Finansudvalget 2007-08 (1. samling)
SB 19 19
Offentligt
883737_0001.png
MINISTEREN
Statsrevisoratet
Christiansborg
Prins Jørgens Gård 2
1240 København K
Dato
. februar 2000
Dok.id
J. nr.
013-000082
Deres ref.
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
33 92 33 55
Redegørelse for foranstaltninger og overvejelser i anledning af
statsrevisorernes beretning nr. 19/2007 om revisionen af statsregn-
skabet for 2007
Statsrevisorerne har ved brev af 3. december 2007 fremsendt ovenfor anførte
beretning og har anmodet om en redegørelse for de foranstaltninger og overve-
jelser, som beretningen har givet anledning til. Den ønskede redegørelse følger
nedenfor.
Rigsrevisionens bedømmelse af Transportministeriets institutioner
Jeg noterer mig, at Rigsrevisionen har fundet, at Transportministeriets regn-
skab samlet set er rigtigt og at der er etableret de fornødne forretningsgange og
interne kontroller, som sikrer, at regnskabsaflæggelsen er i overensstemmelse
med bevillinger, love mv.
Jeg tager generelt Rigsrevisionens bemærkninger i beretningen til efterretning.
Rigsrevisionen har taget forbehold vedr. Banedanmarks infrastrukturbalance
og påpeger fejl i Vejdirektoratets infrastrukturbalance. Hertil skal jeg bemærke,
at der ifølge de statslige regler ikke er krav om opstilling af en åbningsbalance
for infrastruktur.
Rigsrevisionens bemærkninger vedr. afsluttende revision af depar-
tementet
Revisionen har vist, at departementet ikke havde foretaget de nødvendige af-
stemninger og kontroller i 2007-regnskabet og at ældre tilgodehavender ikke
var søgt inddrevet. Det samlede regnskab blev dog vurderet rigtigt.
Departementet har nu igangsat initiativer til at følge op på dette, herunder rette
fejl i regnskabet og styrke de interne forretningsgange.
Rigsrevisionens bemærkninger vedr. afsluttende revision og bevil-
lingskontrol af Statens Luftfartsvæsen
Revisionen har vist, at Statens Luftfartsvæsen ikke havde sikret basale afstem-
ninger, bl.a. på visse statuskonti, inden regnskabet blev godkendt. Ligeledes var
Statsrevisorerne beretning SB19/2007 - Bilag 19: Transportministerens redegørelse af 4. februar 2009
883737_0002.png
der en difference mellem statsregnskabet og Statens Luftfartsvæsens årsrap-
port vedr. egenkapitalen. Det samlede regnskab blev dog vurderet rigtigt.
Revisionen har også vist, at Statens Luftfartsvæsen ikke havde tilvejebragt den
fornødne hjemmel til regnskabsmæssigt at kunne disponere efter overdragel-
sen af Vagar Lufthavn til Færøernes landsstyre pr. 1. maj 2007.
Statens Luftfartsvæsen vil foretage en regnskabsmæssig oprydning af åbentstå-
ende poster i forbindelse med statuskonti. I forhold til differencen på egenkapi-
talen, søges en løsning i øjeblikket mellem Statens Luftfartsvæsen, departe-
mentet og Økonomistyrelsen.
Rigsrevisionens bemærkninger vedr. Vejdirektoratets afsluttende
revision og gennemgang af årsrapport
Revisionen har vist, at der har været differencer mellem Vejdirektoratets inter-
ne regnskab (SAP) og statsregnskabet (SKS). Ligeledes har Rigsrevisionen fun-
det statuskonti, der ikke har været afstemt.
Differencerne mellem SAP og SKS, samt differencerne mellem det omkost-
ningsbaserede og udgiftsbaserede regnskab pr. 31.12.2007 er identificeret og vil
blive rettet og bogført pr. 31.12.2008.
Vejdirektoratet oplyser, at der i 2008 ikke har været differencer mellem SAP og
SKS, hvilket skyldes, at Vejdirektoratet i 2. kvartal implementerede en maski-
nel løsning til transmission af data fra SAP til SKS.
Herudover er der siden medio 2008 blevet foretaget månedlige afstemninger af
alle statuskonti samt udarbejdet forretningsbeskrivelser for hovedparten af alle
opgaver i regnskabsafdelingen.
Vejdirektoratet vil også have særlig fokus på periodisering i forbindelse med
årsafslutningen.
I forhold til Rigsrevisionens bemærkninger til gennemgangen af Vejdirektora-
tets årsrapport, har Vejdirektoratet igangsat en række tværgående kvalitetssik-
ringstiltag af målopfyldelsen og dokumentationen heraf.
Rigsrevisionens bemærkninger vedr. Naviairs brug af privat revisor
Rigsrevisionen har i forbindelse med bevillingskontrollen for 2007 konstateret,
at Naviair havde indgået aftale med et privat revisionsselskab om revision af
Naviairs regnskab for 2007, hvilket Rigsrevisionen fandt i strid med rigsrevi-
sorloven.
Jeg er enig heri og beklager stærkt Naviairs brug af et privat revisionsselskab.
Side 2/5
Statsrevisorerne beretning SB19/2007 - Bilag 19: Transportministerens redegørelse af 4. februar 2009
883737_0003.png
Aftalen med det private revisionsselskab blev omgående opsagt af Naviair, efter
at Rigsrevisionen havde gjort departementet bekendt med forholdet i juni
2008. Det er ministeriets vurdering, at sagen har givet anledning til et øget fo-
kus i Naviair på de statslige regnskabs- og revisionsforhold.
Rigsrevisionens bemærkninger vedr. Naviairs afsluttende revision
Rigsrevisionen har vurderet, at Naviairs regnskab for 2007 indeholder fejl, og
vurderer derfor regnskabet som ikke rigtigt. Nedenfor gennemgås de væsent-
ligste revisionsresultater.
CASIMO-programmet
Revisionen har vist, at Naviairs aktiveringstidspunkt, og dermed starttidspunk-
tet for beregningerne af afskrivningerne, for anlæg under CASIMO-
programmet ikke blev vurderet i overensstemmelse med de gældende regler.
CASIMO-programmet omfatter de flykontrolsystemer, der anvendes til styring
af flytrafikken i Danmark.
Efter fælles drøftelser mellem Transportministeriet, Rigsrevisionen og Økono-
mistyrelsen er der opnået enighed om et aktiveringstidspunkt, og Naviair har
tilbageført de afskrivninger, der blev foretaget på anlæggene og reguleret an-
lægsaktiverne tilsvarende.
Der vil blive korrigeret for dette i Naviairs regnskab for 2008 samt i forhold til
fastsættelsen af de takster, som luftfartsselskaberne betaler.
Hensættelse
Revisionen har vist, at et mindreforbrug i forhold til bevillingen skulle have væ-
ret optaget i regnskabet som et disponeret bortfald og ikke som en hensættelse.
I overensstemmelse med fælles drøftelser mellem Transportministeriet, Rigs-
revisionen og Økonomistyrelsen, vil der blive korrigeret for dette i Naviairs
regnskab for 2008 samt i forhold til fastsættelsen af de takster, som luftfarts-
selskaberne betaler.
Fremadrettet vil Naviair følge Økonomistyrelsens anbefaling vedr. håndtering
af over/-underdækning på den brugerfinansierede bevilling.
Øvrige forhold
Rigsrevisionen har desuden konstateret, at der var differencer mellem stats-
regnskabet og Naviairs interne regnskab, at der manglede afstemninger og var
åbne poster på drifts- og balancekonti samt at regnskabsinstruksen ikke var
fuldt opdateret.
Side 3/5
Statsrevisorerne beretning SB19/2007 - Bilag 19: Transportministerens redegørelse af 4. februar 2009
883737_0004.png
I forhold til differencerne mellem statsregnskabet og Naviairs interne regnskab
har Naviair efterfølgende fundet årsagerne til disse fejl, og Naviair oplyser, at
alle differencer er blevet rettet i 2008. Desuden har Naviair indført udvidede
interne kontroller, der skal sikre, at ovenstående årsager til differencer ikke
længere kan opstå.
I forhold til manglende afstemninger og åbne poster oplyser Naviair, at Naviair
har gennemgået samtlige konti i løbet af 2008. Der er blevet foretaget de nød-
vendige omposteringer, og alle konti er senest opgjort pr. 30. november. Der vil
blive udarbejdet afstemningsark i forbindelse med 2008-regnskabets aflæggel-
se. Desuden er der opsat nye afstemningsrutiner og interne kontroller, der skal
sikre, at alle konti bliver afstemt i passende intervaller.
I forhold til den manglende opdatering af regnskabsinstruksen kan oplyses, at
store dele af regnskabsinstruksen er blevet erstattet af en økonomihåndbog og
brugervejledninger til økonomisystemet. Til brug for 2008-regnskabet har Na-
viair, efter aftale med Rigsrevisionen, udarbejdet en regnskabsinstruks i simpli-
ficeret udgave.
Jeg noterer mig i øvrigt, at Rigsrevisionen finder Naviairs initiativer tilfredsstil-
lende.
Rigsrevisionens bemærkninger vedr. afsluttende revision af Færd-
selsstyrelsen
Jeg noterer mig, at Rigsrevisionen har fundet, at Færdselsstyrelsens regnskab
er rigtigt, og initiativer til styrkelse af regnskabsforvaltningen er implementeret
tilfredsstillende.
Revision af Banedanmark
Rigsrevisionen og Banedanmarks interne revision har udført en række revisio-
ner i Banedanmark, bl.a. revision i årets løb, anlægsrevision, it-revision, lønre-
vision og udvidet gennemgang af årsrapport.
Banedanmark har afgivet bemærkninger til Rigsrevisionens revisionsprotokol,
og Rigsrevisionen har fundet bemærkningerne tilfredsstillende.
Statsrevisorernes bemærkninger til beretning 19/2007 om revisio-
nen af statsregnskabet for 2007
Nærværende redegørelse adresserer de initiativer, som allerede er taget og vil
blive taget for at imødekomme både Rigsrevisionens og Statsrevisorernes be-
mærkninger.
Side 4/5
Statsrevisorerne beretning SB19/2007 - Bilag 19: Transportministerens redegørelse af 4. februar 2009
883737_0005.png
./.
Mit svar fremsendes i 15 eksemplarer og der fremsendes samtidig en kopi til
rigsrevisor, Landgreven 4, 1022 København K.
Side 5/5
Med venlig hilsen
Lars Barfoed