Miljø- og Fødevareudvalget 2024-25
S 676
Offentligt
2983389_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2025 - 918
Den 26. februar 2025
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. S 676, som medlem af Folketinget Leila Stockmarr (EL)
har stillet til ministeren for grøn trepart den 13. februar.
Spørgsmål nr. S 676 fra medlem af Folketinget Leila Stockmarr (EL)
”Hvad
mener ministeren om, at regeringens kommende lovforslag om amerikanske styrker på
dansk jord vil medføre mulighed for at tilsidesætte lovmæssige hensyn til natur og miljø?
Begrundelse
Der henvises til artiklen »»Meget problematisk«: Regeringens aftale med USA kan få store konse-
kvenser for miljøet« bragt i Jyllands-Posten
den 12. februar 2025.”
Svar
Der er til brug for besvarelsen indhentet bidrag fra Forsvarsministeriet, som oplyser følgende:
”Den 21. december 2023 underskrev Danmark aftalen om forsvarssamarbejde mellem regeringen
i Danmark og regeringen i Amerikas Forenede Stater (forsvarssamarbejdsaftalen).
Det er en grundlæggende præmis i forsvarssamarbejdsaftalen, at alle aktiviteter i henhold til afta-
len skal udføres med fuld respekt for Danmarks lovgivning og internationale forpligtelser.
Særligt i forhold til miljølovgivningen følger det af forsvarssamarbejdsaftalens artikel 27, stk. 1, at
Danmark og USA forpligter sig til at gennemføre aftalen på en måde, der er forenelig med hensynet
til naturbeskyttelse i Danmark og menneskers sundhed og sikkerhed. Det følger endvidere af
samme artikel, at USA bekræfter, at USA vil respektere relevant dansk lovgivning på miljø-, sund-
heds- og sikkerhedsområdet i forbindelse med gennemførelsen af amerikansk politik.
Det er således en del af forsvarssamarbejdsaftalen, at regler og processer på natur- og miljøområdet
som det klare udgangspunkt vil blive efterlevet i forbindelse med amerikanske styrkers opgaveva-
retagelse i Danmark, herunder at der i overensstemmelse med de gældende regler indhentes tilla-
delser m.v. hos de kompetente myndigheder.
Der vil dog kunne opstå situationer, hvor særlige hensyn til amerikanske styrkers opgavevareta-
gelse, eksempelvis operative eller sikkerhedsmæssige hensyn, gør, at opgavevaretagelsen ikke vil
kunne ske i fuld overensstemmelse med reglerne på natur- og miljøområdet.
Ministeriet for Grøn Trepart
Vester Voldgade 123
• 1552
København V
[email protected]
www.mgtp.dk
S 676 - 2024-25 - Endeligt svar på S 676: Hvad mener ministeren om, at regeringens kommende lovforslag om amerikanske soldater på dansk jord vil medføre mulighed for at tilsidesætte lovmæssige hensyn til natur og miljø?
Forslaget til lov om forsvarssamarbejde mellem Danmark og Amerikas Forenede Stater m.v., der
skal gennemføre forsvarssamarbejdsaftalen, vil på den baggrund bemyndige forsvarsministeren til
at tillade fravigelser af regler på miljøområdet i det omfang, det er nødvendigt for amerikanske
styrkes opgavevaretagelse i Danmark. Heri ligger der et krav om, at en fravigelse af en nærmere
bestemt regel alene vil kunne ske, når det er nødvendigt for amerikanske styrkes opgavevaretagelse
ud fra et operativt eller sikkerhedsmæssigt perspektiv.
Det vil i lovforslaget være forudsat, at forsvarsministeren, som led i vurderingen af, om der kan
gives tilladelse til at fravige reglerne, foretager en afvejning af de hensyn, der varetages af den på-
gældende regel, over for de hensyn, der søges varetaget ved at fravige reglen.
Det vil endvidere følge af lovforslaget, at forsvarsministeren i hvert enkelt tilfælde vil skulle fore-
tage en konkret vurdering af, om en tilladelse til at fravige en regel vil kunne ske inden for ram-
merne af Danmarks internationale forpligtelser.
Det vil desuden fremgå af lovforslaget, at forsvarsministeren ved meddelelse af tilladelse til at fra-
vige en regel vil kunne fastsætte vilkår herfor med henblik på at tilgodese hensynene bag den på-
gældende regel, som fraviges, ligesom det forudsættes, at ministeren koordinerer en tilladelse til at
fravige en regel med den relevante ressortminister.”
Jeg kan i forlængelse heraf oplyse, at det generelt gælder for de danske natur- og miljøbeskyttel-
sesregler, at der er mulighed for at fravige dem efter en konkret afvejning af de naturmæssige inte-
resser over for andre samfundsmæssige interesser.
Jeppe Bruus
/
Charlotte Brøndum
2