Uddannelses- og Forskningsudvalget 2024-25
S 620
Offentligt
2976815_0001.png
Ministeren
Lovsekretariatet
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Medlem af Folketinget Lise Bertelsen (KF) har den 4. februar 2025 stillet følgende
spørgsmål nr. S 619 til uddannelses- og forskningsministeren, som hermed besva-
res.
Spørgsmål S 619:
Vil ministeren kommentere artiklen »Østjyske rektorer og borgmester: Reform må
gøre op med den geografiske ulighed på STEM-uddannelserne« bragt på altin-
get.dk den 3. februar 2025 og i den forbindelse særligt svare på, om ministeren er
enig med rektorerne for VIA University College, AU og formanden for Business
Region Aarhus i, at antallet af internationale studerende på korte og mellemlange
videregående uddannelser bør øges yderligere, og at der bør være et særligt fo-
kus både på STEM-uddannelserne såsom diplomingeniøruddannelsen og den
geografiske ubalance, så man sikrer, at en væsentlig del af disse pladser oprettes
i Østjylland, som i dag oplever et markant efterslæb?
Svar:
Jeg noterer mig først og fremmest, at rektorerne og borgmesteren i artiklen fra
Altinget understreger vigtigheden i at øge antallet af engelsksprogede studieplad-
ser inden for STEM-uddannelserne på både professionshøjskoler og universiteter
for at kunne imødekomme erhvervslivets behov om kvalificeret arbejdskraft.
Det er jeg helt enig i. Behovet for kvalificeret arbejdskraft er et område, som rege-
ringen tager meget alvorligt.
Netop derfor har vi med universitetsreformen givet universiteterne mulighed for at
oprette 1.100 ekstra engelsksprogede studiepladser årligt i perioden 2024-2028
og 2.500 studiepladser årligt fra 2029. Og med udspillet om
Professions- og er-
hvervsrettede videregående uddannelser til fremtiden
foreslår vi at ændre lovgiv-
ningen, så uddannelsesinstitutionerne kan oprette 400 nye studiepladser på en-
gelsksprogede erhvervsakademi- og professionsbacheloruddannelser.
I universitetsreformen er der lagt vægt på, at de ekstra studiepladser skal bidrage
til at understøtte et bredt udbud af uddannelser i hele landet, herunder Østjylland.
Pladserne er blevet tildelt universiteterne med en forventning om, at de benyttes
på uddannelser, hvor der er særlig efterspørgsel fra virksomheder. Samtidig er der
10. februar 2025
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Bredgade 40-42
1260 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
546906
Side 1/2
S 620 - 2024-25 - Endeligt svar på S 620: I betragtning af de udfordringer, der oplistes i artiklen »Østjyske rektorer og borgmester: Reform må gøre op med den geografiske ulighed på STEM-uddannelserne« bragt på altinget.dk den 3. februar 2025, hvordan vil ministeren så sikre, at udbuddet af internationale studiepladser tilrettelægges geografisk og på tværs af fagområder i bedst mulig tråd med erhvervslivets og lokalsamfundenes behov?
2976815_0002.png
en klar politisk forventning om, at en del af pladserne oprettes uden for de største
byer.
I reformudspillet om de professions- og erhvervsrettede videregående uddannel-
ser har regeringen foreslået, at uddannelsesinstitutionerne skal have mulighed for
at oprette nye engelsksprogede studiepladser på uddannelser uden for de største
byer inden for STEM-området
for eksempel diplomingeniøruddannelser. Særligt
inden for STEM-området er der blandt virksomheder stor efterspørgsel på, at flere
internationale studerende kan uddanne sig og arbejde i landet. Efterspørgslen
ventes at blive større, når ungdomsårgangene i befolkningen de kommende år
bliver mindre, hvilket særligt forventes at gøre sig gældende uden for de største
byer.
Med reformudspillet lægger vi samtidig op til at udarbejde en positivliste med en
konkret afgrænsning for at sikre, at pladserne oprettes på uddannelser med høj
beskæftigelse, lav ledighed og forventet god fastholdelse.
Samlet set er erhvervslivets behov for STEM-uddannede og en god geografisk
balance helt centrale hensyn i fordelingen af engelsksprogede pladser i både uni-
versitetsreformen og i reformudspillet om professions- og erhvervsrettede videre-
gående uddannelser, som vi nu er ved at forhandle.
Med venlig hilsen
Christina Egelund
Side 2/2