Uddannelses- og Forskningsudvalget 2024-25
S 55
Offentligt
2921337_0001.png
Ministeren
Lovsekretariatet
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Medlem af Folketinget Lotte Rod (RV) har den 4. oktober 2024 stillet følgende
spørgsmål nr. S 55 til uddannelses- og forskningsministeren, som hermed besva-
res.
Spørgsmål S 55:
Hvad er ministerens holdning til at give tilladelse til lokalt at udtænke og udføre ek-
sperimenter med meningsfulde måder at indrette pædagoguddannelsen på, som
Selskabet til Pædagoguddannelsens Fremme foreslår?
Begrundelse
Spørgeren henviser til artiklen »Selskabet til pædagoguddannelsens fremme: Stop
topstyringen og lad pædagogerne forme deres uddannelse« af 11. september
2024 fra Altinget.
Svar:
Regeringen har netop præsenteret et udspil til reform af de professions- og er-
hvervsrettede videregående uddannelser. Der er tale om en stor og ambitiøs re-
form, der blandt andet indeholder initiativer målrettet en ny og bedre pædagogud-
dannelse.
Med reformen foreslår regeringen blandt andet at give uddannelsesinstitutionerne
mere frihed til at tilrettelægge uddannelserne, så de passer til studentersammen-
sætningen på den enkelte institution. Frisættelsen vil også give bedre mulighed for
at lave lokale toninger af uddannelserne.
Konkret lægger regeringen blandt andet op til, at antallet af specifikke læringsmål
skal nedbringes, så fagene i stedet kan tilrettelægges ud fra overordnede faglige
formål. Det er blandt andet relevant på pædagoguddannelsen, som i dag er under-
lagt en tæt målstyring med mange kompetence- videns- og færdighedsmål. Refor-
men indeholder således forslag, der vil give mere frihed til at tilrettelægge pæda-
goguddannelsen i forhold til, hvad der giver bedst mening lokalt.
14. oktober 2024
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Bredgade 40-42
1260 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
519449
Side 1/2
S 55 - 2024-25 - Endeligt svar på S 55: Hvad er ministerens holdning til at give tilladelse til lokalt at udtænke og udføre eksperimenter med meningsfulde måder at indrette pædagoguddannelsen på, som Selskabet til Pædagoguddannelsens Fremme foreslår?
2921337_0002.png
Med venlig hilsen
Christina Egelund
Side 2/2