Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
S 601
Offentligt
2973834_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
Medlem af Folketinget Sigurd Agersnap (SF) har den 30. januar 2025 stil-
let spørgsmål nr. S 601, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. S 601:
”Mener
ministeren, at folkeskolen har ressourcerne til, at alle børn i nogle
kommuner skal starte i folkeskole, og til generelt at øge inklusionen, som
KL udtaler, når vi samtidig ser fraværet på over 3 måneder blandt alle
elever stige, og når Danmarks Lærerforenings nye undersøgelse viser, at
et stort flertal af lærerne har elever i klassen, som ikke får den særlige
støtte, som de har behov for?”
Svar:
Jeg er helt enig i budskabet fra KL’s Topmødeerklæring om, at almenom-
rådet skal kunne favne flere af de elever, der bor i skoledistriktet.
Jeg er enig i, at den omstilling også handler om ressourcer. De segrege-
rede specialundervisningstilbud er dyre. Omstillingen til et stærkere al-
menområde kræver lokale løsninger og lokalt ejerskab, som skal under-
støttes nationalt. Med ØA25 blev der givet et historisk løfte til velfærden i
kommunerne, så der bl.a. er mulighed for at styrke almenområdet i folke-
skolen. Mange kommuner og skoler er allerede godt på vej, og jeg håber,
at dialogen i de lokale Sammen om Skolen-samarbejder vil fortsætte, så
der her kan være rum for refleksion og nytænkning i implementeringen.
Jeg anerkender, at det stigende skolefravær blandt elever er en udfordring.
Men løsningen er ikke, at flere børn visiteres til specialundervisningstilbud.
Der er behov for et stærkt almenmiljø, hvor der er plads til, at flere børn og
unge trives, og hvor der sættes tidligere ind.
En række initiativer i
Aftale om folkeskolens kvalitetsprogram
fra marts 2024
støtter netop denne omstilling. Aftalen giver bl.a. elever i udskolingen øget
valgfrihed, så de i højere grad selv kan præge dele af deres skema. Dette
indebærer også muligheden for at komme i juniormesterlære, hvilket skal
være med til at styrke og bevare elevernes motivation, særligt for de elever,
der er skoletrætte og har brug for et andet skoletilbud. Hertil kommer en
styrket indsats i dansk og matematik for de mest udfordrede elever.
Børne- og Undervisningsministeriet
4. februar 2025
Sagsnr.: 25/02952
S 601 - 2024-25 - Endeligt svar på S 601: Mener ministeren, at folkeskolen har ressourcerne til, at alle børn i nogle kommuner skal starte i folkeskole, og til generelt at øge inklusionen, som KL udtaler, når vi samtidig ser fraværet på over 3 måneder blandt alle elever stige, og når Danmarks Lærerforenings nye undersøgelse viser, at et stort flertal af lærerne har elever i klassen, som ikke får den særlige støtte, som de har behov for?
De netop offentliggjorte tal fra Danmarks Lærerforening viser, at lærere
vurderer, at der sidder elever i almenmiljøet, som ikke får den nødvendige
støtte. Derfor
er jeg enig i KL’s Topmødeerklærings ambition om, at
Pæ-
dagogisk Psykologisk Rådgivning (PPR) skal tættere på undervisningen i
almenmiljøet. Regeringen tog også skidt i denne retning med flere af ini-
tiativerne fra Aftalen om Folkeskolens Kvalitetsprogram fra marts 2024.
Som led i aftalen pågår der også et arbejde i den lovforberedende ek-
spertgruppe for inklusion og specialundervisning, der skal se på anbefa-
linger til justeringer af de lovgivningsmæssige rammer for folkeskolens
specialundervisning og anden specialpædagogisk bistand. Formålet med
ekspertgruppens arbejde er at styrke inklusionen, så flere elever kan få
den støtte, de har brug for tidligt.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye