Socialudvalget 2024-25
S 845
Offentligt
2994710_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2025 - 1794
Doknr.
3822885
Dato
25-03-2025
Medlem af Folketinget Nick Zimmerman (DF) har d. 17. marts 2025 stillet
følgende spørgsmål nr. S 845 til social- og boligministeren, som hermed
besvares.
Spørgsmål nr. S 845:
”Hvilken påvirkning mener ministeren, at Ankestyrelsens meget lange
sagsbehandlingstid på kommunale social- og beskæftigelsessager vil have
på borgernes allerede eksisterende retssikkerhed?”
Svar:
Jeg mener, at det er vigtigt, at Ankestyrelsen behandler klagesager så hurtigt,
som det kan lade sig gøre, indenfor de rammer Ankestyrelsen er givet.
For det er selvfølgelig vigtigt, at man som borger i Danmark kan få sin sag
afgjort inden for rimelig tid.
Der er ikke generelt i lovgivningen fastsat frister for Ankestyrelsens
sagsbehandling i klagesager. Sagerne skal derfor i overensstemmelse med
god forvaltningsskik behandles så hurtig som muligt.
Det er også god forvaltningsskik, at en myndighed offentliggør den forventede
sagsbehandlingstid, så borgere nemt kan orientere sig om, hvornår en sag kan
forventes afsluttet. Og det er god forvaltningsskik, at myndigheden orienterer
borgeren, hvis sagsbehandlingen viser sig ikke at kunne afsluttes inden for den
offentliggjort sagsbehandlingstid.
Det er min klare forventning, at Ankestyrelsen overholder disse principper.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
1