Folketingets Lovsekretariat
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2025 - 1194
Doknr.
978920
Dato
26-03-2025
Medlem af Folketinget Louise Brown (LA) har d. 18. februar 2025 stillet
følgende spørgsmål nr. S 699 til social- og boligministeren, som hermed
besvares.
Spørgsmål nr. S 699:
”Mener ministeren, at ældre borgere i Langeland Kommune og deres
pårørende kan føle sig trygge, i lyset af at Langeland Kommune har
inddraget alle ældres nødkaldsarmbånd, og mener ministeren, at Langeland
Kommune har ageret ansvarligt?”
Svar:
Jeg skal indledningsvist slå fast, at jeg ikke kender til sagens detaljer udover
det, der fremgår af den artikel, der henvises til. Men det er selvfølgelig
afgørende, at borgerne får bevilget de hjælpemidler, som de har ret til, og
ligeledes får lov til at beholde hjælpemidlet, så længe det modsvarer deres
hjælpebehov.
Kommunerne er forpligtet til at yde støtte til hjælpemidler, som eksempelvis et
nødkald, når servicelovens betingelser herfor er opfyldt. Herefter er det
ligeledes kommunens ansvar løbende at følge de enkelte sager for at sikre, at
hjælpen fortsat opfylder sit formål. Ligesom det også er kommunens ansvar
generelt at sikre sig, at en borger ikke efterlades med et udækket hjælpebehov.
Det er serviceloven, der fastsætter den overordnede ramme for hvilke
serviceydelser og tilbud kommunalbestyrelsen har pligt til at yde. Det
indebærer, at den enkelte kommunalbestyrelse på visse områder kan fastsætte
lokale kvalitetsstandarder, retningslinjer eller lokale serviceniveauer om,
hvilken type hjælp den pågældende kommune giver i forhold til bestemte typer
af behov eller målgrupper. Lokale serviceniveauer skal fastsættes inden for de
rammer, der følger af den konkrete bestemmelse i serviceloven og af
lovgivningen i øvrigt, herunder fx generelle regler i retssikkerhedsloven og
serviceloven om bl.a. kommunernes forsyningsforpligtelse og de
forvaltningsretlige regler og grundsætninger.
Derfor kan der være en grad af variation i, hvilke tilbud de forskellige
kommuner stiller til rådighed. Kommunens tilbud skal naturligvis leve op til
loven, så borgerne får den hjælp, som de har brug for og krav på. Det
indebærer, at der altid skal foretages en individuel og konkret vurdering af den
enkeltes behov for hjælp og forudsætter, at kommunerne fraviger de lokalt
1