Socialudvalget 2024-25
S 763
Offentligt
2987344_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 7986
Doknr.
931992
Dato
26-11-2024
Folketingets Socialudvalg har d. 29. oktober 2024 stillet følgende spørgsmål nr.
93 (alm. del) til social- og boligministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DD).
Spørgsmål nr. 93:
”Vil ministeren kommentere henvendelse af 29. oktober 2024 fra Rikke Zebis
Andersen, Fredericia Kommune, jf. SOU alm. del - bilag 48?”
Svar:
Først og fremmest vil jeg understrege, at det er kommunens ansvar at sikre, at
borgerne får den hjælp, som de har behov for og ret til efter loven. Borgere
med handicap og deres familier skal kunne have tillid til, at systemet træder til
og yder relevant hjælp og støtte, når der er brug for det. Det er derfor også dybt
bekymrende at høre om de udfordringer, som familier kan opleve i deres kamp
for at få den rette støtte til deres børn.
Når det kommer til reglerne om særlige dagtilbud, fremgår det af § 83 i barnets
lov, at kommunen skal sørge for, at der er det nødvendige antal pladser i
særlige dagtilbud til børn med betydelige og varige fysiske eller psykiske
funktionsnedsættelser. Kommunen skal på baggrund af en konkret vurdering
visitere barnet til det særlige dagtilbud, der bedst imødekommer barnets behov.
Derudover er der ikke hjemmel til at opkræve betaling for en plads i et særligt
dagtilbud. Dette følger af ophævelsen af bekendtgørelsen om tilskud til ophold i
særlige dagtilbud og særlige klubtilbud for børn og unge med betydelig og
varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne.
Barnets lov § 87 indeholder derudover reglerne om hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste. Her fremgår det, at kommunerne skal yde hjælp til dækning
af tabt arbejdsfortjeneste til personer, der i hjemmet forsørger et barn eller en
ung under 18 år med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne eller indgribende kronisk eller langvarig lidelse, hvis det er en
nødvendig konsekvens af den nedsatte funktionsevne, at barnet eller den unge
passes i hjemmet, og at det er mest hensigtsmæssigt, at det er moderen eller
faderen, der passer barnet eller den unge.
Formålet med bestemmelsen er at støtte de børn og unge, der har særlige
behov som følge af deres funktionsnedsættelse eller lidelse. Hvis disse behov
gør det nødvendigt, at barnet eller den unge passes i hjemmet, er det
afgørende, at denne omsorg kan ydes af forældrene, når det er mest
1
S 763 - 2024-25 - Endeligt svar på S 763: Er det ministeren holdning, at det er tilfredsstillende, at en familie fortsat ikke har fået hjælp til deres sensitive dreng, efter at statsministeren har beroliget familien med, at kommunen nok skulle finde en løsning?
2987344_0002.png
hensigtsmæssigt. Formålet med bestemmelsen er endvidere at medvirke til, at
hindre at barnets eller den unges nedsatte funktionsevne eller kroniske eller
langvarige lidelse forværres eller får andre og mere alvorlige følger.
I vejledningen til barnets lov fremgår det, at hjælp til dækning af tabt
arbejdsfortjeneste også kan gives i kortere perioder. Det er varigheden af
barnets eller den unges nedsatte funktionsevne eller lidelse, der er afgørende
for retten til ydelsen – ikke nødvendigvis varigheden af den konkrete hjælp.
Derudover fremgår det af vejledningen og Ankestyrelsens principmeddelelse
95-17, at hjælp til tabt arbejdsfortjeneste kan ydes, selvom barnet eller den
unge deltager i dagtilbud, skole eller anden aktivitet uden for hjemmet i nogle
timer om dagen eller ugen. Dette kan eksempelvis være relevant, hvis barnet
eller den unge hurtigt bliver træt og derfor ikke kan opholde sig i dagtilbud eller
skole hele dagen, eller hvis det fra dag til dag må vurderes, om barnet eller den
unge kan være i dagtilbud eller skole på grund af sin funktionsnedsættelse.
Kommunerne har pligt til at begrunde deres afgørelser i henhold til
forvaltningslovens § 22, medmindre afgørelsen fuldt ud giver den berørte part
medhold. Begrundelsen skal henvise til de relevante retsregler, som afgørelsen
bygger på, og hvis afgørelsen beror på et administrativt skøn, skal den også
redegøre for de væsentligste hensyn, der har været afgørende for
skønsudøvelsen. Det er et kommunalt skøn at vurdere, hvilken vægt en
udtalelse eller udredning skal tillægges i forhold til andre. Kommunen kan lade
den indgå som ét blandt flere hensyn, men afgørelsen skal altid baseres på
aktuelle og relevante oplysninger i sagen. Hvis nye oplysninger fremkommer,
er kommunen forpligtet til at tage stilling til disse, inden afgørelsen træffes.
Hvis en myndighed ved sin afgørelse tilsidesætter sagkyndige udtalelser eller
støtter sin afgørelse på bestemte af flere modstridende udtalelser, bør det i
almindelighed angives, på hvilket grundlag, den sagkyndige erklæring er
tilsidesat, eller hvilke sagkyndige udtalelser der er lagt til grund for afgørelsen.
Det betyder, at kommunen som udgangspunkt bør forklare, hvorfor en bestemt
udtalelse ikke er fulgt, eller hvilke sagkyndige udtalelser der er lagt vægt på i
beslutningen.
Kommunerne er også forpligtet efter retssikkerhedslovens § 3 til at behandle
sager hurtigst muligt med henblik på at afgøre, om der er ret til hjælp, og i givet
fald hvilken type hjælp der kan ydes. Desuden har kommunerne, jf.
retssikkerhedsloven § 10, ansvaret for at sikre, at en sag er tilstrækkeligt
oplyst, før der træffes en afgørelse. Det betyder, at kommunen skal indhente
og vurdere alle nødvendige og relevante oplysninger i en sag, inden de træffer
en afgørelse, som har betydning for borgeren.
Jeg forventer selvfølgelig, at kommunerne i deres sagsbehandling følger
ovenstående regler på området.
En kopi af dette svar er sendt til Fredericia Kommune.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
2