Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
Medlem af Folketinget Karina Adsbøl (DD) har den 29. januar 2025 stillet
spørgsmål nr. S 587, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. S 587:
Er det ministerens holdning, at flere små skoletilbud må lukke på grund af
incitamentsstrukturer, eller er det ministerens holdning, at små behand-
lings- og undervisningstilbud er vigtige tilbud?
Der henvises til artiklen »Her lykkes de børn, andre har opgivet: Forældre
frygter skoleluknings konsekvenser for udsatte børn« bragt på skolemoni-
tor.dk den 27. januar 2025.
Svar:
I artiklen henvises til, at et privat behandlings- og specialundervisningstil-
bud i Kolding Kommune skal lukke som følge af faldende tilgang af ele-
ver. Det indikeres også, at kommunens decentrale betaling for segregeret
specialundervisning medvirker til, at færre elever segregeres
–
og at der
er en risiko for at økonomiske hensyn prioriteres over hensynet til det en-
keltes barns trivsel.
Allerførst vil jeg gerne slå fast helt generelt, at elever med særlige behov
har ret til at få en undervisning, der modsvarer deres behov. Det er kom-
munernes ansvar, at elever bliver henvist til specialundervisningstilbud i fx
specialklasser og specialskoler, hvis de har behov for det.
Det omtalte skoletilbud er et privat behandlings- og specialundervis-
ningstilbud, som ifølge artiklen, må lukke grundet faldende elevtal. For
behandlings- og specialundervisningstilbud gælder der et minimumskrav
om, at tilbuddet skal være normeret til mindst 10 elever ved skoleårets
begyndelse. Kravet er indført af hensyn til at sikre, at undervisningstilbud-
dene skal være både økonomisk og fagligt bæredygtige. Minimumskravet
er med til skabe en ramme, hvor eleverne kan få et fyldestgørende under-
visningstilbud i et undervisningsmiljø, hvor de kan udvikle sig både fagligt
og socialt.
Det er kommunernes ansvar, at eleverne får den støtte, som de har behov
for. Det er derfor også op til den enkelte kommune lokalt at prioritere,
Børne- og Undervisningsministeriet
4. februar 2025
Sagsnr.: 25/02739