Retsudvalget 2024-25
S 98
Offentligt
2922847_0001.png
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
21. oktober 2024
Formueretskontoret
Helene Fussing Clausen
2024-13036
3469166
Besvarelse af spørgsmål nr. S 98 fra medlem af Folketinget Mai
Mercado (KF):
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. S 98, som medlem af Folketinget
Mai Mercado (KF) har stillet til justitsministeren den 11. oktober 2024.
Peter Hummelgaard
/
Morten Schaumburg-Müller
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
S 98 - 2024-25 - Endeligt svar på S 98: Mener ministeren, at det er hensigtsmæssigt, at danskere, der i dag mødes af medlemshvervning ved hus- og gadeindsamling, ikke har ret til frit at kunne vælge mellem at støtte fast eller blive medlem af den pågældende indsamlingsorganisation?
Spørgsmål nr. S 98 fra medlem af Folketinget Mai Mercado (KF):
”Mener ministeren, at det er hensigtsmæssigt, at danskere, der i
dag mødes af medlemshvervning ved hus- og gadeindsamling,
ikke har ret til frit at kunne vælge mellem at støtte fast eller blive
medlem af den pågældende indsamlingsorganisation?”
Svar:
Jeg har generelt stor sympati for de mange organisationer, som arbejder for
at støtte almennyttige formål, og danskernes vilje til støtte op om
organisationernes arbejde. Jeg mener samtidig, at de hensyn der ligger bag
indsamlingsreglerne, herunder begrænsningen i adgangen til at foretage
hus- og gadeindsamlinger, er tungtvejende. Disse regler giver mulighed for,
at Indsamlingsnævnet kan føre tilsyn med, hvem der samler penge ind i
Danmark, og reglerne er herudover med til at beskytte borgerne mod at blive
opsøgt – både personligt og telefonisk – af indsamlende organisationer i et
omfang, som kan virke generende.
Hvervning af medlemmer til en organisation anses ikke for at være en
indsamling i indsamlingslovens forstand. Det gælder dog efter
indsamlingsloven, at medlemshvervning ved personlig eller telefonisk
henvendelse – selvom det ikke kræver en tilladelse – skal foregå i
overensstemmelse med god indsamlingsskik. Dette skal ikke mindst ses i
sammenhæng med, at det for den almindelige borger kan være vanskeligt at
adskille medlemshvervning fra indsamlinger.
Det lovforslag fra 2014, der ligger til grund for indsamlingsloven, bygger
på en betænkning fra Udvalget om revision af reglerne om offentlige
indsamlinger. Udvalget fandt, at begrænsning af medlemshvervning ikke
umiddelbart harmonerer med almindelige hensyn til foreningsfriheden.
Udvalget fandt bl.a. derfor, at der ikke bør gælde et forbud mod
medlemshvervning på gaden eller ved telefoniske henvendelser.
Udvalget fandt på den anden side heller ikke grundlag for at udvide
adgangen til at hverve medlemmer, så hvervning af medlemmer på gaden
eller ved telefoniske henvendelser også kan omfatte opfordring til at give
(yderligere) bidrag. En sådan »frigivelse« ville efter udvalgets opfattelse
reelt betyde en afskaffelse af forbuddet mod gadeindsamlinger, således at
der vil kunne rettes personlig henvendelse til folk på gaden eller pr. telefon
Side 2/3
S 98 - 2024-25 - Endeligt svar på S 98: Mener ministeren, at det er hensigtsmæssigt, at danskere, der i dag mødes af medlemshvervning ved hus- og gadeindsamling, ikke har ret til frit at kunne vælge mellem at støtte fast eller blive medlem af den pågældende indsamlingsorganisation?
med opfordringer til at yde bidrag, så længe det sker i forbindelse med et
forsøg på at hverve medlemmer til en forening.
Det er min opfattelse, at de nuværende indsamlingsregler er
hensigtsmæssige og udtryk for en rimelig balance mellem de forskellige
involverede hensyn.
Side 3/3