Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25
S 576
Offentligt
2973474_0001.png
Ministeren
Lovsekretariatet
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Medlem af Folketinget Mikkel Bjørn (DF) har den 27. januar 2025 stillet følgende
spørgsmål nr. S 576 til udlændinge- og integrationsministeren, som hermed besva-
res.
Spørgsmål S 576:
Hvordan kan ministeren forsvare, at en ung kvinde som Audrey Morris, der har boet
i Danmark i halvdelen af sit liv, risikerer udvisning alene på grund af en teknisk for-
malitet, mens man gang på gang ser, at kriminelle udlændinge med væsentligt min-
dre tilknytning til Danmark får lov at blive boende?
Svar:
Jeg kan naturligvis ikke gå nærmere ind i den konkrete sag. Den verserer fortsat hos
udlændingemyndighederne.
Jeg kan forstå på pressedækningen, at den konkrete sag, som spørgeren henviser
til, drejer sig om en ung kvinde, der som mindreårig har fået opholdstilladelse som
medfølgende familiemedlem til en udenlandsk arbejdstager, og at hun nu er blevet
myndig og er flyttet hjemmefra for at komme tættere på stedet for sin ungdoms-
uddannelse.
Når en udlænding meddeles opholdstilladelse som familiemedlem til en uden-
landsk arbejdstager, er det for at arbejdstageren kan bo i Danmark sammen med
sin familie, mens den pågældende arbejder her i landet, uanset om familiemedlem-
met opfylder betingelserne for et selvstændigt opholdsgrundlag. Det er derfor også
en betingelse for at få opholdstilladelse i denne type sager, at ansøger skal bo med
arbejdstageren i Danmark.
Ønsker et familiemedlem til en udenlandsk arbejdstager ikke længere at bo med
arbejdstageren, er der således ikke tale om en teknisk formalitet, men om, at be-
tingelserne for opholdstilladelsen ikke længere er opfyldt. Er betingelserne for en
opholdstilladelse ikke længere opfyldt, vil tilladelsen som udgangspunkt blive ind-
draget. Dog indeholder udlændingeloven også regler om bevarelse af en opholds-
tilladelse, selvom betingelserne ikke længere er opfyldt, f.eks. hvis internationale
Side
1/2
3. februar 2025
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
International Arbejdskraft og EU-ophold
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2025 - 1577
3095875
S 576 - 2024-25 - Endeligt svar på S 576: Hvordan kan ministeren forsvare, at en ung kvinde som Audrey Morris, der har boet i Danmark i halvdelen af sit liv, risikerer udvisning alene på grund af en teknisk formalitet, mens man gang på gang ser, at kriminelle udlændinge med væsentligt mindre tilknytning til Danmark får lov at blive boende?
forpligtelser tilsiger det, herunder fordi den pågældende har opnået en stærk til-
knytning til Danmark.
Det er i den forbindelse vigtigt at understrege, at en inddragelsessag ikke er det
samme som en udvisningssag, og jeg mener derfor ikke, at de to situationer kan
eller skal sammenlignes. Hvis en opholdstilladelse inddrages, får udlændingen som
udgangspunkt en udrejsefrist, men vedkommende kan fra hjemlandet eller et an-
det land, hvor pågældende opholder sig, søge om en ny opholdstilladelse, hvis dette
måtte være relevant.
Hvis der ikke er givet en udrejsefrist, er man ikke forpligtet til at udrejse af Danmark
her og nu, men kan blive i landet og evt. afsøge muligheden for at opnå et andet
opholdsgrundlag. Sådan som jeg i dagspressen har forstået den sag, der her spørges
til, er der i den pågældende sag ikke givet en udrejsefrist, og vedkommende er så-
ledes ikke forpligtet til at udrejse her og nu.
Det bemærkes, at Danmarks internationale forpligtelser, herunder Den Europæiske
Menneskerettighedskonventions artikel 8 om retten til respekt for privat- og fami-
lieliv, gælder i både sager om inddragelse af en opholdstilladelse og i sager om ud-
visning af kriminelle udlændinge.
Der henvises i øvrigt til svaret på spørgsmål S 569.
Kaare Dybvad Bek
/
Charlotte Barslev
Side
2/2