Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
Medlem af Folketinget Karina Adsbøl (DD) har den 4. februar 2025 stillet
spørgsmål nr. S 621, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. S 621:
Mener ministeren, at landets lærere har rimelige arbejdsvilkår, når vold og
trusler får lov til at fylde i landets folkeskoler, eller er ministeren enig i, at
der er behov for tiltag, der giver lærerne bedre mulighed for at være den
autoritet i klasseværelset, der sikrer ro i klassen, klare rammer og krav til
børnene?
Svar:
Jeg vil gerne understrege, at skolens personale trygt skal kunne møde på
arbejde og ikke være bange for at blive udsat for udadreagerende og/el-
ler grænseoverskridende adfærd.
Den bedste løsning på situationer med udadreagerende og/eller grænse-
overskridende adfærd er forebyggelse og tidlig indsats. Med Folkeskolens
Kvalitetsprogram fra foråret 2024 får skoler og kommuner en række yder-
ligere muligheder for netop dette.
Der gives fx med skolens timebank mulighed for lokalt at prioritere flere
ressourcer i folkeskolen fx til flere voksne i undervisningen, holddeling og
en kortere skoledag. Herudover er der afsat 155 mio. kr. til flere pædago-
giske kompetencer tæt på eleverne, hvor kommuner bl.a. kan opkvalifi-
cere lærere og pædagoger fx via den nye psykologfaglige overbygnings-
uddannelse eller styrke den lokale praksisnære kompetenceudvikling i
samarbejde med PPR. Kommunernes får også øget mulighed for at priori-
tere ressourcer til kompetenceudvikling til fx specialpædagogik og klasse-
ledelse. Endelig er der sat et arbejde i gang med en lovforberedende ek-
spertgruppe, der skal se på reglerne for specialundervisning og special-
pædagogisk støtte mhp. at styrke inklusion og tidlig indsats.
Disse tiltag kan alle medvirke til at forebygge situationer med udadreage-
rende og/eller grænseoverskridende adfærd og skabe trygge elevfælles-
skaber.
Børne- og Undervisningsministeriet
10. februar 2025
Sagsnr.: 25/03453