Skatteudvalget 2024-25
S 646
Offentligt
2978550_0001.png
17. februar 2025
J.nr. 2025 - 1349
Til Folketingets Lovsekretariat
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. S 645 af 7. februar 2025, indleveret af Peter Kofod
(DF).
Rasmus Stoklund
/ Jacob Vastrup
S 646 - 2024-25 - Endeligt svar på S 646: Er ministeren bekymret for den fremtidige turisme og dertilhørende arbejdspladser i Billund Kommune og omegn, når Ryanair lukker kontoret og flyvninger grundet den manglende konkurrenceevne som følge af passagerafgiften?
2978550_0002.png
Spørgsmål
Får det ministeren til at overveje at tilbagerulle passagerafgiften, når selskaber lukker de-
res forretninger grundet den manglende konkurrence i danske lufthavne?
Svar
Regeringen (Socialdemokratiet, Venstre og Moderaterne), Socialistisk Folkeparti og En-
hedslisten blev med
Aftale om Grøn luftfart i Danmark
af den 15. december 2023 enige om
at understøtte grøn omstilling af indenrigsluftfarten i Danmark og den teknologiske ud-
vikling af en mere bæredygtig luftfart.
Som en del af aftalen indgik indførelse af en passagerafgift på flyrejser, som blandt andet
skal være med til at finansiere den grønne omstilling af indenrigsluftfarten og en forhø-
jelse af ældrechecken. Passagerafgiften, der er indført fra den 1. januar 2025, omfatter
kommercielle flyrejser og er differentieret efter flyrejsens længde, så den højeste afgift
svares ved de længere flyrejser, der belaster klimaet mest. Passagerafgiften udgør for de
intra-europæiske destinationer 30 kr. i 2025 per afrejsende passager stigende til 50 kr. i
2030.
Det er forventningen, at flyselskaberne vil overvælte afgiften i billetprisen. Prisen på en
flybillet til en destination i Europa ventes således at være 30 kroner højere i 2025.
Der vurderes herved at være en afledt virkning på efterspørgslen efter flyrejser, hvor der
for udenrigsluftfarten under ét skønnes en nedgang i efterspørgslen på knap 1 pct. i 2025
og godt 1 pct. i 2030. Effekten kan variere på tværs af forskellige ruter og lignende.
Overvæltningen i billetpriserne skal ses i lyset af, at passagerafgiften gælder for alle flysel-
skabers afgange fra Danmark. Alle flyselskaber er således stillet ens i forhold til afgiften.
Jeg bemærker i øvrigt, at DR den 10. februar 2025 har rapporteret, at Vueling vil begynde
at flyve mellem Billund og Barcelona fra juni 2025. Kommunikationsdirektør, Jesper
Klausholm, er bl.a. citeret for at tilkendegive, at
”der
findes mange dygtige selskaber der-
ude, der gerne vil flyve de ruter, hvor folk gerne vil til”.
Det understøtter, at passagerafgiften har en begrænset virkning på efterspørgslen efter fly-
rejser ind og ud af Danmark, som udgør grundlaget for aktiviteten i danske lufthavne.
Jeg vil afslutningsvis bemærke, at der er behov for mere bæredygtig luftfart, og at passa-
gerafgiften bidrager til at finansiere omstilling af luftfarten og øge ældrechecken til de
pensionister, der har mindst.
Side 2 af 2