Kulturudvalget 2023-24
KUU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 154
Offentligt
Kulturministeren
Folketingets Kulturudvalg
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
: 33 92 33 70
Web
: www.kum.dk
14. juni 2024
Folketingets Kulturudvalg har 17. maj. 2024, efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF), stillet
mig følgende spørgsmål nr. 154 (alm. del), som jeg hermed besvarer.
Spørgsmål:
Hvad agter ministeren at gøre for at sikre at i særdeleshed ældre borgere med
tekniske udfordringer ikke bliver koblet af DRs tv-udbud på kanalens
streamingapp, når DR stiller krav om at man skal være logget ind for at kunne
anvende tjenesten?
Svar:
Jeg er meget opmærksom på, at DR fortsat sikrer, at DR’s public service-indhold
er til-
gængeligt for hele befolkningen. Dette er også understreget i DR’s public
service-kon-
trakt for 2024-2026,
hvoraf det bl.a. fremgår, at: ”DR skal sikre et bredt udbud af pro-
grammer og tjenester til alle borgere via tv, radio, internet, herunder apps og andre re-
levante platforme, men DR skal adressere den øgede digitalisering ved distributionen
og udviklingen af DR’s indhold.”
I forhold til, hvordan det sikres, at ældre borgere ikke kobles af
DR’s tv-udbud på DR’s
streaming-app, har jeg bedt DR om et bidrag. DR oplyser følgende:
”DR
har taget flere tiltag for at sikre, at det bliver så nemt som muligt for borgere med
digitale udfordringer at oprette og bruge login til DRTV, blandt andet i tæt samarbejde
med Ældre Sagen. Selve designet for DRTV-loginet er således udformet med bidrag fra
netop ældre borgere, så løsningen er så brugervenlig som mulig.
I tiden frem mod indførelse af obligatorisk login den 30. september gennemfører DR en
aktiv indsats for at sikre, at alle, der måtte opleve problemer, kan få den hjælp, de har
brug for. Det indebærer, at DR i disse måneder afholder arrangementer i hele landet,
hvor ældre og andre borgere har mulighed for at møde fysisk op og få direkte hjælp af
DR’s brugerkontakt. Dertil kan man alle hverdage komme i kontakt med DR’s bruger-
kontakt på telefon og mail, hvor trænet personale sidder klar til at hjælpe, og telefonbe-
mandingen og åbningstiden øges i perioden for overgang til obligatorisk login.
Dok. nr. 168522