Statsrevisorerne 2004-05 (1. samling)
SB 18 3
Offentligt
1373763_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om revisionen af
statsregnskabet for 2004
Juni
2014
Statsrevisorerne beretning SB18/2004 - Bilag 3: Rigsrevisionens fortsatte notat af 23. maj 2014
1373763_0002.png
FORTSAT NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Opfølgning i sagen om revisionen af statsregnskabet for 2004 (beretning nr. 18/04)
23. maj 2014
RN 601/14
1. Rigsrevisionen følger i dette notat op på sagen om Energitilsynets tilsyn med fjernvarme-
værkernes varmepriser, som blev indledt med beretningen om revisionen af statsregnska-
bet for 2004, pkt. 100.
Sagsforløb for en større
undersøgelse
Beretning
KONKLUSION
Rigsrevisionen afgav i november 2005 beretning om revisionen af statsregnskabet
for 2004. Rigsrevisionen har i 6 efterfølgende notater orienteret om udestående for-
hold. Rigsrevisionen finder Energitilsynets initiativer tilfredsstillende og vurderer, at
sagen kan afsluttes.
Rigsrevisionen baserer konklusionen på følgende:
Der er gennemført selvevalueringer i overensstemmelse med det tidligere oply-
ste. Selvevalueringerne har understøttet, at fejl i varmeværkernes regnskaber er
blevet fundet og kan blive rettet.
Ministerredegørelse
§ 18, stk. 4-notat
Eventuelt
fortsat(te) notat(er)
Sagen afsluttes
På baggrund af Energitilsynets gennemgang af selvevalueringerne er der etable-
ret et godt grundlag for det videre tilsyn med en ny risikobaseret kontrolstrategi.
Det forventes, at Klima-, Energi- og Bygningsministeriet vil udarbejde en bekendt-
gørelse med retningslinjer for fordeling af omkostninger på de centrale værker og
affaldsforbrændingsanlæggene. Det vil medvirke til at understøtte en korrekt pris-
dannelse.
Du kan læse mere om
forløbet og de enkelte step
på www.rigsrevisionen.dk
I.
Baggrund
2. Rigsrevisionen afgav i november 2005 en beretning om revisionen af statsregnskabet for
2004. Af beretningen fremgik det, at Energitilsynet på nogle punkter ikke efterlevede varme-
forsyningslovens regler om oprettelse og drift af et register over varmeforsyningsvirksomhe-
der. Rigsrevisionen fandt det betænkeligt, at Energitilsynet ikke fuldt ud efterlevede varme-
forsyningslovens bestemmelser.
Statsrevisorerne beretning SB18/2004 - Bilag 3: Rigsrevisionens fortsatte notat af 23. maj 2014
1373763_0003.png
2
3. Rigsrevisionen har efterfølgende afgivet notater til Statsrevisorerne af 1. marts 2006, 7. fe-
bruar 2007, 4. marts 2008, 13. marts 2009, 9. marts 2010 og 4. marts 2011. Det fremgik af
det seneste notat, at Rigsrevisionen ville følge udviklingen på følgende områder:
kvaliteten og resultatet af selvevalueringer
grundlaget for Energitilsynets fremadrettede arbejde med at vurdere, om varmeprisen for
alle fjernvarmeværker i landet beregnes korrekt
prisfastsættelsen hos de centrale værker og affaldsforbrændingsanlæggene.
4. Rigsrevisionen redegør i dette notat for resultatet af opfølgningen.
Hele sagen og dens dokumenter kan følges på www.rigsrevisionen.dk og på
www.ft.dk/Statsrevisorerne.
II.
Energitilsynets initiativer
5. Rigsrevisionen gennemgår i det følgende Energitilsynets initiativer i forhold til de udestå-
ende punkter. Gennemgangen er baseret på møder med Energitilsynet samt gennemgang
af redegørelser og dokumentation fra Energitilsynet.
Kvaliteten og resultatet af selvevalueringer
6. Energitilsynet indførte i anmeldelsesbekendtgørelsen fra 2009 et krav om revision. Kra-
vet indebar, at virksomhederne for regnskabsår, der påbegyndtes 1. juni 2009 eller senere,
skulle indsende priseftervisninger til Energitilsynet, som var forsynet med en revisorerklæ-
ring om regnskabets overensstemmelse med varmeforsyningsloven.
7. Energitilsynets gennemgang af priseftervisningerne og revisorerklæringerne indikerede,
at der på trods af revisorerklæringerne stadig var mange fejl i fjernvarmeværkernes regn-
skaber. Derfor udstedte klima-, energi- og bygningsministeren i 2012 en bekendtgørelse om
en enkeltstående selvevaluering for årene 2009-2011, hvor en anden revisor (selvevalue-
ringsrevisor) skulle vurdere virksomhedernes overholdelse af reglerne i varmeforsynings-
loven om priser og forbrugerindflydelse.
8. Energitilsynet har gennemgået alle selvevalueringer. På den baggrund har Energitilsy-
net udarbejdet en vejledning til den enkelte virksomhed om, hvordan Energitilsynet forven-
ter, at virksomheden agerer på baggrund af selvevalueringen. Herudover har Energitilsynet
foretaget en særlig grundig gennemgang af 20 selvevalueringer for at påse, at selvevalue-
ringsrevisors arbejde er udført i overensstemmelse med selvevalueringsbekendtgørelsen,
herunder revisionsinstruksen.
I den særlig grundige gennemgang har Energitilsynet konstateret, at selvevalueringsrevi-
sor i 18 tilfælde har udført arbejdet i overensstemmelse med bekendtgørelsen og revisions-
instruksen, mens revisor ikke havde udført revisionen på tilfredsstillende vis i de resteren-
de 2 tilfælde. Energitilsynet vurderer på baggrund af gennemgangen, at selvevaluerings-
revisorerne generelt har udført arbejdet tilfredsstillende.
9. Gennemgangen af selvevalueringerne har vist, at der var fejl og mangler i 95 % af virk-
somhedernes anmeldelser og priseftervisninger. Der blev konstateret både store og små
fejl.
Energitilsynet har skønnet, at det samlede beløb, der skal tilbageføres til forbrugerne, er
ca. 2,4 mia. kr., når resultatet for de 20 selvevalueringer ekstrapoleres til alle 603 varme-
virksomheder. Det svarer i gennemsnit til 1.500 kr. pr. husstand.
10. Rigsrevisionen finder, at det har været nødvendigt at gennemføre selvevalueringerne.
Selvevalueringerne har understøttet, at fejl i varmeværkernes regnskaber er blevet fundet
og kan blive rettet, så fjernvarmeværkernes regnskabsaflæggelse fremadrettet følger reg-
lerne på området.
Statsrevisorerne beretning SB18/2004 - Bilag 3: Rigsrevisionens fortsatte notat af 23. maj 2014
1373763_0004.png
3
Grundlaget for Energitilsynets fremadrettede tilsyn med fjernvarmeværkernes varme-
priser
11. På baggrund af selvevalueringerne er det Energitilsynets vurdering, at grundlaget for, at
fjernevarmeværkerne fremover beregner deres priser i henhold til varmeforsyningslovens
bestemmelser, er forbedret. Energitilsynets gennemgang af selvevalueringerne har samti-
dig forbedret grundlaget for det videre tilsyn med fjernvarmeværkernes varmepriser.
Energitilsynet har på den baggrund udarbejdet en ny tilsynsmodel. Den nye tilsynsmodel er
risikobaseret og dermed mere målrettet. På baggrund af en konkret risikovurdering vil ud-
valgte risikofyldte områder blive udtaget til kontrol. I modsætning til den tidligere tilsynsmo-
del, hvor der årligt blev udtaget 20 virksomheder til en totalgennemgang, vil den nye model
medføre, at flere fjernevarmeværker vil blive udtaget til kontrol. Antallet af virksomheder vil
afhænge af, hvilke virksomheder der er relevante at kontrollere i relation til de udvalgte ri-
sikofyldte områder.
12. Rigsrevisionen finder, at der er etableret et godt grundlag og en hensigtsmæssig model
for det videre tilsyn med fjernvarmeværkerne. Rigsrevisionen finder det dog vigtigt, at Ener-
gitilsynet løbende overvejer behovet for, at der skal gennemføres endnu en selvevaluering.
Prisfastsættelse hos de centrale værker og affaldsforbrændingsanlæggene
13. En forudsætning for en korrekt prisdannelse er, at der er en rimelig omkostningsforde-
ling af værkernes/anlæggenes fællesomkostninger mellem varme og el/affald. Det er sær-
ligt vigtigt, at omkostningsfordelingerne er korrekte for at undgå krydssubsidiering mellem
varme og el/affald, da affalds- og elmarkedet er liberaliseret/konkurrenceudsat, mens var-
mebranchen er delvist monopolbaseret.
Det er Energitilsynets vurdering, at risikoen for forkerte omkostningsfordelinger ikke kan
undgås, bl.a. fordi der på nuværende tidspunkt ikke er klare retningslinjer for fordelingen af
omkostningerne. Klima-, Energi- og Bygningsministeriet har dog taget initiativ til at få fast-
sat retningslinjer på området.
14. Folketinget har i april 2014 vedtaget ”Lov om ændring af lov om fremme af besparelser
i energiforbruget, lov om varmeforsyning, lov om kommunal fjernkøling og forskellige andre
love”, jf. lov nr. 345 af 8. april 2014. Lovændringen indebærer, at klima-, energi- og byg-
ningsministerens mulighed for at fastsætte regler om fordeling af omkostninger udvides til
også at omfatte kraftvarmeanlæg, varme/køleanlæg og anlæg, der producerer både rum-
varme og procesvarme.
På baggrund af loven vil Klima-, Energi- og Bygningsministeriet udarbejde en bekendtgø-
relse, der med forventet virkning fra 1. januar 2015 vil angive nærmere retningslinjer for for-
delingen af omkostningerne.
15. Rigsrevisionen finder det hensigtsmæssigt, at der bliver udarbejdet en bekendtgørelse
med retningslinjer for fordeling af omkostninger. Rigsrevisionen finder det vigtigt, at der især
lægges vægt på, at bekendtgørelsen kan understøtte en korrekt omkostningsfordeling og
dermed en korrekt prisdannelse.
III.
Afslutning
16. Rigsrevisionen finder Energitilsynets initiativer tilfredsstillende og vurderer, at sagen
kan afsluttes.
Lone Strøm