskabet for 2007 ikke er korrekt angivet som
følge af bogføringsfejl i SKAT.
SKAT har på et tidligere tidspunkt oplyst, at de vil ændre bogføringspraksis,
så lignende fejl ikke kan ske for fremtiden. Dette fandt Rigsrevisionen til-
fredsstillende.
Jeg vil derfor ikke kommentere yderligere på denne sag.
Ad II. IT-revision af SKAT
It-revisionen ved SKAT viste, at it-styringen og den generelle it-sikkerhed på
de reviderede områder samlet set
ikke var helt tilfredsstillende.
Revisionen konstaterede, at de eksisterende forhold kunne medføre problemer
ved driften af de væsentligste systemer på grund af brister i den generelle it-
sikkerhed. Rigsrevisionen var bekendt med de meget betydelige systemæn-
dringer, som SKAT har gennemført.
Rigsrevisionen fandt det ikke helt tilfredsstillende,
at SKAT manglede at ajourføre sin it-sikkerhedspolitik,
at SKAT manglede at følge op på, om de væsentligste it-leverandører
efterlevede det aftalte sikkerhedsniveau,
at SKAT manglede at følge op på anvendelse af udvidede adgangsret-
tigheder i flere systemer og
at SKAT manglede at udarbejde dokumentation af driftsovervågning.
Efterfølgende har SKAT
ajourført sin it-sikkerhedspolitik,
fulgt op på væsentlige it-leverandøres efterlevelse af de aftalte sikker-
hedsniveauer,
indført nye regler for adgangen til udvidede rettigheder, der imøde-
kommer kritikken fra revisionen og
igangsat arbejdet med at udarbejde dokumentation af driftsovervåg-
ningen.
Rigsrevisionen har udtrykt tilfredshed hermed, og jeg vil derfor ikke kommen-
tere yderligere på sagen.
Side 2 af 8
Statsrevisorerne beretning SB19/2007 - Bilag 6: Skatteministerens redegørelse af 2. februar 2009
Ad III. Revision af
SKAT’s
målopfyldelse for restanceinddrivelsen i 2007
Revisionen af SKATs målopfyldelse for restanceinddrivelsen i 2007 viste, at
opgørelsen pr. 31. december 2007 af inddrivelige skatter og afgifter hvilede på
et usikkert grundlag, hvilket
ikke var tilfredsstillende.
SKAT har taget revisio-
nens kritik til efterretning.
Jeg skal indledningsvis gøre opmærksom på, at det er vigtigt at holde sig for
øje, at de konstaterede fejl handler om forkerte opgørelser og bogholderimæs-
sige konteringer af restancerne
det handler derimod ikke om selve opgave-
løsningen indenfor inddrivelsesarbejdet i SKAT.
Når dette er sagt, er det naturligvis bekymrende, at resultatopgørelsen pr. 31.
december 2007 hviler på et usikkert grundlag. Jeg har bedt om, at inddrivel-
sesområdet rent ledelsesmæssigt skal have skærpet bevågenhed. Der skal være
en klar ansvarsplacering i SKATs direktion, og jeg følger inddrivelsesopgaven
tæt.
Ansvaret for inddrivelsesopgaven koordineres i SKATs produktionsdirektion.
Dette skal fremadrettet bidrage til bedre relationer mellem forretningsområ-
derne, herunder særligt inddrivelse og indsats, som i højere grad skal spille
sammen i SKATs nye struktur.
Med virkning fra 1. januar 2009 er der indført en helt ny struktur i SKAT. På
inddrivelsesområdet betyder strukturændringen, at opgaver, der ikke er af-
hængig af geografien, samles i videst muligt omfang. Hovedsigtet er, at der i
2010 er sket en samling på færre enheder og i stærkere faglige miljøer. Det er
derfor helt afgørende for opgaveløsningen, at den nye struktur kommer godt
fra start og får ordentligt fodfæste.
I det følgende knyttes bemærkninger til de enkelte punkter i
Rigsrevisionens
beretning.
De af SKATs interne revision konstaterede fejl vedrørende inddrivelige re-
stancer var baseret på en intern revision ved 7 ud af i alt 30 skattecentre.
SKAT har efterfølgende estimeret den samlede fejl på landsplan til 0,961 mia.
kr. for lidt i opgørelsen af inddrivelige restancer.
De inddrivelige restancer burde derfor have været opgjort til 9,956 mia. kr. i
opgørelsen pr. 31. december 2007. En del af de for lidt opgjorte inddrivelige
restancer på skatte- og afgiftsområdet vedrørte inddrivelige restancer af moms
fra udenlandske virksomheder på 0,347 mia. kr.
SKATs interne revision konkluderer, at der i de foretagne stikprøver ses en
tendens til at overføre restancerne til ikke-inddrivelige på et tidligere tidspunkt
i inddrivelsesforløbet end anført i retningslinierne.
Det er imidlertid centralt at have for øje, at formålet med at kode restancer
som ikke-inddrivelige og foretage tekniske tilretninger af restancemassen er at
udvise et så retvisende billede af restancemassen som muligt.
Side 3 af 8
Statsrevisorerne beretning SB19/2007 - Bilag 6: Skatteministerens redegørelse af 2. februar 2009
SKAT har oplyst, at man som følge heraf har udsendt to nye interne meddelel-
ser, som præciserer retningslinierne for kodning af restancer som ikke-
inddrivelige og herudover præciserer, hvorledes den tekniske tilretning af re-
stancebeholdningen skal ske.
Revisionen har også vist, at SKAT ved målfastsættelsen og opgørelse af
målopfyldelsen for 2007 ikke havde medregnet inddrivelige restancer vedrø-
rende særlige skatter og afgifter som royaltyskat, forskerskat, kulbrinteskat,
tinglysningsafgift og pensionsafkastskat (dekoncentrerede opgaver). Restancer
fra disse opgaver havde heller ikke tidligere været indregnet ved målfastsæt-
telsen eller ved opgørelsen af restancer, men denne praksis var ikke beskrevet
eller understøttet af finanslovstekster eller budgetanalyser.
Pr. 31. december 2007 udgjorde de systemoptalte inddrivelige restancer ved-
rørende disse dekoncentrerede opgaver i alt 1,37 mia. kr. Tillagt disse restan-
cer ville de samlede inddrivelige restancer udgøre 11,3 mia. kr.
Revisionen lagde ved sin vurdering især vægt på, at måltal vedrørende inddri-
velige skatter og afgifter ikke var klart og entydigt defineret, og at der ikke i
tilstrækkelig grad forelå vejledninger, procesbeskrivelser mv. for, hvorledes
inddrivelige restancer skal opgøres. Endvidere lagde revisionen vægt på, at der
ikke var etableret forretningsgange og interne kontroller, som sikrede en kor-
rekt opgørelse, og at der ikke var en tydelig ansvarsfordeling på området. En-
delig blev der lagt væk på, at der var konstateret mange fejl i opgørelserne,
samt at der ikke blev gennemført en sandsynlighedskontrol af restancernes
størrelse og en kvalitetskontrol af skattecentrenes reguleringer.
SKAT har etableret en analysefunktion, der skal medvirke til, at der fremover
bliver et bredere og mere fagligt miljø i forhold til kvalitetssikring af de data,
der indgår i restanceopgørelserne.
SKAT har oplyst, at der er nedsat arbejdsgrupper, hvis formål er at sikre en
klar og entydig definition på måltal for inddrivelige skatter og afgifter. Ar-
bejdsgrupperne skal eksempelvis se nærmere på, om restancer vedrørende de
såkaldte dekoncentrerede opgaver fremadrettet skal medregnes i måltallet og
dermed restanceopgørelsen. Hvis dekoncentrerede restancer fremadrettet skal
indgå i måltallet, vil fastsættelsen af dette ske i forbindelse med de årlige drøf-
telser med Finansministeriet om SKATs måltal, samt at måltallet for skatter og
afgifter skal sættes tilsvarende op i overensstemmelse hermed.
Endvidere skal arbejdsgrupperne vurdere behovet for en gennemgang af re-
stancemassen, med henblik på at få endeligt afskrevet de restancer, der allere-
de opfylder betingelserne.
Arbejdsgrupperne har endelig igangsat et arbejde angående redegørelse for
momsrestancer for udenlandske virksomheder og en analyse af restancer ved-
rørende selskabs- og fondsskatter for skatteår før 1999.
Der foregår i arbejdsgrupperne også et analysearbejde med de ”øvrige restan-
cer”, hvor SKAT er fordringshaver.
Side 4 af 8
Statsrevisorerne beretning SB19/2007 - Bilag 6: Skatteministerens redegørelse af 2. februar 2009
SKAT har oplyst, at arbejdsgrupperne vil komme med deres rapporter inden
udgangen af 1. kvartal 2009.
Statsrevisorerne
bemærker, at SKAT har fastsat og opgjort opfyldelsen af
målet for restanceinddrivelsen på et usikkert grundlag. SKAT har således op-
gjort en bedre målopfyldelse end den faktiske, hvilket bl.a. har udløst en for
høj resultatløn til chefer i SKAT. Jeg har taget Statsrevisorernes kritik til efter-
retning.
De for meget udbetalte beløb udgør samlet kr. 41.572,00 fordelt på 36 direktø-
rer, planlægningsdirektører og skattedirektører i SKAT. Ændringen i de op-
gjorte restancer har ingen betydning for Told- og Skattedirektøren, da der i
kontrakten opereres med en opgørelse, der dækker intervaller for restancer på
såvel skatter og afgifter som for øvrige restancer, og som udmøntes i en samlet
pointtildeling for de to restancearter. For målopfyldelsen på restanceinddrivel-
sen gælder som for øvrige mål, at de hver især er ét blandt flere mål.
Jeg kan naturligvis ikke finde det tilfredsstillende, hvis der udbetales resultat-
løn på et forkert grundlag.
I den forbindelse skal jeg dog understrege, at SKATs Intern Revision har op-
lyst, at der i forbindelse med den stikprøvevise gennemgang ikke er konstate-
ret indikationer på ledelsesmæssig manipulation med henblik på uretmæssigt
at opnå en større grad af kontraktsopfyldelse.
Resultatkontrakterne for direktionen i SKAT er bl.a. baseret på opgørelsen af
restancer. Skatteministeriet har rettet henvendelse til Personalestyrelsen med
henblik på at drøfte eventuelle konsekvenser af en ændret opgørelse.
Personalestyrelsen vurderer, at det er afgørende for, at der kan kræves tilbage-
betaling, er, at modtageren ikke har været i god tro, hvilket betyder, at den på-
gældende enten vidste, at der er udbetalt for meget, eller var uvidende herom
på grund af grov uagtsomhed.
Blandt de momenter, der tillægges vægt ved afgørelsen af, om der foreligger
grov uagtsomhed, er, om regelgrundlaget for udbetaling af ydelsen er klart og
enkelt, samt at beløbet er af en sådan størrelse, at det i sig selv måtte give
modtageren anledning til at nære tvivl om rigtigheden.
Personalestyrelsen vurderer, at ingen af disse momenter synes i den konkrete
sag at tale for at statuere, at de pågældende ikke var i god tro.
Jeg har således ingen planer om at kræve de for meget udbetalte beløb tilbage.
Ad IV. Bevillingskontrollen af vægtafgift under Justitsministeriet
Skatteministeriet overtog pr. 1. januar 2008 opkrævningen af vægtafgift fra
Rigspolitiet. I 2007 stod Justitsministeriet for opkrævning, administration og
Side 5 af 8
Statsrevisorerne beretning SB19/2007 - Bilag 6: Skatteministerens redegørelse af 2. februar 2009
regnskabsaflæggelse af vægtafgift og var i den forbindelse regnskabsførende
institution for Skatteministeriet, under hvis område vægtafgift hørte. Rigspoli-
tiets bogføring af vægtafgift har medført fejl i Statsregnskabet, hvorved Rigs-
politiet har foretaget afskrivninger på et ufuldstændigt grundlag.
Da området er overgået til SKAT, vil jeg kort redegøre for de initiativer Skat-
teministeriet har igangsat for at udrede sammensætningen af beholdningerne
vedr. vægtafgift.
Skatteministeriet oplyste i efteråret 2008 overfor Rigsrevisionen, at Skattemi-
nisteriet ville analysere udtræk over posteringer i opkrævningssystemet og
fastlægge en ændret bogføringsprocedure med henblik på at få dels dokumen-
teret den korrekte saldo og dels etableret fuld regnskabsaflæggelse af syste-
met.
SKAT vil inden udgangen af januar måned være færdig med analysen, og der-
efter vil der blive bestilt en ændring af vægtafgiftssystemet, således at der dag-
ligt/periodisk kan udtrækkes de relevante regnskabsdata. Hvornår denne æn-
dring kan implementeres er usikkert, da SKAT endnu ikke har fået estimeret
og tidsfastsat opgaven.
SKAT vil fremsende en redegørelse til Rigsrevisionen, når bogføringen er
fastlagt.
Ad V. Erklæring om revision af EU-midler i Danmark
Vedrørende revision af Skatteministeriets departements opgørelse og afreg-
ning af afgifter og bidrag til EU´s egne indtægter samt
SKAT’s
opgørelse af
momsindtægter konkluderede Rigsrevisionen,
at Skatteministeriet samlet set har opgjort og afregnet afgifter og bi-
drag korrekt,
at afregningen af afgifter og bidrag er optaget korrekt i departementets
regnskab, og
at der for såvel departementets opgørelse over og afregning af afgifter
og bidrag til EU´s egne indtægter samt SKAT’s opgørelse af momsind-
tægter er etableret forretningsgange og interne kontroller, der i videst
muligt omfang har sikret korrekt afregning.
Det samme var ikke gældende for revisionen af SKAT’s opgørelser af told- og
landbrugsafgifter. Rigsrevisionen fandt det således
ikke tilfredsstillende,
at der
ikke har været sikkerhed for, at oprydningsrutinerne i importsystemet fungerer
tilfredsstillende, ligesom det
ikke er tilfredsstillende,
at oprydningen af ufær-
dige angivelser for 2005-2006 og efterfølgende år ikke er afsluttet.
Rigsrevisionen opfordrede SKAT til at sikre, at skattecentrene løbende har
klare retningslinjer, så skattecentrene kan udføre deres kontrol.
Side 6 af 8
Statsrevisorerne beretning SB19/2007 - Bilag 6: Skatteministerens redegørelse af 2. februar 2009
Rigsrevisionens kritik skyldes, at der i Importsystemet findes et data-areal,
hvor virksomhederne kan udarbejde en kladde som forberedelse af deres told-
angivelser.
I kladden indtastes oplysningerne, efterhånden som virksomheden får kend-
skab til disse. Først når alle oplysninger er inddateret, kan kladden indsendes
til SKAT og antages som en angivelse. Data-arealet er oprettet som en hjælp
til virksomhederne. Samtidig giver disse kladder SKAT adgang til oplysnin-
ger, som kan være relevante for kontrollen.
En undersøgelse i 2005 og 2006 viste, at der bag disse kladder i visse tilfælde
kunne ligge angivelser, der ikke var indsendt til SKAT, til trods for at varerne
reelt var importeret.
SKAT har oplyst mig om, at de dagligt udskriver lister fra Importsystemet
over virksomhedernes kladder. Listerne skal undergå en faglig vurdering af,
om der skal foretages yderligere kontrol af kladderne.
I 2008 har SKAT præciseret reglerne for gennemgang af de daglige lister. Det
er således SKAT’s opfattelse,
at opfølgningsrutinen i Importsystemet fungerer
tilfredsstillende.
SKAT har oplyst, at SKAT fortsat vil have fokus på virksomhedernes kladder
i 2009, og på om opfølgningsrutinerne fungerer tilfredsstillende. Dette finder
jeg tilfredsstillende.
Vedrørende
SKAT’s
opgørelser af told- og landbrugsafgifter
fandt Rigsre-
visionen det
ikke tilfredsstillende,
at den endelige undersøgelse af stikprøven
på 300 vareposter viste et meget stort antal fejl i virksomhedernes angivelser,
og at der for finansåret 2007 fortsat var mange fejl i de afgivne toldangivelser.
Rigsrevisionen måtte også konstatere, at der fortsat var et højt fejlniveau.
I 2006 blev der ved en stikprøve på 300 vareposter fundet fejl, som havde be-
løbsmæssige konsekvenser. I 2007 blev der foretaget en tilsvarende undersø-
gelse af SKAT som led i indsatsprojektet
”Kvalitet i fortoldningen.”
Her viste
det sig ligeledes, at der var fejl i virksomhedernes angivelser.
Efter den Europæiske Revisionsrets opfattelse bør de danske myndigheder gø-
re en større indsat for at reducere antallet af fejl i virksomhedernes angivelser.
Jeg har noteret mig, at Rigsrevisionen i december 2008 i brev til Revisionsret-
ten har givet udtryk for, at Revisionsrettens bemærkninger i stort omfang ved-
rører formelle forhold omkring grundlaget for toldangivelserne, og at der er
tale om beløbsmæssigt små fejl.
EU’s toldregler er komplicerede, og det kan være svært for virksomhederne
helt at undgå fejl. Det vil derfor til stadighed være nødvendigt at vejlede virk-
somhederne for at undgå fejl og for at opklare eventuelle misforståelser.
Side 7 af 8
Statsrevisorerne beretning SB19/2007 - Bilag 6: Skatteministerens redegørelse af 2. februar 2009
SKAT har
i 2007 og 2008 gennemført landsdækkende tiltag i form af ”Kvali-
tet i fortoldning” og ”Operation efterrettelighed”. SKAT har blandt andet kon-
taktet virksomhederne og gennemført en kampagne over for professionelle ak-
tører (speditører, kurerer mv.) med vejledning og kontrol.
Evalueringen af ”Kvalitet i fortoldning” og afslutningen af ”Operation
efter-
rettelighed” viser dog, at der fortsat er fejl i virksomhedernes
angivelser.
Jeg er enig i, at der skal gøres noget for at nedbringe antallet af fejl i virksom-
hedernes angivelser.
Fra SKAT har jeg fået oplyst, at der i 2009 vil blive igangsat følgende initiati-
ver i den forbindelse:
SKAT vil som led i Produktionsplanen for 2009 gennemføre et com-
pliance projekt
”TOLD”.
SKAT vil gennemgå et større antal virksom-
heders ind- og udførsel af varer. Med projektet tages temperaturen på,
hvor gode virksomhederne er til at håndtere tolden korrekt. Formålet
med projektet er at skaffe mere viden for at kunne målrette indsatsen
og finde ud af, hvor der skal følges op med ekstra hjælp, overvågning
og om nødvendigt ekstra kontrol. Den viden vil give mulighed for at
måle effekten og hjælpe til med at målrette indsatsen mod de samlet
set største risici.
Store virksomheder: De 100 største virksomheder i Danmark betaler
75 % af den samlede told. Systemfejl eller misforståelser her kan der-
for få betydelige konsekvenser for toldindtægterne. Der vil som led i
Produktionsplanen for 2009 blive taget initiativer til et styrket samar-
bejde med en række store virksomheder for at begrænse risici og afkla-
re tvivl på forhånd, inden angivelsen afsendes.
Fokus på efterrettelighed: SKAT vil i 2009 prioritere ressourcer til en
særlig indsats overfor virksomhedernes angivelser for at nedbringe an-
tallet af fejl. Ved hjælp af løbende stikprøver vil virksomheders angi-
velser blive gennemgået for at sikre at de opfylder reglerne. Der vil her
indgå erfaringer fra oprydningsrutinerne og erfaringerne fra de forskel-
lige tidligere undersøgelser fra perioden 2004 til 2007.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Jens Madsen
Side 8 af 8