Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
S 768
Offentligt
2987495_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
07-03-2025
J nr.
2025 - 1051
Akt-id
603835
Folketingsmedlem Peter Skaarup (DD) har d. 28. februar 2025 stillet mig følgende
spørgsmål S 768, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. S 768
Mener ministeren, at det er rimeligt, at borgerne i Odsherred kommune skal betale
voldsomme prisstigninger for fjernvarme, som følge af et varme- og forsyningssel-
skabs milliardgæld og rekonstruktion, hvor borgerne ingen reel mulighed har for at
komme ud af aftalen med fjernvarmeselskabet?
Begrundelse
Der henvises til artiklen »Borgmester raser over prisstigning på fjernvarme« af 26.
februar 2025 på dr.dk.
Svar
Jeg ser med stor alvor på sagen i Odsherred Forsyning, der er endt et ulykkeligt
sted for de mange berørte borgere. Sagen og de trufne beslutninger, der har ført til
denne situation, er i mine øjne yderst bemærkelsesværdige og har gjort, at bor-
gerne nu står i en meget svær og udfordrende situation. Jeg forstår til fulde deres
frustration, og jeg kan kun opfordre til, at dem der sidder med ansvaret i sagen
håndterer borgernes situation på en ansvarlig og hensynsfuld måde.
Jeg mener, at fjernvarmekunder i Danmark skal kunne regne med, at deres forsy-
ningsselskaber tager ansvarlige beslutninger og løbende arbejder på at sikre kon-
kurrencedygtige priser, der ikke er højere end en anden varmeforsyning, f.eks. en
varmepumpe. Det er derfor, vi har indført et prisloft på fjernvarme, som understøtter
gennemsigtighed i varmepriserne og gælder alle fjernvarmeselskaber, inkl. Odsher-
red Varme. Prisloftet er trådt i kraft her den 1. januar 2025.
Med samme lovforslag blev der indført et nyt krav om, at kommunalt ejede varme-
forsyningsvirksomheder organiseret som kapitalselskaber skal have minimum to
bestyrelsesmedlemmer, der er uafhængige. Det skal bidrage til mere professionel
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/3
S 768 - 2024-25 - Endeligt svar på S 768: Mener ministeren, at det er rimeligt, at borgerne i Odsherred kommune skal betale voldsomme prisstigninger for fjernvarme, som følge af et varme- og forsyningsselskabs milliardgæld og rekonstruktion, hvor borgerne ingen reel mulighed har for at komme ud af aftalen med fjernvarmeselskabet?
2987495_0002.png
ledelse, hvilket forventes at medføre bedre beslutninger, herunder for drift og inve-
steringer.
Jeg vil gerne fremhæve, at forsyning med fjernvarme er en lokal opgave, og at det
fulde ansvar for at sikre fornuftige investeringsbeslutninger og et veldrevet selskab
ligger lokalt. Kommunen, som er varmeplan- og godkendelsesmyndighed, har an-
svar for varmeplanlægningen og godkendelse af projekter for kollektiv varmeforsy-
ning. Det enkelte fjernvarmeselskab
i dette tilfælde Odsherred Forsyning
har
ansvaret for at drive varmeforsyningen. Det er således også lokalt, at eventuelle
fejlinvesteringer skal håndteres.
Jeg ser blandt andet sagen som et eksempel på, hvor vigtigt det er, at der lokalt
træffes hensigtsmæssige investeringsbeslutninger, samt at beslutningerne træffes
ud fra et beslutningsgrundlag, hvor risikoen i investeringerne er tydeligt afdækket.
Vedrørende varmepriser
Det er Forsyningstilsynet, der fører tilsyn med fjernvarmeselskabers prissætning på
fjernvarme. Jeg har med tilfredshed noteret mig, at Forsyningstilsynet offentligt har
udmeldt, at de er i gang med at undersøge sagen. Det vil være godt for borgerne,
såfremt tilsynet kan sikre en hurtig afklaring. Tilsynet har naturligt modtaget mange
henvendelser fra bl.a. forbrugere om prisstigningerne i Odsherred Varme. Forsy-
ningstilsynet har i den forbindelse meldt ud, at Forsyningstilsynet i 2024 har bedt
Odsherred Varme om oplysninger om en række økonomiske forhold, samt at For-
syningstilsynet fortsat er i dialog med Odsherred Varme om sagen, og at oplysnin-
gerne fra Odsherred Varme vil danne grundlag for en vurdering af, om der kan
være handlet i strid med varmeforsyningslovens prisbestemmelser. Herudover
fremgår det, at Forsyningstilsynet vil vurdere, om der er oplysninger i de seneste
henvendelser, som skal indgå i undersøgelsen.
Vedrørende udtrædelsesgodtgørelse og tilslutningspligt
For fjernvarmeprojekter, der er godkendt i en kommunalbestyrelse i 2019 eller se-
nere, kan der ikke indføres tilslutningspligt. Ifølge Plandata.dk er der ét område i
Odsherred Varmes forsyningsområde, hvor der er vedtaget tilslutningspligt. I de øv-
rige områder er der ikke tilslutningspligt.
Hvis forbrugere skifter bort fra fjernvarme, kan fjernvarmeselskabet opkræve en ud-
trædelsesgodtgørelse, hvilket har været et tema i pressen i sagen om Odsherred
Varme. Udtrædelsesgodtgørelse bygger på et princip om, at man som fjernvarme-
kunde skal betale sin andel af gælden i selskabet, når man udtræder af varmefor-
syningen. Formålet med udtrædelsesgodtgørelsen er at undgå, at nogle varmekun-
ders udtræden belaster de tilbageværende varmekunder økonomisk.
Det bemærkes, at Ankenævnet på Energiområdet blandt andet kan behandle kla-
ger om den enkelte varmeforbrugers konkrete udtrædelsesgodtgørelse.
Side
2/3
S 768 - 2024-25 - Endeligt svar på S 768: Mener ministeren, at det er rimeligt, at borgerne i Odsherred kommune skal betale voldsomme prisstigninger for fjernvarme, som følge af et varme- og forsyningsselskabs milliardgæld og rekonstruktion, hvor borgerne ingen reel mulighed har for at komme ud af aftalen med fjernvarmeselskabet?
2987495_0003.png
Jeg kan afslutningsvis oplyse, at mit ministerium har været i dialog med Odsherred
Kommune og har bistået med vejledning i den relevante sektorlovgivning. Såfremt
kommunen har brug for yderligere vejledning om lovgivningen fra myndighederne,
så skal det selvfølgelig gives.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side
3/3