Finansudvalget 2007-08 (1. samling)
SB 19 23
Offentligt
883760_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om revisionen af
statsregnskabet for 2007
Marts
2010
Statsrevisorerne beretning SB19/2007 - Bilag 23: Rigsrevisors fortsatte notat af 9. marts 2010
883760_0002.png
RIGSREVISORS FORTSATTE NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Opfølgning i sagen om revisionen af statsregnskabet for 2007 (beretning nr. 19/2007)
9. marts 2010
RN C303/10
1. Jeg lovede i mit notat til Statsrevisorerne af 11. marts 2009, pkt. 58, i henhold til rigsrevi-
sorlovens § 18, stk. 4, om revisionen af statsregnskabet for 2007, at jeg ville følge udviklin-
gen i 24 sager, jf. Endelig betænkning over statsregnskabet for 2007, s. 221.
De 12 sager omtalt i notatets pkt. 3, 4, 5, 10, 11-12, 15, 27, 35, 40, 42 og 44 er fulgt i beret-
ning om revisionen af statsregnskabet for 2008, jf. beretningens pkt. 71-72, 83-85, 97-98,
167-169, 203, 205-209, 318-322, 422-423, 449-452, 473-479 og 461-466. Jeg betragter der-
for sagerne som afsluttet i relation til beretning om revisionen af statsregnskabet for 2007.
Sagen omtalt i notatets pkt. 47 er fulgt i beretning om revisionen af EU-midler i Danmark i
2008, jf. beretningens pkt. 204-209 og pkt. 223. Sagen omtalt i notatets pkt. 49 er fulgt i be-
retning om revisionen af EU-midler i Danmark i 2008, jf. beretningens pkt. 198-203 og pkt.
220-222. Jeg betragter derfor sagerne som afsluttet i relation til beretning om revisionen af
statsregnskabet for 2007.
De øvrige 10 sager er fulgt nedenfor.
Ad beretningens kap III.C. § 7. Finansministeriet, pkt. 112-118
2. Jeg lovede i mit notat til Statsrevisorerne af 11. marts 2009, pkt. 6, at jeg ville følge Fi-
nansministeriets endelige afklaring af spørgsmålet om indregning af skatterestancer og
-bøder i opgørelsen af nettoformuen i amterne mfl., jf. Endelig betænkning over statsregn-
skabet for 2007, s. 213.
Finansministeriet har oplyst, at spørgsmålet endnu ikke er afklaret, men at ministeriet i for-
bindelse med regionsforhandlingerne vil søge en afslutning på sagen frem mod sommeren
2010.
Jeg vil fortsat følge Finansministeriets afklaring af spørgsmålet.
Ad beretningens afsnit III.D. § 8. Økonomi- og Erhvervsministeriet, pkt. 127-129
3. Jeg lovede i mit notat til Statsrevisorerne af 11. marts 2009, pkt. 7, at jeg ville følge spørgs-
målet om hjemmel til Patent- og Varemærkestyrelsens opkrævning af gebyrer, som giver
overdækning i forhold til medgåede omkostninger, jf. Endelig betænkning over statsregnska-
bet for 2007, s. 213.
4. Rigsrevisionens opfølgning har vist, at Patent- og Varemærkestyrelsen fortsat afventer
Justitsministeriets vurdering af sagen. Justitsministeriet har senest i januar 2010 anmodet
om yderligere oplysninger til vurdering af sagen i forhold til grundlovens § 43.
Statsrevisorerne beretning SB19/2007 - Bilag 23: Rigsrevisors fortsatte notat af 9. marts 2010
883760_0003.png
2
5. Jeg finder, at der har været tale om et meget langt sagsbehandlingsforløb. Hjemmels-
problematikken blev rejst tilbage i januar 2008 og blev forelagt Justitsministeriet i efteråret
2008. Jeg finder det uheldigt, at sagen endnu ikke er afklaret. Jeg vil fortsat følge sagen.
Ad beretningens kap III.F. § 11. Justitsministeriet, pkt. 175-184
6. Jeg lovede i mit notat til Statsrevisorerne af 11. marts 2009, pkt. 9, at jeg ville følge og re-
degøre for udviklingen i sagen om Rigspolitiets administration og regnskabsmæssige regi-
strering af vægtafgift, jf. Endelig betænkning over statsregnskabet for 2007, s. 213.
Rigsrevisionen har i forbindelse med revisionen af statsregnskabet for 2008 gennemgået
politiets regnskab på dette område. Revisionen viste, at posterne i SKS og Navision var bog-
ført og afsluttet korrekt i politiets regnskab, og jeg betragter derfor sagen som afsluttet i re-
lation til beretning om revisionen af statsregnskabet for 2007.
Ad beretningens kap. III.G. § 12. Forsvarsministeriet, pkt. 239-241
7. Jeg lovede i mit notat til Statsrevisorerne af 11. marts 2009, pkt. 14, at jeg ville følge og
redegøre for udviklingen i sagen om styrkelse af regnskabsforvaltningen i Forsvarets Byg-
nings- og Etablissementstjeneste, jf. Endelig betænkning over statsregnskabet for 2007,
s. 214.
Ved årsrevisionen af Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste i 2009 konstaterede
Rigsrevisionen og Forsvarsministeriets Interne Revision, at den påbegyndte opbygning af
økonomifunktionen er videreført. Stillingen som økonomichef blev besat i 2009, og der er nu
udarbejdet relevante forretningsgange og arbejdsfordelinger mellem Forsvarets Bygnings-
og Etablissementstjeneste og Forsvarets Regnskabstjeneste til sikring af interne kontroller
og afstemninger på det regnskabsmæssige område, og disse er under implementering. For-
svarets Bygnings- og Etablissementstjeneste har desuden styrket anvendelsen af DeMars’
indkøbsmodul med henblik på en forbedret registrering og opfølgning på indgåede aftaler og
forpligtelser af økonomisk art. Endelig er der nedsat en projektgruppe med det formål at si-
kre et samlet og opdateret bestemmelsesgrundlag for Forsvarets Bygnings- og Etablisse-
mentstjeneste. Det er samlet set Rigsrevisionens vurdering, at initiativerne har styrket regn-
skabsforvaltningen og økonomistyringen, og at ledelsens bevågenhed i Forsvarets Byg-
nings- og Etablissementstjeneste har været tilfredsstillende.
Jeg betragter hermed sagen som afsluttet.
Ad beretningens kap. III.J. § 17. Beskæftigelsesministeriet, pkt. 334-359
8. Jeg lovede i mit notat til Statsrevisorerne af 11. marts 2009, pkt. 23, at jeg ville følge sa-
gen om Arbejdsskadestyrelsens gebyrindtægter og vurdere den praktiske udmøntning af de
særlige bevillingsregler for opgørelse af indtægterne og betydningen heraf for Arbejdsska-
destyrelsens regnskabsaflæggelse, jf. Endelig betænkning over statsregnskabet for 2007,
s. 215.
Som oplyst af ministeren er de særlige bevillingsregler blevet indarbejdet på finansloven for
2009 og lov om tillægsbevilling for 2008. Rigsrevisionens undersøgelse har vist, at styrelsens
gebyrindtægter for 2008 er opgjort i overensstemmelse med de nye regler.
Jeg vurderer, at de særlige bevillingsregler er egnede til at løse de finansieringsproblemer,
som opstod for Arbejdsskadestyrelsen ved overgangen til omkostningsbaserede bevillinger,
og at de samtidig muliggør en korrekt regnskabsaflæggelse.
Jeg betragter hermed sagen som afsluttet.
Statsrevisorerne beretning SB19/2007 - Bilag 23: Rigsrevisors fortsatte notat af 9. marts 2010
883760_0004.png
3
Ad kap III.M. § 20. Undervisningsministeriet, pkt. 436-439
9. Jeg lovede i mit notat til Statsrevisorerne af 11. marts 2009, pkt. 28, at jeg ville følge de-
partementets implementering af Rigsrevisionens anbefaling til ændringer i tilskudssystemet
CØSA og den videre håndtering af problemet med mangelfuld dokumentation, jf. Endelig
betænkning over statsregnskabet for 2007, s. 216.
Rigsrevisionen har fulgt op på sagen i januar 2010 vedrørende mangler i systemets trans-
aktions- og kontrolspor. Rigsrevisionen har konstateret, at departementet nu har etableret
en løsning, der udvider systemets datamodel, så der bliver opsamlet data til dokumentation
af sammenhængen mellem skolernes indberetninger (tilskudsansøgninger) og ministeriets
udbetaling af tilskud. Da løsningen endnu ikke er testet og sat i drift, har Rigsrevisionen end-
nu ikke haft mulighed for at gennemgå og vurdere, om den etablerede løsning sikrer, at der
er et tilstrækkeligt transaktions- og kontrolspor til afstemning af ansøgte og udbetalte tilskud.
Jeg har tidligere fremhævet det som et problem, at ministeriet var afhængig af en ekstern
konsulent. Ministeriet har i 2008 indgået en rammeaftale med en ekstern serviceleverandør
om udvikling, vedligeholdelse og driftsstøtte af bl.a. CØSA, og ministeriet finder, at det nu
ikke længere er afhængig af en enkelt konsulent.
Endelig har jeg også tidligere nævnt, at ministeriet fortsat manglede at udarbejde, systema-
tisere og ajourføre vigtig dokumentation for systemet, herunder en sikkerhedsinstruks.
Rigsrevisionen har konstateret, at ministeriet arbejder på en løsning af problemet med trans-
aktions- og kontrolspor, og at ministeriet ikke længere er afhængig af en enkelt konsulent.
Jeg finder det ikke helt tilfredsstillende, at ministeriet endnu ikke i januar 2010 har idriftsat
systemets datamodel og dokumenteret systemet. Jeg forventer, at ministeriet snarest af-
slutter dette arbejde, og vil fortsat følge sagen.
Ad beretningens kap. III.M. § 20. Undervisningsministeriet, pkt. 440-445
10. Jeg lovede i mit notat til Statsrevisorerne af 11. marts 2009, pkt. 29, at jeg ville følge de-
partementets skridt til at forbedre regnskabsforvaltningen og rette fejl i regnskabet for 2007
for Lokaleforsyningen til overførte amtslige uddannelsesinstitutioner, jf. Endelig betænkning
over statsregnskabet for 2007, s. 216-217.
Som det fremgik af beretningen, havde departementet efter afslutning af regnskabet for 2007
afdækket en række fejl i regnskabet, men departementet arbejdede fortsat på at opgøre det
eksakte beløb for disse fejl. Departementets efterfølgende undersøgelser har vist, at regn-
skabet for 2007 bl.a. indeholdt huslejeudgifter, hvoraf nogle i stedet burde have indgået i
regnskabet for 2008, mens nogle bygningsudgifter burde have været registreret som aktiver.
Departementet har rettet de konstaterede fejl, og efterfølgende kan det opgøres, at fejlene
tilsammen havde forøget Lokaleforsyningens udgifter med 29,7 mio. kr. i regnskabet for
2007. De samlede nettoudgifter skulle således have udgjort 314,0 mio. kr. og ikke som an-
ført i regnskabet 343,7 mio. kr.
Rigsrevisionen har ved den afsluttende revision for 2008 konstateret, at departementet har
etableret procedurer, der skal modvirke, at tilsvarende fejl fremover opstår. Departementet
følger således i et samarbejde med Universitets- og Bygningsstyrelsen løbende op på alle
registreringer, som styrelsen indrapporterer til Lokaleforsyningens regnskab.
Jeg betragter hermed sagen som afsluttet.
Statsrevisorerne beretning SB19/2007 - Bilag 23: Rigsrevisors fortsatte notat af 9. marts 2010
883760_0005.png
4
Ad beretningens kap. III.M. § 20. Undervisningsministeriet, pkt. 452-455
11. Jeg lovede i mit notat til Statsrevisorerne af 11. marts 2009, pkt. 30, at jeg ville følge ar-
bejdet i Europanævnets sekretariat med at rette fejlene i nævnets bogføring for tidligere år,
jf. Endelig betænkning over statsregnskabet for 2007, s. 217.
Rigsrevisionen har ved den afsluttende revision af nævnets regnskab for 2008 konstateret,
at nævnets sekretariat nu har rettet fejlene i bogføringen vedrørende tidligere år.
Jeg betragter hermed sagen som afsluttet.
Ad beretningens kap. III.S. § 28. Transport- og Energiministeriet, pkt. 577 og 611
12. Jeg lovede i mit notat til Statsrevisorerne af 11. marts 2009, pkt. 39, at jeg på baggrund
af problemer med Vejdirektoratets og Banedanmarks infrastrukturbalancer ville følge udvik-
lingen i arbejdet med at opstille ensartede regnskabsprincipper for statslig infrastruktur, jf.
Endelig betænkning over statsregnskabet for 2007, s. 218.
13. Transportministeriet har oplyst, at arbejdet med at opstille ensartede regnskabsprincip-
per for statslig infrastruktur foregår i regi af en arbejdsgruppe, der er forankret i Økonomi-
styrelsen.
Arbejdsgruppen er nedsat af Statens Regnskabsråd og har til opgave at udarbejde fælles
regnskabsregler for registrering og måling af infrastrukturelle aktiver. Arbejdsgruppen be-
står af Transportministeriet, Banedanmark, Vejdirektoratet, Kystdirektoratet, Forsvarsmini-
steriet og Forsvarskommandoen.
14. Arbejdsgruppen har udarbejdet en statusredegørelse til et møde i november 2009 i Sta-
tens Regnskabsråd og et notat om ”Behandling af infrastruktur i omkostningsreformen”, der
beskriver eksisterende regler og retningslinjer for ministeriernes behandling af statslig infra-
struktur. Arbejdsgruppens arbejde forventes genoptaget i marts 2010.
Transportministeriet har endnu ikke været et af de ministerområder, som Økonomistyrelsen
har koordineret med. Økonomistyrelsen har oplyst, at styrelsens bilaterale drøftelser med
ministerierne afventer afslutning af regnskaberne for 2009, hvorefter drøftelserne vil blive
genoptaget.
15. Jeg konstaterer, at der er taget initiativer til at få tilvejebragt ensartede regnskabsprin-
cipper for statslig infrastruktur. Jeg vil fortsat følge udviklingen i arbejdet hermed i regi af
Statens Regnskabsråd, og jeg betragter derfor sagen som afsluttet i forhold til beretning
om revisionen af statsregnskabet for 2007.
Ad beretningens kap. V.D. 6 kommuners administration af førtidspensionsområdet,
jf. beretningens pkt. 769-810
16. Jeg lovede i mit notat til Statsrevisorerne af 11. marts 2009, pkt. 56, at jeg ville følge
op på, hvordan Velfærdsministeriet kommunikerer muligheden for at tilkende førtidspen-
sion med krav om efterfølgende revurdering, jf. Endelig betænkning over statsregnskabet
for 2007, s. 221.
I henhold til kongelig resolution af 7. april 2009 er førtidspensionsområdet overført til Pen-
sionsstyrelsen under Beskæftigelsesministeriet.
Pensionsstyrelsen oplyser, at kommunernes administration af reglerne om tilkendelse af
førtidspension med krav om efterfølgende revurdering understøttes af Ankestyrelsens ar-
bejde.
Statsrevisorerne beretning SB19/2007 - Bilag 23: Rigsrevisors fortsatte notat af 9. marts 2010
883760_0006.png
5
Ankestyrelsen har dels i en praksisundersøgelse, dels i flere principafgørelser udstukket
retningslinjer for kommunernes administration af de gældende regler på området, herunder
også muligheden for at tilkende førtidspension med krav om efterfølgende revurdering.
Pensionsstyrelsen vil være opmærksom på problemstillingen og kommunernes overholdel-
se af regler og praksis.
Det er Rigsrevisionens vurdering, at Ankestyrelsens arbejde bidrager til kommunernes viden
om regler og praksis på området. Det er endvidere Rigsrevisionens vurdering, at Beskæfti-
gelsesministeriet på tilfredsstillende vis har fokus på kommunernes overholdelse af sagsom-
rådets regler.
Jeg betragter hermed sagen som afsluttet.
Henrik Otbo
Vedrørende opfølgning i sagen om revisionen af statsregnskabet for 2007
(beretning nr. 19/2007, pkt. 153-158)
17. Rigsrevisor har i brev til Folketingets formand af 14. april 2008 i henhold til § 14, stk. 1,
nr. 2, jf. § 15, stk. 3, i instruks for rigsrevisor om Rigsrevisionens forhold til offentligheden
samt sagsbehandlingen erklæret sig personlig inhabil i forhold til nogle konkrete sager ved-
rørende SKATs regnskab under statsregnskabets § 9. Folketingets formand har efter høring
af Statsrevisorerne og forhandling med næstformændene i brev af 25. juni 2007 udpeget mig
som sætterigsrevisor til at behandle de forhold, hvor rigsrevisor er inhabil.
18. I notat til Statsrevisorerne af 11. marts 2009, pkt. 60 og 61, tilkendegav jeg, at jeg ville
følge 2 sager, jf. Endelig betænkning over statsregnskabet for 2007, s. 222.
Sagen omtalt i notatets pkt. 60 vedrørende it-revisionen i SKAT er fulgt i beretning om revi-
sionen af statsregnskabet for 2008, jf. beretningens pkt. 145-156. Jeg betragter derfor sagen
som afsluttet i relation til beretning om revisionen af statsregnskabet for 2007.
Den anden sag er omtalt nedenfor.
Ad beretningens kap. III.E. § 9. Skatteministeriet, pkt. 158
19. I mit notat til Statsrevisorerne af 11. marts 2009, pkt. 61, tilkendegav jeg, at jeg ville føl-
ge op på, at der fremadrettet etableres klare retningslinjer for fastsættelse og opgørelse af
SKATs måltal vedrørende restancer, jf. Endelig betænkning over statsregnskabet for 2007,
s. 222.
Rigsrevisionen har, jf. beretning om revisionen af statsregnskabet for 2008, pkt. 163, påbe-
gyndt en undersøgelse vedrørende SKATs styring af fusionen, hvori bl.a. inddrivelsen af re-
stancer indgår. Undersøgelsen forventes afsluttet med afgivelse af en beretning til Statsre-
visorerne medio 2010, og jeg betragter derfor sagen som afsluttet i relation til beretning om
revisionen af statsregnskabet for 2007.
Jørgen Mohr
sætterigsrevisor