Statsrevisorerne 2004-05 (1. samling)
SB 18 2
Offentligt
966681_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om revisionen af
statsregnskabet for 2004
Marts
2011
Statsrevisorerne beretning SB18/2004 - Bilag 2: Rigsrevisors fortsatte notat af 4. marts 2011
966681_0002.png
RIGSREVISORS FORTSATTE NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Opfølgning i sagen om revisionen af statsregnskabet for 2004 (beretning nr. 18/04)
4. marts 2011
RN C603/11
1. Jeg lovede i mit notat til Statsrevisorerne af 9. marts 2010, pkt. 16, at jeg ville følge udvik-
lingen i Energitilsynets arbejde med at gennemgå fjernvarmeværkernes regnskaber, jf. En-
delig betænkning over statsregnskabet for 2008, s. 353-355.
Ad beretningens afsnit III.E. § 8. Økonomi- og Erhvervsministeriet, pkt. 100
2. Energitilsynet fører bl.a. tilsyn med fjernvarmeværkernes varmepriser. Som opfølgning på
beretningen fra 2004 gennemførte Energitilsynet i 2006 en stikprøveanalyse, der viste, at der
var fejl i 10 ud af 26 fjernvarmeværkers regnskaber, og resulterede i, at de 10 værker skulle
tilbagebetale 90 mio. kr. til varmekunderne. Energitilsynet har efterfølgende igangsat et ar-
bejde med henblik på at få gennemgået samtlige værkers regnskaber. Jeg har ikke været
tilfreds med fremdriften i gennemgangen og har derfor anbefalet bl.a. at lade værkerne og
deres revisorer foretage en øget selvkontrol.
3. Energitilsynet har oplyst, at tilsynet med fjernvarmeværkernes regnskabsaflæggelse frem-
over forventes baseret på 3 elementer. Dels skal værkernes årlige regnskab forsynes med
en revisionspåtegning. Dels indføres en selvevalueringsmodel, hvor regnskaberne gennem-
gås med henblik på at efterse, om akkumulerede fejl fra tidligere år er korrigeret. Selvevalue-
ringen udføres af værkerne i samarbejde med en uafhængig revisor. Dels vil Energitilsynets
regnskabsenhed årligt gennemgå en stikprøve med 20 værkers regnskaber og herunder vur-
dere de foretagne selvevalueringer. Rigsrevisionen forudsætter, at selvevalueringen udfø-
res som en engangsforanstaltning for at korrigere fejl fra tidligere år og kun for de værker,
der ikke har været omfattet af Energitilsynets hidtidige regnskabsgennemgang. Modellen er
i overensstemmelse med Rigsrevisionens anbefaling.
Energitilsynets iværksættelse af værkernes selvevalueringer forudsætter, at der tilvejebrin-
ges den fornødne hjemmel hertil. I den forbindelse har klima- og energiministeren fremsat
et lovforslag, jf. L 87 bl.a. om ændring af varmeforsyningsloven. Lovforslaget er 1. behand-
let den 11. januar 2011 og er planlagt 3. behandlet den 31. marts 2011.
Energitilsynet har oplyst, at der efter lovforslagets vedtagelse vil blive udarbejdet instrukser
til de revisorer, der skal udføre selvevalueringerne.
4. Energitilsynet har oplyst, at regnskabsgennemgangen af de ca. 130 fjernvarmeværker i
Region Midtjylland er afsluttet, bortset fra 2 værker. Det samlede beløb, der skal tilbageføres
til forbrugerne via varmepriserne som følge af gennemgangen, har Energitilsynet opgjort til
276 mio. kr. I notatet til Statsrevisorerne af 9. marts 2010 er det oplyst, at beløbet foreløbigt
udgjorde ca. 175 mio. kr.
Statsrevisorerne beretning SB18/2004 - Bilag 2: Rigsrevisors fortsatte notat af 4. marts 2011
966681_0003.png
2
Jeg kan konstatere, at fejlbeløbenes størrelse bekræfter, at Energitilsynets gennemgang af
værkernes regnskaber fortsat har været nødvendig. Jeg finder det derfor vigtigt, at regnska-
berne for værkerne i de øvrige regioner også bliver gennemgået, hvilket Energitilsynet har
estimeret kan være tilendebragt i 2012, hvis selvevalueringsprocessen kan iværksættes i
2011.
5. Jeg anførte også i notatet til Statsrevisorerne af 9. marts 2010, at det var vigtigt, at Ener-
gitilsynet prioriterede gennemgangen af prisdannelsen for de centrale værker og affaldsfor-
brændingsværkerne. Disse værker har ikke indgået i Energitilsynets regnskabsgennemgang.
Energitilsynet har oplyst, at kontrollen med prisdannelsen for værker med forenet produktion
af kraftvarme/affaldshåndtering forudsætter en fastsættelse af en rimelig omkostningsforde-
ling af værkernes/anlæggenes fællesomkostninger.
Energitilsynet har igangsat et arbejde om fordelingsnøgler vedrørende affaldsforbrændings-
værkerne, hvilket foregår i dialog og samarbejde med branchen (Dansk Fjernvarme, Dansk
Energi og affald danmark). Energitilsynet afventer branchens bidrag hertil, der forventes at
foreligge i april 2011. Der er tale om forskellige forhold for de forskellige typer anlæg, hvilket
indvirker på muligheden for at fastlægge en rimelig og sagligt begrundet omkostningsforde-
lingsnøgle.
For de centrale værker har Energitilsynet oplyst, at det er hensigten på grundlag af det ma-
teriale, der fremkommer fra branchen, herunder en eventuel model på affaldsvarmeområdet,
at vurdere muligheden for at fastsætte en vejledende omkostningsfordeling.
Jeg kan konstatere, at Energitilsynet har arbejdet med problemstillingen vedrørende korrekt
prisfastsættelse hos de centrale værker og affaldsforbrændingsanlæggene, men endnu ikke
har nået et endeligt resultat, bl.a. som følge af problemstillingens komplicerede karakter.
Afslutning
6. Jeg har noteret mig, at Energitilsynet forventer, at selvevalueringerne af fjernvarmevær-
kernes regnskaber afsluttes inden udgangen af 2012. Energitilsynets model for tilsynet med
fjernvarmeværkerne forventes herefter at være fuldt implementeret, hvorved Energitilsynet
har et grundlag for at vurdere, hvorvidt varmeprisen for samtlige fjernvarmeværker i landet
beregnes korrekt.
Jeg har ligeledes noteret mig, at Energitilsynet fortsat arbejder med prisfastsættelsen hos
de centrale værker og affaldsforbrændingsanlæggene. Jeg finder det fortsat vigtigt, at Ener-
gitilsynet prioriterer dette område.
Jeg vil fortsat følge udviklingen på disse områder.
Jeg vil orientere Statsrevisorerne om resultatet af min opfølgning i et fortsat notat.
Henrik Otbo