Boligudvalget 2003-04
SB 10 2
Offentligt
965872_0001.png
Notat til Statsrevisorerne om
beretning om Bygnings- og
Boligregistret
Marts
2011
Statsrevisorerne beretning SB10/2003 - Bilag 2: Rigsrevisors fortsatte notat af 3. marts 2011
965872_0002.png
RIGSREVISORS FORTSATTE NOTAT TIL STATSREVISORERNE
1
Opfølgning i sagen om Bygnings- og Boligregistret (beretning nr. 10/03)
3. marts 2011
RN A203/11
I.
Indledning
1. Jeg lovede i mit notat til Statsrevisorerne af 29. september 2008 om Bygnings- og Bolig-
registret (BBR), at jeg ville følge udviklingen og orientere om:
idriftsættelsen af Nyt BBR
tilsynet med kommunerne.
Notatet findes i Endelig betænkning over statsregnskabet for 2007, s. 243-246.
2. Rigsrevisionen har som led i udarbejdelsen af notatet haft møder med Erhvervs- og Byg-
gestyrelsen og gennemgået dokumentation for dels driften af Nyt BBR, dels det tilsyn, som
styrelsen har foretaget med kommunernes indberetninger til BBR.
II.
Idriftsættelsen af Nyt BBR
3. Det fremgik af mit notat af 29. september 2008, at en ny fælles database (Nyt BBR) med
oplysninger, der hidtil havde ligget i de enkelte kommuner, skulle have været sat i drift i juli
2007, men at dette endnu ikke var sket på tidspunktet for afgivelsen af mit notat.
4. Erhvervs- og Byggestyrelsen oplyser, at Nyt BBR blev sat i drift den 1. december 2009.
Der udarbejdes ca. én gang månedligt en rapport om driften af systemet med en status for
opfyldelsen af servicemål indeholdt i kontrakten med det firma, der varetager driften af sy-
stemet. Rigsrevisionen foretog en gennemgang af statusrapporterne for perioden februar-
august 2010, som viste, at Nyt BBR kun har haft ganske få og ubetydelige overskridelser
af servicemålene. Erhvervs- og Byggestyrelsen oplyser, at styrelsen ikke har modtaget kla-
ger over systemets drift eller funktionalitet fra kommunerne, som benytter systemet til indbe-
retning af data.
5. Rammerne for Nyt BBR, herunder kommunernes ajourføring af oplysninger i databasen
og betaling for at benytte den, fremgår af en bekendtgørelse. Ved indførelsen af Nyt BBR
blev kommunerne ikke pålagt ændrede krav til ajourføring af oplysninger, og Nyt BBR gav
derfor ikke i sig selv anledning til at udstede en ny bekendtgørelse herom.
6. Erhvervs- og Byggestyrelsen har derimod gennem et stykke tid ønsket, at de gældende
regler for ajourføring af BBR-oplysninger, som nu er indeholdt i 8 cirkulærer, sammenskri-
ves i én ny bekendtgørelse. Det skal ske for at lette kommunernes overblik. Styrelsen har
oplyst, at der i forbindelse med dette arbejde er fremkommet ønsker om at tilføje nye typer
oplysninger i BBR. Fx har der været fremsat ønske om, at data om ældre olietanke skal ind-
lægges og ajourføres i BBR. Der pågår for tiden forhandlinger med KL om, hvad kommuner-
Statsrevisorerne beretning SB10/2003 - Bilag 2: Rigsrevisors fortsatte notat af 3. marts 2011
965872_0003.png
2
ne kan pålægges af krav til ajourføring af nye typer oplysninger i BBR. Erhvervs- og Bygge-
styrelsen oplyser, at det er usikkert, hvornår forhandlingerne vil kunne afsluttes, og den om-
talte bekendtgørelse kan træde i kraft.
7. Jeg kan konstatere, at Nyt BBR er sat i drift, og at servicemål for driften har været over-
holdt.
III.
Tilsynet med kommunerne
8. I mit notat af 29. september 2008 vurderede jeg, at Erhvervs- og Byggestyrelsens tilsyn
med kommunernes ajourføring af oplysninger til BBR i højere grad burde være tilrettelagt
efter risiko og væsentlighed. Manglerne knyttede sig til udvælgelsen af kommuner, hvor der
skulle gennemføres tilsynsbesøg, som supplerer styrelsens landsdækkende tilsyn.
I notatet tilkendegav jeg endvidere, at Erhvervs- og Byggestyrelsen burde følge op på de be-
mærkninger, som de gennemførte tilsynsbesøg havde givet anledning til.
9. Rigsrevisionens undersøgelse viser, at tilsynsbesøgene siden 2009 har omfattet de kom-
muner, hvor der på tidspunktet for udvælgelsen var registreret flest væsentlige fejl i data.
Datafejlene vægtes efter deres betydning. Fejl ved ejendomsværdiskattepligtige bygnings-
typer og fejl ved ejendomme, der rummer boliger, som kan danne grundlag for ydelse af bo-
ligsikring, vægtes tilsammen med 40 %, mens lidt mere end 80 mindre betydelige fejltyper
tilsammen udgør de resterende 60 % af vægtningen.
Kontrollen af data i Nyt BBR er blevet forbedret, efter at Erhvervs- og Byggestyrelsen i 2009
satte et nyudviklet system til denne opgave i drift. Systemet gør det fx lettere at kontrollere,
om kommunerne har rettet tidligere påviste fejl.
10. Erhvervs- og Byggestyrelsen har, siden jeg afgav mit notat den 29. september 2008, fast-
lagt en procedure for opfølgning på gennemførte tilsynsbesøg. Styrelsen har mulighed for
løbende at kontrollere, om kommunerne retter påviste fejl. Styrelsen har besluttet, at kom-
munerne generelt skal gives god tid – omkring 1 år – til at rette fejl og eventuelt ændre pro-
cedurer, som vil kunne bidrage til at effektivisere kommunens BBR-administration.
Styrelsen gennemførte 10 tilsynsbesøg i både 2009 og 2010. Rigsrevisionen undersøgte
styrelsens opfølgning på de besøg, der blev gennemført i 2009. Undersøgelsen viste, at
ved udgangen af 2010 var opfølgningen i 3 kommuner afsluttet ved styrelsens registrering
af, at de pågældende kommuner havde rettet påviste fejl. Styrelsens opfølgning på de re-
sterende 7 besøg var imidlertid endnu ikke afsluttet i januar 2011, og der var således gået
mere end 1 år, siden styrelsen besøgte kommunerne.
Hertil kommer, at styrelsen har oplyst, at en stor del af de fejl, der påvises ved tilsynsbe-
søgene, vil kunne rettes inden for 1-3 måneder, mens enkelte fejl vil kræve en lidt længere
sagsbehandling.
Rigsrevisionen påpegede over for styrelsen, at den bør sikre, at opfølgningen på tilsyns-
besøgene afsluttes hurtigere, end det er sket for de besøg, der blev gennemført i 2009. Sty-
relsen har taget dette til efterretning. I de enkelte tilfælde, hvor der kan være behov for at
give en kommune lidt længere tid til at rette fejl, vil styrelsen bede kommunen om en plan
for, hvornår fejlene er rettet.
11. Jeg vurderer, at Erhvervs- og Byggestyrelsen nu baserer udvælgelsen af tilsynsbesøg
i kommunerne på risiko og væsentlighed, og at styrelsen nu foretager en systematisk opfølg-
ning på de gennemførte tilsynsbesøg. Jeg finder det tilfredsstillende, at styrelsen generelt
vil afslutte opfølgningen på tilsynsbesøg hurtigere, end det hidtil er sket.
Statsrevisorerne beretning SB10/2003 - Bilag 2: Rigsrevisors fortsatte notat af 3. marts 2011
965872_0004.png
3
IV.
Afslutning
12. Jeg finder det tilfredsstillende, at Nyt BBR er blevet sat i drift.
Jeg finder det ligeledes tilfredsstillende, at Erhvervs- og Byggestyrelsen nu baserer udvæl-
gelsen af tilsynsbesøg i kommunerne på risiko og væsentlighed, ligesom styrelsen nu fore-
tager en systematisk opfølgning på de gennemførte tilsynsbesøg.
Jeg betragter hermed sagen som afsluttet.
Henrik Otbo