Beskæftigelsesudvalget 2024-25
S 60
Offentligt
2920358_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
[email protected]
Torsten Gejl (ALT)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2024-5231
11. oktober 2024
Folketingsmedlem Torsten Gejl (ALT) har den 8. oktober 2024 stillet følgende
spørgsmål nr. S 60, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. S 60:
”Vil
ministeren forklare, hvorfor arbejdstilsynet tilsyneladende undlader at under-
søge en stor andel af meget alvorlige arbejdsulykker, hvor tilskadekomne f.eks. mi-
ster dele af deres fingre eller får alvorlige kranieskader, og mener ministeren, at det
er muligt at forbedre tilsynet med danske arbejdspladser i forbindelse med alvor-
lige arbejdsulykker?
Svar:
I dag registreres der mere end 45.000 arbejdsulykker om året med mere end én
dags sygefravær. Der sker alt for mange arbejdsulykker
også alvorlige arbejds-
ulykker i Danmark.
Af den grund har ulykkesområdet høj prioritet i Arbejdstilsynet gennem forskellige
typer af tilsyn, ulykkesundersøgelser, undersøgelse af akutulykker og andre virke-
midler, fx anledningsbaseret kommunikation. Samtidigt er det væsentligt at bruge
Arbejdstilsynets ressourcer dér, hvor der er størst potentiale for forebyggelse og
dér, hvor der har været alvorlige overtrædelser af arbejdsmiljøloven.
Arbejdstilsynets mål er at fremme et sikkert og sundt arbejdsliv for alle og flytte ar-
bejdsmiljøet i den rigtige retning. Arbejdsulykker udtages til undersøgelse efter en
samlet risikovurdering, hvor længden af sygefraværet på den enkelte ulykke er et
blandt flere centrale parametre. Øvrige væsentlige parametre er også risikoen for
gentagelse samt alvorlige svigt i forebyggelsen og en vurdering af hændelsesforlø-
bet, der ledte op til ulykken. Arbejdstilsynet kan og skal ikke undersøge alle ar-
bejdsulykker, og i den forbindelse vil jeg gerne understrege, at det heller ikke er en
forudsætning for at rejse en sag om erstatning i forbindelse med en arbejdsskade, at
der foreligger en afgørelse fra Arbejdstilsynet.
Jeg er meget optaget af, at antallet af arbejdsulykker og arbejdsrelaterede dødsulyk-
ker nedbringes. Derfor er jeg også glad for, at arbejdsmiljøforligskredsen i 2023 af-
satte 31,2 mio. kr. over fire år til en handlingsplan mod arbejdsulykker med det for-
mål at reducere risikoen for arbejdsulykker, herunder ulykker med alvorlige konse-
kvenser samt dødsulykker.
S 60 - 2024-25 - Endeligt svar på S 60: Vil ministeren forklare, hvorfor arbejdstilsynet tilsyneladende undlader at undersøge en stor andel af meget alvorlige arbejdsulykker, hvor tilskadekomne f.eks. mister dele af deres fingre eller får alvorlige kranieskader, og mener ministeren, at det er muligt at forbedre tilsynet med danske arbejdspladser i forbindelse med alvorlige arbejdsulykker?
Som led i handlingsplanen har vi nedsat en ekspertgruppe, der har til formål at ana-
lysere og samle ny viden om forskellige emner, der kan være med til at forebygge
alvorlige arbejdsulykker. Jeg ser frem til ekspertgruppens arbejde, der forhåbentlig
bidrager med ny viden og forslag til, hvordan vi fremadrettet kan styrke forebyg-
gelsen af arbejdsulykker. Derudover igangsætter Arbejdstilsynet helhedsoriente-
rede indsatser i brancherne
Landbrug, skovbrug og fiskeri, Bygge og anlæg, Trans-
port af gods.
Det er de tre brancher, hvor der sker flest dødsulykker, og hvor der
samtidig er en høj forekomst af arbejdsulykker. Endvidere vil Arbejdstilsynet, som
led i handlingsplanen, løbende igangsætte ulykkesforebyggende indsatser i rele-
vante brancher, hvor der er fastsat nationale mål for reduktion af arbejdsulykker.
Det er min forventning, at ny viden og deling af erfaringer kan være med til at re-
ducere antallet af alvorlige arbejdsulykker fremover.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
Beskæftigelsesminister
2