Finansudvalget 2007-08 (1. samling)
SB 19 21
Offentligt
883748_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om revisionen af
statsregnskabet for 2007
Marts
2009
Statsrevisorerne beretning SB19/2007 - Bilag 21: Rigsrevisors notat af 11. marts 2009
883748_0002.png
RIGSREVISORS NOTAT TIL STATSREVISORERNE
I HENHOLD TIL RIGSREVISORLOVENS § 18, STK. 4
1
Vedrører:
Statsrevisorernes beretning nr. 19/2007 om revisionen af statsregnskabet for 2007
11. marts 2009
RN C601/09
Indledning
1. Dette notat er opbygget efter samme struktur som beretning om revisionen af statsregn-
skabet for 2007. Det blev ved kongelig resolution af 23. november 2007 besluttet at foreta-
ge en række ændringer i ministeriernes ressortansvar, ligesom enkelte ministerier blev ned-
lagt, og nye ministerier oprettet. Dette medfører, at der for de berørte ministerområder er
flere eller nye ministre, der har redegjort for de foranstaltninger og overvejelser, som beret-
ningen har givet anledning til.
III.A. § 5. Statsministeriet, jf. beretningens pkt. 28-38
Statsministerens redegørelse af 9. januar 2009
2. Jeg finder statsministerens redegørelse tilfredsstillende.
III.B. § 6. Udenrigsministeriet, jf. beretningens pkt. 39-75
Udviklingsministerens redegørelse af 2. februar 2009
Udenrigsministerens redegørelse af 3. februar 2009
3. Udenrigsministeren har i sin redegørelse til pkt. 61-64 oplyst, at Dansk Center for Inter-
nationale Studier og Menneskerettigheder (DCISM) har fulgt op på Rigsrevisionens be-
mærkninger vedrørende udarbejdelse af projekthåndbog samt en model for værdiansæt-
telse af igangværende arbejder.
Jeg finder dette tilfredsstillende og vil følge realiseringen af handlingsplanen for DCISM’s
forvaltningsmæssige udviklingsopgaver.
III.C. § 7. Finansministeriet, jf. beretningens pkt. 76-118
Finansministerens redegørelse af 3. februar 2009
4. Finansministeren har i sin redegørelse til pkt. 84-88 oplyst, at han tager Rigsrevisionens
og Statsrevisorernes kritik til efterretning. Økonomistyrelsen har iværksat en række gen-
nemgribende tiltag, der spænder fra udarbejdelse af en forbedret dokumentationsvejled-
ning til omorganisering af centrale arbejdsgange vedrørende pensioner til tjenestemænd.
Jeg finder dette tilfredsstillende og vil følge Økonomistyrelsens implementering af initiati-
verne.
5. Ministeren har i sin redegørelse til pkt. 89-107 oplyst, at han er enig med Rigsrevisionen
i, at Slots- og Ejendomsstyrelsens regnskab for 2007 blev afsluttet på en uhensigtsmæssig
måde og under stort tidspres. Styrelsen er nu inde i en positiv udvikling med hensyn til gen-
opretning af regnskabsforvaltningen og vil fortsat have fokus på denne udvikling.
Statsrevisorerne beretning SB19/2007 - Bilag 21: Rigsrevisors notat af 11. marts 2009
883748_0003.png
2
Jeg finder initiativerne tilfredsstillende og vil følge Slots- og Ejendomsstyrelsens regn-
skabsforvaltning.
6. Ministeren har i sin redegørelse til pkt. 112-118 om delingen af nettoformuen i de tidlige-
re amter mfl. som følge af strukturreformen oplyst, at Finansministeriet fortsat overvejer
den videre håndtering af spørgsmålet om indregning af skatterestancer og -bøder i opgø-
relsen af nettoformuen i amterne mfl.
Jeg vil følge Finansministeriets endelige afklaring af spørgsmålet.
III.D. § 8. Økonomi- og Erhvervsministeriet, jf. beretningens pkt. 119-137
Økonomi- og erhvervsministerens redegørelse af 20. januar 2009
7. Økonomi- og erhvervsministeren har i sin redegørelse til pkt. 127-129 om Patent- og Vare-
mærkestyrelsens gebyrfastsættelse oplyst, at sagen har været forelagt Finansministeriet.
Finansministeriet henviste Patent- og Varemærkestyrelsen til at drøfte sagen med Justits-
ministeriet for at få afklaret, hvorvidt der er behov for ændringer i styrelsens hjemmelsbe-
stemmelser for opkrævning af gebyrer. Patent- og Varemærkestyrelsen afventer herefter
en tilbagemelding fra Justitsministeriet og vil orientere Rigsrevisionen, når Justitsministeriets
vurdering af sagen er modtaget.
Jeg finder ministerens redegørelse tilfredsstillende og vil følge afklaringen af spørgsmålet
om hjemmel for opkrævningen af gebyrer.
III.E. § 9. Skatteministeriet, jf. beretningens pkt. 138-158
Skatteministerens redegørelse af 2. februar 2009
8. Jeg finder skatteministerens redegørelse til pkt. 138-152 tilfredsstillende.
For så vidt angår ministerens redegørelse til pkt. 153-158 henviser jeg til pkt. 59-62 i dette
notat.
III.F. § 11. Justitsministeriet, jf. beretningens pkt. 159-197
Justitsministerens redegørelse af 12. februar 2009
Skatteministerens redegørelse af 2. februar 2009
9. Justitsministeren har i sin redegørelse til pkt. 175-184 vedrørende bevillingskontrol af
vægtafgift oplyst, at Rigspolitiet i samarbejde med SKAT og Økonomistyrelsen har iværk-
sat en udredning af de tilbageværende registreringer i politiets regnskab efter ressortom-
lægningen. Ministeren oplyser, at der fortsat er visse udeståender, men disse forventes i
videst muligt omfang afklaret og ført ind i regnskabet 2008.
På baggrund af at Rigspolitiets administration af vægtafgift ikke har været helt tilfredsstil-
lende, forventer jeg nu, at Rigspolitiet vil søge de resterende udeståender afklaret snarest
muligt. Jeg vil følge afklaringen og registreringerne i Rigspolitiets regnskab.
10. Skatteministeren har i sin redegørelse til samme sag oplyst, at SKAT har foretaget en
analyse af posteringer i opkrævningssystemet og vil fastlægge en ny procedure for bogfø-
ring.
Jeg har noteret mig SKATs initiativer, og jeg vil følge den nye tilrettelæggelse af bogførin-
gen samt undersøge, om vægtafgiften er korrekt opført i regnskabet.
III.G. § 12. Forsvarsministeriet, jf. beretningens pkt. 198-265
Forsvarsministerens redegørelse af 3. februar 2009
11. Forsvarsministeren har i sin redegørelse til pkt. 250-253 oplyst, at de udeståender, som
Rigsrevisionen nævner, er kendte og omfattet af en flerårig handleplan. Forsvarskomman-
doen har først og fremmest haft fokus på at få valideret forsvarets lagre, så der ikke længe-
Statsrevisorerne beretning SB19/2007 - Bilag 21: Rigsrevisors notat af 11. marts 2009
883748_0004.png
3
re er usikkerhed vedrørende denne statuspost. Når dette arbejde er tilendebragt, vil arbej-
det omkring revidering af anvendt regnskabspraksis ligeledes blive færdiggjort, så minister-
området samlet set kan aflægge et retvisende regnskab på alle områder.
Jeg vil følge den endelige implementering af handleplanen.
12. I sin redegørelse til pkt. 220-227 om afsluttende revision ved Forsvarskommandoen
har ministeren oplyst, at Forsvarskommandoen har iværksat en gennemgang af definitio-
ner vedrørende anlægsaktiver og varebeholdninger. Formålet er at gøre den anvendte
regnskabspraksis klar, præcis og entydig. Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste
har i samarbejde med Forsvarets Regnskabstjeneste ændret fortolkningen af tidspunktet
for ibrugtagning i regnskabet, så den er i overensstemmelse med Økonomistyrelsens be-
stemmelser. Lokale anlæg, som har været registreret på varebeholdninger, vil indgå som
materielle anlægsaktiver i regnskabet for 2008. Forsvarskommandoen har også kontaktet
Økonomistyrelsen for at få reguleret forskudsbetalinger for anlæg fra 2006 inden udgangen
af regnskabsåret 2008 og har sat en analyse i gang af den anvendte metode til værdiansæt-
telse. Forsvarskommandoen arbejder desuden på at skabe overensstemmelse mellem de
fysiske og de registrerede lagermængder, ligesom de i 2008 har opdateret standardpriser.
Jeg finder initiativerne tilfredsstillende og vil følge udviklingen.
13. Ministeren har i sin redegørelse til pkt. 233-237 oplyst, at Forsvarets Regnskabstjene-
ste har fået tilført de nødvendige faglige kompetencer. Forsvarskommandoen har desuden
etableret en særskilt økonomistab i 2008.
Jeg finder initiativerne tilfredsstillende.
14. Ministeren har i sin redegørelse til pkt. 239-241 oplyst, at Forsvarskommandoen har
gennemgået de organisatoriske forudsætninger for etableringen af Forsvarets Bygnings-
og Etablissementstjeneste. På den baggrund har ledelsen taget initiativ til at etablere et
økonomisk sekretariat ved Forsvarets Bygnings- og Etablissementstjeneste.
Jeg finder initiativerne tilfredsstillende og vil følge regnskabsforvaltningen i Forsvarets Byg-
nings- og Etablissementstjeneste.
15. Ministeren har i sin redegørelse til pkt. 242-246 oplyst, at Forsvarskommandoen i 2008
har gennemført et review af Forsvarets Materieltjeneste. Dette har ført til, at man har iværk-
sat en styrkelse af kommercielle, juridiske og økonomiske kompetencer og resurser på
området. Forsvarskommandoen forventer, at den overvejende del af fejl i registrering af
anlæg vil være korrigeret i regnskabet for 2008.
Jeg finder initiativerne tilfredsstillende og vil følge regnskabsforvaltningen i Forsvarets Mate-
rieltjeneste.
16. Ministeren har i sin redegørelse til pkt. 249 bl.a. oplyst, at Forsvarsministeriet har gen-
nemført en række tiltag med henblik på at forbedre tilsynet på materielområdet.
Som oplyst i beretning om revisionen af statsregnskabet for 2007, pkt. 249, har jeg planlagt
en tværgående revisionsundersøgelse af Forsvarskommandoens forvaltning vedrørende
større materielanskaffelsesprojekter, herunder om Forsvarets Materieltjeneste med den på-
begyndte reorganisering kan håndtere de risici, der er konstateret i forbindelse med tidlige-
re anskaffelser. Jeg vil også undersøge, om den fremtidige tilrettelæggelse af forsvarets
større anskaffelsesprojekter er i overensstemmelse med bedste praksis, jf. mit notat til
Statsrevisorerne af 14. maj 2008 om tilrettelæggelsen af en eventuel større undersøgelse
af forsvarets materielanskaffelser.
Statsrevisorerne beretning SB19/2007 - Bilag 21: Rigsrevisors notat af 11. marts 2009
883748_0005.png
4
17. Ministeren har i sin redegørelse til pkt. 255-265 oplyst, at Forsvarskommandoen i de-
cember 2007 overgik til elektronisk fakturering i DeMars. Derved vil al grunddokumentation
fremadrettet være tilgængelig i DeMars.
Jeg finder dette tilfredsstillende.
III.H. § 15. Socialministeriet, jf. beretningens pkt. 266-299
Velfærdsministerens redegørelse af 10. februar 2009
18. Velfærdsministeren har i sin redegørelse til pkt. 286-293 oplyst, at Servicestyrelsen har
udarbejdet en samarbejdsaftale med Velfærdsministeriets Løn- og Regnskabscenter, som
præciserer ansvars- og opgavefordelingen for styrelsens løn- og regnskabsopgaver, her-
under ansvaret for afstemninger. Servicestyrelsen har desuden indarbejdet Rigsrevisionens
øvrige anbefalinger.
Jeg finder dette tilfredsstillende.
19. Velfærdsministeren har i sin redegørelse til pkt. 294 om it-revision oplyst, at Service-
styrelsen har taget initiativ til at indføre de kontroller af sikkerhedsmæssig karakter, som
Rigsrevisionen har peget på.
III.I. § 16. Indenrigs- og Sundhedsministeriet, jf. beretningens pkt. 300-333
Ministeren for sundhed og forebyggelses redegørelse af 3. februar 2009
Velfærdsministerens redegørelse af 10. februar 2009
20. Ministeren for sundhed og forebyggelses redegørelse til afsnittet finder jeg tilfredsstil-
lende.
21. Velfærdsministeren har i sin redegørelse til pkt. 312-315 oplyst, at Velfærdsministeriet
sammen med Justitsministeriet, hvorunder partiregnskabsloven henhører, vil overveje, om
der bør indføres en ordning, som indebærer regnskabspligt for de partier, som ikke genop-
stiller til eller vælges ind i Folketinget, og som har modtaget partistøtte i den forudgående
valgperiode.
Jeg finder dette tilfredsstillende.
22. Velfærdsministeren oplyser i sin redegørelse til pkt. 330-333, at arbejdet med afstem-
ninger og gennemgang af åbentstående poster i en enkelt statsforvaltning beklageligvis ik-
ke er blevet færdig som forventet. Der er derfor skærpet fokus på, at de manglende afstem-
ninger nu afsluttes hurtigst muligt. Herudover vil Velfærdsministeriet tage initiativ til en tæt-
tere og hyppigere opfølgning på afstemninger og lukning af åbentstående balanceposter i
statsforvaltningerne.
Jeg finder ministerens initiativer tilfredsstillende.
III.J. § 17. Beskæftigelsesministeriet, jf. beretningens pkt. 334-359
Beskæftigelsesministerens redegørelse af 2. februar 2009
23. Beskæftigelsesministeren har i sin redegørelse til pkt. 347-351 beklaget, at Arbejds-
skadestyrelsens regnskab for 2007 ikke var rigtigt, og at styrelsen ikke overholdt bevillin-
gerne på grund af ukorrekt opgørelse af gebyrindtægterne. Ministeren har desuden oplyst,
at styrelsens finansieringsmodel er blevet justeret for at sikre overensstemmelse med regn-
skabsreglerne. Justeringen er sket ved indarbejdelse af særlige bevillingsbestemmelser på
finansloven for 2009 og lov om tillægsbevilling for 2008.
Jeg vil følge sagen og vurdere den praktiske udmøntning af de særlige bevillingsregler og
betydningen heraf for Arbejdsskadestyrelsens regnskabsaflæggelse.
Statsrevisorerne beretning SB19/2007 - Bilag 21: Rigsrevisors notat af 11. marts 2009
883748_0006.png
5
24. Ministeren har i sin redegørelse til pkt. 357-359 beklaget, at Arbejdsmarkedsstyrelsen
har overskredet bevillingen vedrørende ordningen for voksenlærlinge, der er en del af be-
skæftigelsesindsatsen i de statslige jobcentre. Ministeren har oplyst, at den skærpede sty-
ring, der blev indført af ordningen i 2008, er videreført i 2009.
Ministeriet har ansøgt om Finansudvalgets tilslutning til at udligne det videreførte merfor-
brug på 41,3 mio. kr. fra 2007 ved en overførsel fra de generelle reserver. Finansudvalget
har ved Akt 184 18/6 2008 tiltrådt ministeriets ansøgning. Merbevillingen indebar, at der ik-
ke skete en reduktion i indsatsen i 2008 som følge af merforbruget i 2007.
Jeg finder ministerens initiativer tilfredsstillende.
III.K. § 18. Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration, jf. beretningens
pkt. 360-377
Ministeren for flygtninge, indvandrere og integrations redegørelse af 9. februar 2009
25. Jeg finder ministeren for flygtninge, indvandrere og integrations redegørelse tilfredsstil-
lende.
III.L.§ 19. Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, jf. beretningens
pkt. 378-424
Ministeren for videnskab, teknologi og udviklings redegørelse af 30. januar 2009
26. Jeg finder ministeren for videnskab, teknologi og udviklings redegørelse tilfredsstillende.
III.M. § 20. Undervisningsministeriet, jf. beretningens pkt. 425-471
Ministeren for videnskab, teknologi og udviklings redegørelse af 30. januar 2009
Undervisningsministerens redegørelse af 4. februar 2009
27. Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling har i sin redegørelse til pkt. 446-451
erklæret sig enig i Rigsrevisionens vurdering af CIRIUS’ regnskab. Ministeren har noteret
sig, at CIRIUS som følge af Rigsrevisionens bemærkninger til årsregnskabet for 2006 har
iværksat en række tiltag til forbedring af regnskabsaflæggelsen. Bl.a. har CIRIUS indhentet
assistance hos et eksternt konsulentfirma til at forbedre regnskabsaflæggelsen og sikre en
opløsning af gamle poster på statuskonti i regnskabet for 2007. Desuden har CIRIUS i sam-
arbejde med departementet foretaget en række forbedringer på driftsområdet.
Ministeren har oplyst, at han har overført regnskabsaflæggelsen for CIRIUS til departemen-
tet pr. 1. oktober 2008 på grund af mindre fremdrift i opretningen af regnskabet end forven-
tet. Ministeren har endvidere oplyst, at afstemninger og opløsninger af gamle poster færdig-
gøres i forbindelse med afslutningen af regnskabet for 2008.
Jeg finder det tilfredsstillende, at regnskabsaflæggelsen er overført til departementet, og vil
følge sagen.
28. Undervisningsministeren har i sin redegørelse til pkt. 436-439 om brugersystemet
CØSA oplyst, at ministeriet generelt har taget Rigsrevisionens anbefalinger til efterretning
og vil implementere dem. Dog kommenterer ministeren ikke problemet med manglende
dokumentation for systemet, som gør, at ministeriet er afhængig af en ekstern konsulent.
Jeg finder, at det havde været hensigtsmæssigt, hvis ministeren havde kommenteret pro-
blemet i sin redegørelse.
Jeg vil følge departementets implementering af brugersystemet samt den videre håndte-
ring af problemet med mangelfuld dokumentation.
29. Ministeren har i sin redegørelse til pkt. 440-445 erklæret sig enig med Statsrevisorerne
i, at regnskabsforvaltningen af Lokaleforsyning til overførte amtslige uddannelsesinstitutio-
ner ikke var tilfredsstillende. Departementet har iværksat en række tiltag med henblik på at
Statsrevisorerne beretning SB19/2007 - Bilag 21: Rigsrevisors notat af 11. marts 2009
883748_0007.png
6
opnå en mærkbar forbedring af regnskabsforvaltningen og herunder rette fejl i regnskabet
for 2007. Det er ministerens vurdering, at ministeriet vil være i stand til at aflægge et kor-
rekt regnskab for 2008.
Jeg finder, at ministerens initiativer til forbedring af regnskabsaflæggelsen er tilfredsstillen-
de, og vil følge sagen.
30. Det fremgår af undervisningsministerens redegørelse til pkt. 452-455, at Europanæv-
nets sekretariat nu har rettet fejlene i nævnets bogføring for tidligere år. Sekretariatet har
desuden gennemgået sine procedurer for registrering af tilsagn og efterfølgende sagsbe-
handling med henblik på at sikre, at der ikke fremover sker fejl i bogføringen.
Jeg vil følge sagen.
31. I redegørelsen til pkt. 465-471 har ministeren oplyst, at gymnasierne i fremtiden skal
anvende statens regnskabsregler med de tilpasninger, der er nødvendige for at tilgodese
de styringsbehov, som de selvejende institutioners bestyrelser har.
Jeg finder det tilfredsstillende, at ministeren har besluttet, at gymnasierne fremover vil føl-
ge de statslige regnskabsregler.
III.N. § 21. Kulturministeriet, jf. beretningens pkt. 472-504
Kulturministerens redegørelse af 29. januar 2009
32. Jeg finder kulturministerens redegørelse tilfredsstillende.
III.O. § 22. Kirkeministeriet, jf. beretningens pkt. 505-516
Kirkeministerens redegørelse af 18. december 2008
33. Jeg finder kirkeministerens redegørelse tilfredsstillende.
§ 23. Miljøministeriet, jf. beretningens pkt. 517-538
Miljøministerens redegørelse af 30. januar 2009
Klima- og energiministerens redegørelse af 5. februar 2009
34. Jeg finder klima- og energiministerens redegørelse til pkt. 529-531 tilfredsstillende.
35. Miljøministeren har i sin redegørelse til pkt. 532-535 oplyst, at det trods omfattende
undersøgelser ikke umiddelbart har været muligt at udrede den forskel på 9 mio. kr. vedrø-
rende Skov- og Naturstyrelsens egenkapital, som forekommer mellem statsregnskabet og
årsrapporten. Problemstillingen undersøges fortsat i samarbejde med Økonomistyrelsen,
og Rigsrevisionen vil få en redegørelse, når undersøgelsen er afsluttet.
Jeg finder ministerens redegørelse tilfredsstillende og vil følge afklaringen.
III. Q. § 24. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri, jf. beretningens
pkt. 539-552
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris redegørelse af 3. februar 2009
36. Jeg finder ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris redegørelse tilfredsstillende.
III.R. § 27. Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender, jf. beretningens
pkt. 553-564
Beskæftigelsesministerens redegørelse af 2. februar 2009
Velfærdsministerens redegørelse af 10. februar 2009
37. Jeg finder ministrenes redegørelser tilfredsstillende.
Statsrevisorerne beretning SB19/2007 - Bilag 21: Rigsrevisors notat af 11. marts 2009
883748_0008.png
7
III.S. § 28. Transport- og Energiministeriet, jf. beretningens pkt. 565-624
Transportministerens redegørelse af 4. februar 2009
Klima- og energiministerens redegørelse af 5. februar 2009
38. Jeg finder klima- og energiministerens redegørelse til pkt. 584-587 tilfredsstillende.
39. Transportministeren har i sin redegørelse oplyst, at Rigsrevisionens bemærkninger ge-
nerelt er taget til efterretning. Angående Rigsrevisionens forbehold for Banedanmarks in-
frastrukturbalance og de påpegede fejl i Vejdirektoratets infrastrukturbalance bemærker
ministeren, at der ifølge de statslige regler ikke er krav om opstilling af en åbningsbalance
for infrastruktur.
Dette er jeg enig i, men når Banedanmark og Vejdirektoratet har valgt at medtage værdien
af infrastruktur i årsrapporten for 2007, bør denne være opgjort uden væsentlige fejl og
mangler. Transportministeriets departement har i øvrigt oplyst, at de i samarbejde med
Økonomistyrelsen arbejder på at opstille ensartede regnskabsprincipper for statslig infra-
struktur. Som følge af dette arbejde udgår infrastrukturbalancerne af årsrapporterne for
2008.
Jeg vil følge udviklingen.
40. Transportministeren har i sin redegørelse til pkt. 576-579 oplyst, at Vejdirektoratet har
identificeret differencerne mellem SAP og SKS for henholdsvis det omkostningsbaserede
og udgiftsbaserede regnskab pr. 31. december 2007. Differencerne vil blive rettet og bog-
ført pr. 31. december 2008. Herudover er der siden medio 2008 foretaget månedlige af-
stemninger af alle statuskonti og udarbejdet forretningsbeskrivelser for hovedparten af alle
opgaver i regnskabsafdelingen. Vejdirektoratet vil også have særligt fokus på periodisering
i forbindelse med årsafslutningen.
Jeg finder initiativerne tilfredsstillende og vil følge Vejdirektoratets arbejde med at få over-
ensstemmelse mellem SAP og SKS.
41. Ministeren har i sin redegørelse til pkt. 580-583 oplyst, at Vejdirektoratet har igangsat
en række tværgående kvalitetssikringstiltag af målopfyldelsen og dokumentationen heraf.
Jeg finder initiativerne tilfredsstillende.
42. Ministeren har i sin redegørelse til pkt. 588-591 oplyst, at Statens Luftfartsvæsen vil fo-
retage en regnskabsmæssig oprydning af åbentstående poster. Statens Luftfartsvæsen
samarbejder med departementet og Økonomistyrelsen om at finde en løsning i forhold til
den konstaterede difference mellem årsrapporten og statsregnskabet vedrørende egenkapi-
talen.
Jeg finder initiativerne tilfredsstillende og vil følge sagen.
43. Ministeren har i sin redegørelse til pkt. 592-596 stærkt beklaget Naviairs brug af et pri-
vat revisionsselskab og oplyst, at aftalen er blevet opsagt, samt at sagen har givet anled-
ning til øget fokus i Naviair på de statslige regnskabs- og revisionsforhold.
Jeg finder dette tilfredsstillende.
44. Ministeren har i sin redegørelse til pkt. 597-607 oplyst, at Naviair har tilbageført de af-
skrivninger, der blev foretaget før aktiveringstidspunktet for anlæg under CASIMO-program-
met, og reguleret anlægsaktiverne tilsvarende. Der vil blive korrigeret for dette i Naviairs
regnskab for 2008 og i forhold til fastsættelsen af de takster, som luftfartsselskaberne beta-
ler. Ministeren har desuden oplyst, at der i regnskabet for 2008 samt i de takster, luftfarts-
selskaberne betaler, vil blive korrigeret for Naviairs hensættelse til korrektion af den bru-
Statsrevisorerne beretning SB19/2007 - Bilag 21: Rigsrevisors notat af 11. marts 2009
883748_0009.png
8
gerfinansierede bevilling i 2007. Naviair vil fremover følge Økonomistyrelsens anbefaling
vedrørende håndtering af over- og underdækning på den brugerfinansierede bevilling.
Ministeren har oplyst i forhold til differencerne mellem statsregnskabet og Naviairs interne
regnskab, at Naviair har fundet årsagerne til differencerne, og at disse alle er blevet rettet i
2008.
Ministeren har oplyst om de manglende afstemninger og åbne poster, at der er indført nye
afstemningsrutiner og interne kontroller, der skal sikre, at alle konti bliver afstemt i passen-
de intervaller. Desuden er alle åbne poster gennemgået, og de nødvendige omposteringer
er foretaget i løbet af 2008. Naviair vil udarbejde afstemningsark i forbindelse med aflæg-
gelsen af regnskabet for 2008.
Ministeren har oplyst om den manglende opdatering af Naviairs regnskabsinstruks, at der
til brug for aflæggelse af regnskabet for 2008 er udarbejdet en regnskabsinstruks i simplifi-
ceret udgave.
Jeg finder ministerens redegørelse tilfredsstillende og forventer, at Naviair snarest udarbej-
der en fuldstændig regnskabsinstruks i overensstemmelse med reglerne i statsregnskabs-
bekendtgørelsen.
Jeg vil følge Naviairs regnskabsforvaltning.
IV. Erklæring om revisionen af EU-midler i Danmark, jf. beretningens pkt. 625-647
Skatteministerens redegørelse af 2. februar 2009
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeris redegørelse af 3. februar 2009
45. Skatteministeren har i sin redegørelse til pkt. 631 om SKATs oprydning og opfølgnings-
rutiner i Importsystemet af ufærdige angivelser oplyst, at opfølgningsrutinen i Importsyste-
met nu fungerer tilfredsstillende. SKAT har i 2008 præciseret reglerne for gennemgangen
af de lister over ufærdige angivelser, der dagligt udskrives fra Importsystemet. I 2009 vil
SKAT fortsat have fokus på virksomhedernes ufærdige angivelser og på, om opfølgnings-
rutinerne fungerer tilfredsstillende.
46. Jeg finder det positivt, at SKAT har præciseret reglerne for gennemgangen af lister
over ufærdige angivelser, og at SKAT i 2009 fortsat vil have fokus på opfølgningsrutinen i
Importsystemet.
47. Jeg har dog noteret mig, at skatteministeren ikke har redegjort for, om oprydningen af
ufærdige angivelser for 2005-2006 og senere år er afsluttet. Jeg vil følge sagen.
48. Skatteministeren har i sin redegørelse til pkt. 632 om fejl i virksomhedernes angivelser
oplyst, at han er enig i, at antallet af fejl i angivelserne må nedbringes, idet evalueringen af
kampagnen ”Kvalitet i fortoldningen” og afslutningen af indsatsen ”Operation efterrettelig-
hed” har vist, at der fortsat er fejl i virksomhedernes angivelser.
”Kvalitet i fortoldningen” og ”Operation efterrettelighed” er landsdækkende tiltag, som SKAT
har gennemført i 2007 og 2008. SKAT har bl.a. kontaktet virksomhederne og gennemført
en kampagne over for de professionelle aktører (speditører mv.) med vejledning og kontrol.
SKAT vil i 2009 sætte 3 initiativer i gang for at nedbringe antallet af fejl i virksomhedernes
angivelser. Som led i produktionsplanen for 2009 vil SKAT gennemføre et projekt om over-
holdelse af reglerne under titlen ”TOLD”. SKAT vil her gennemgå et større antal virksom-
heders ind- og udførsel af varer med det formål at indsamle viden, så indsatsen kan mål-
rettes mod de samlet set største risici. Desuden vil SKAT tage initiativer til at styrke sam-
arbejdet med en række store virksomheder, idet de 100 største virksomheder i Danmark
betaler 75 % af den samlede told. Det medfører, at systemfejl eller misforståelser hos dis-
Statsrevisorerne beretning SB19/2007 - Bilag 21: Rigsrevisors notat af 11. marts 2009
883748_0010.png
9
se virksomheder kan få betydelige konsekvenser for toldindtægterne. Endelig vil SKAT i
2009 prioritere resurser til en særlig indsats for at nedbringe antallet af fejl ved hjælp af lø-
bende stikprøver af virksomhedernes angivelser for derved at sikre, at reglerne bliver over-
holdt. SKAT vil i den forbindelse lade erfaringerne fra de forskellige tidligere undersøgelser
fra perioden 2004-2007 samt erfaringerne fra oprydningsrutinerne indgå.
49. Jeg finder det positivt, at Skatteministeriet vil iværksætte en række nye initiativer for at
nedbringe antallet af fejl i virksomhedernes angivelser samt afsætte resurser hertil. Jeg vil
følge disse initiativer.
50. Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri har i sin redegørelse til pkt. 643-647 med
tilfredshed konstateret, at FødevareErhverv har korrigeret de beskrevne fejl og mangler,
herunder de enkelte fejl, som Den Europæiske Revisionsret havde påvist.
V.A. Projekttilskud fra EU til statslige virksomheder, jf. beretningens pkt. 648-689
Ministeren for videnskab, teknologi og udviklings redegørelse af 30. januar 2009
51. Ministeren for videnskab, teknologi og udvikling har i sin redegørelse oplyst, at Euro-
center i starten af 2009 vil skrive ud til alle statslige virksomheder for at gøre opmærksom
på muligheden for bl.a. rådgivning og deltagelse i netværk om projekthåndtering i forbindel-
se med EU’s rammeprogrammer. Herved forventer ministeren, at antallet af fejl i projekt-
regnskaberne kan nedbringes.
V.B. Virksomhedernes administration af likviditetsordningen, jf. beretningens
pkt. 690-725
Finansministerens redegørelse af 3. februar 2009
52. Finansministeren har i sin redegørelse oplyst, at han har noteret sig Statsrevisorernes
kritik af virksomhedernes administration af likviditetsordningen, herunder virksomhedernes
mangelfulde bogføring af resultatdisponering/bevillingsafregning for 2007, de dårlige mulig-
heder for kontrol af, om lånerammen er overholdt, og at regelsættet ikke var tilstrækkeligt
klart.
Finansministeren har desuden taget til efterretning, at Rigsrevisionen konstaterede, at der
ikke var overensstemmelse mellem statsregnskabets fortegnelse over de statslige virksom-
heders udnyttelse af lånerammen og oplysningerne i årsrapporterne.
53. Finansministeren har oplyst, at likviditetsordningen er blevet forenklet, og regelsættet
er blevet gjort tydeligere for at lette virksomhedernes administration. Forenklingerne er ud-
møntet i et cirkulære, som trådte i kraft den 1. januar 2009. Det omfatter bl.a. forenkling af
reglerne for opgørelse af og opfølgning på lånerammen, disponering af den uforrentede
konto samt afdrag på den langfristede gældskonto. Cirkulæret er uddybet i en tilhørende
vejledning, ligesom Økonomistyrelsens vejledninger på området er samlet i én for at lette
overblikket.
Finansministeren har videre oplyst, at det i vejledningen om bevillingsafregning for 2008 er
pointeret, at eventuelle uoverensstemmelser vedrørende tidligere år skal være bogført på
plads inden bevillingsafregningen for 2008. Finansministeriet har ligeledes præciseret be-
skrivelserne omkring bogføringen af bevillingsafregningen i vejledningen og vil foretage en
tæt opfølgning i foråret 2009.
For så vidt angår mulighederne for at kontrollere overholdelsen af lånerammen har finans-
ministeren oplyst, at reglerne for opgørelsen af lånerammen er forenklet, jf. ovenfor. Øko-
nomistyrelsen har med virkning fra 2008 ændret fortegnelsen over udnyttelsen af låneram-
men i statsregnskabet, så den vil svare til opgørelsen i virksomhedernes årsrapporter. Lige-
ledes er vejledningen for udarbejdelse af årsrapporter ændret, så virksomhederne skal an-
give den beløbsmæssige størrelse på eventuelle differencer mellem værdien af virksomhe-
dernes anlægsaktiver og de modsvarende saldi på den langfristede gældskonto (FF4) og
Statsrevisorerne beretning SB19/2007 - Bilag 21: Rigsrevisors notat af 11. marts 2009
883748_0011.png
10
bygge- og it-kreditten (FF6). Finansministeren har endelig oplyst, at Finansministeriet vil se
på, hvilke muligheder der er for at hjælpe virksomhederne med den interne styring af låne-
rammen.
Jeg finder disse initiativer tilfredsstillende.
V.C. Styring og administration af lønforhold ved erhvervsskolerne, jf. beretningens
pkt. 726-768
Undervisningsministerens redegørelse af 5. februar 2009
54. Jeg finder undervisningsministerens redegørelse tilfredsstillende.
V.D. 6 Kommuners administration af førtidspensionsområdet, jf. beretningens
pkt. 769-810
Velfærdsministerens redegørelse af 10. februar 2009
55. Velfærdsministeren erklærer sig i redegørelsen enig i Rigsrevisionens bemærkning
om, at kommunerne har forskellig praksis for at bruge bestemmelsen om revurdering af
førtidspensionssager. Ministeren oplyser, at lovens forarbejder giver bestemmelsen et af-
grænset anvendelsesområde, og at Ankestyrelsens 2 principafgørelser på området udgør
et vejledningsgrundlag for kommunerne.
56. Statsrevisorerne bemærker, at der er behov for, at Velfærdsministeriet mere tydeligt
kommunikerer muligheden for at tilkende førtidspension med krav om efterfølgende revur-
dering.
Velfærdsministeren oplyser, at Statsrevisorernes og Rigsrevisionens bemærkninger vil bli-
ve inddraget i de samlede overvejelser om kommende tiltag på lovområdet, når der senere
på året i forligskredsen sker politiske drøftelser af konkrete tiltag på førtidspensionsområdet
og det rummelige arbejdsmarked.
Jeg vil følge ministeriets arbejde.
Afslutning
57. Det er min generelle vurdering, at de afgivne ministerredegørelser er fyldestgørende
og tilfredsstillende.
58. Jeg vil følge sagerne omtalt i notatets pkt. 3-7, 9-12, 14, 15, 23, 27-30, 35, 39, 40, 42,
44, 47, 49 og 56.
Jeg betragter de øvrige sager som afsluttet.
Henrik Otbo
rigsrevisor
Statsrevisorerne beretning SB19/2007 - Bilag 21: Rigsrevisors notat af 11. marts 2009
883748_0012.png
11
Vedrørende skatteministerens redegørelse til beretningens pkt. 153-158
59. Rigsrevisor Henrik Otbo har i brev til Folketingets formand af 1. juni 2007 i henhold til
§ 14, stk. 1, nr. 2, i instruks for rigsrevisor om Rigsrevisionens forhold til offentligheden
samt sagsbehandling erklæret sig personligt inhabil i forhold til nogle konkrete sager ved-
rørende SKATs regnskab under statsregnskabets § 9. Skatteministeriet. Sagerne er omtalt
i beretningens pkt. 153-158. Folketingets formand har efter høring af Statsrevisorerne og
forhandling med næstformændene i brev af 25. juni 2007 udpeget mig som sætterigsrevisor
til at behandle de forhold, hvor rigsrevisor er inhabil.
Jeg har derfor behandlet skatteministerens redegørelse af 2. februar 2009 for så vidt angår
de foranstaltninger og overvejelser, der vedrører SKAT under § 9. Skatteministeriet.
60. Ministeren har i sin redegørelse til pkt. 157 vedrørende it-revision ved SKAT oplyst, at
SKAT efterfølgende har ajourført sin it-sikkerhedspolitik og har fulgt op på væsentlige it-
leverandørers efterlevelse af de aftalte sikkerhedsniveauer. SKAT har endvidere indført
nye regler for adgangen til udvidede rettigheder og har igangsat arbejdet med at udarbejde
dokumentation for driftsovervågningen.
Jeg finder ministeriets redegørelse tilfredsstillende og vil følge udviklingen på området.
61. Ministeren har i sin redegørelse til pkt. 158 vedrørende SKATs opfyldelse af mål for
inddrivelse af restancer i 2007 oplyst, at SKAT har etableret en analysefunktion, der frem-
over skal medvirke til en bedre kvalitetssikring af de data, der indgår i restanceopgørelser-
ne. Herudover er der igangsat et arbejde med at sikre en klar og entydig definition på mål-
tal for inddrivelige skatter og afgifter. Herunder skal det vurderes, i hvilket omfang restan-
cer vedrørende dekoncentrerede opgaver fremadrettet skal indgå i måltallene, og i hvilket
omfang registrerede restancer opfylder betingelserne for endelig afskrivning. Endelig er der
iværksat et arbejde angående en redegørelse for momsrestancer for udenlandske virksom-
heder samt en analyse af restancer vedrørende selskabs- og fondsskatter for skatteår før
1999. SKAT forventer at afslutte arbejdet inden udgangen af 1. kvartal 2009.
Jeg finder initiativerne tilfredsstillende og vil følge, at der fremadrettet etableres klare ret-
ningslinjer for fastsættelse og opgørelse af SKATs måltal.
62. Ministeren har videre oplyst, at den fejlagtige opgørelse af målopfyldelsen har medført,
at 36 direktører tilsammen har fået udbetalt 41.572 kr. for meget i resultatløn. Skattemini-
steriet har i samråd med Personalestyrelsen vurderet, at der ikke er grundlag for at kræve
de for meget udbetalte beløb tilbage, idet der ikke er basis for at statuere, at de pågælden-
de har været i ond tro. Ministeren vil ikke kræve tilbagebetaling.
Jeg finder det tilfredsstillende, at der nu er foretaget en konkret vurdering af konsekvenser-
ne af den fejlagtige opgørelse af målopfyldelsen.
Jørgen Mohr
sætterigsrevisor