Kirkeudvalget 2024-25
S 545
Offentligt
2971264_0001.png
Folketingets Kirkeudvalg
[email protected]
[email protected]
Kirkeudvalget har ved brev af 4. december (KIU alm. del
spørgsmål 15) bedt
om min besvarelse af spørgsmål:
”Vil
ministeren oplyse, om anerkendte trossamfund er undtaget fra kontantfor-
buddet og hvidvaskloven ved modtagelse, køb og salg over et vist pengebeløb?”
Svar:
Lovgivning om kontantforbuddet og hvidvaskloven er ikke inden for mit mini-
steriums ressort.
Jeg har derfor til brug for besvarelsen indhentet følgende svarbidrag fra Er-
hvervsministeriet, som jeg kan henholde mig til:
”Kontantforbuddet i hvidvasklovens § 5 fastslår, at erhvervsdrivende, som
ikke er omfattet af § 1, stk. 1, ikke må modtage kontantbetalinger på 15.000
kr. eller derover, hvad enten betalingen sker på én gang eller som flere beta-
linger, der er eller ser ud til at være indbyrdes forbundet.
Hvorvidt anerkendte trossamfund er omfattet af kontantforbuddet afhæn-
ger af, om deres aktiviteter kan karakteriseres som erhvervsmæssige.
Ved erhvervsdrivende forstås personer, virksomheder eller fonde, der dri-
ver en virksomhed. En erhvervsdrivende virksomhed har til formål at
fremme sine økonomiske interesser gennem erhvervsdrift. Det indebærer,
at virksomheden for egen regning og risiko driver en forretning med hen-
blik på at generere indtjening. Erhvervsmæssig virksomhed er kendetegnet
ved, at ydelser udbydes på markedslignende vilkår, og at der normalt mod-
tages vederlag som modydelse, jf. Folketingstidende 2016-2017, tillæg A, L
41 som fremsat 13. oktober 2016.
Ved et trossamfund forstås et fællesskab, hvis medlemmer samles om en tro
på magter, som står over mennesker og naturlove, efter udformede læresæt-
ninger og ritualer, jf. Lov om trossamfund uden for folkekirken § 1.
Anerkendte trossamfund har som udgangspunkt ikke et erhvervsmæssigt
formål, da deres aktiviteter primært retter sig mod udøvelse af religion.
Modtagelse af betalinger for ydelser relateret til religiøs praksis, såsom ce-
remonier, betragtes normalt ikke som erhvervsmæssige. Derfor falder tros-
samfundet i sådanne tilfælde uden for kontantforbuddet.
Aktiviteter, der går ud over det religiøse formål, såsom køb og salg af varer
eller fast ejendom, kan dog vurderes som erhvervsmæssige. Hvis et tros-
samfund udfører markedslignende eller kommercielle aktiviteter, vil disse
således være omfattet af kontantforbuddet.”
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
e-post
[email protected]
Akt nr.: 455503
Dette akt nr. bedes oplyst ved
henvendelse til Kirkeministeriet
Dato: 9. januar 2025
S 545 - 2024-25 - Endeligt svar på S 545: Hvad mener ministeren om, at Imam Ali Moskéen angiveligt har kunnet modtage tre store kontante donationer fra anonyme donatorer på henholdsvis 27.000, 37.000 og 38.000 kroner, og frygter ministeren, at reglerne gør det muligt for moskéer at medvirke til økonomisk kriminalitet?
2971264_0002.png
Afslutningsvis kan jeg oplyse, at indsamlinger, der udelukkende finder sted ved
indendørs gudstjenester eller møder, og som forestås af vedkommende tros-
samfund eller mødearrangør, ikke er omfattet af lov om indsamlinger m.v., jf.
lovens § 2, stk. 1, nr. 3.
Donationer, der indsamles ved gudstjenester (kollekt), skal indgå i opgørelsen
af det samlede beløb, der er modtaget i donationer. Det samlede donationsbe-
løb skal indberettes sammen med det anerkendte trossamfunds årsregnskab, jf.
trossamfundslovens § 21 smh. med § 17 i bekendtgørelse om Trossamfundsre-
gistret.
Akt nr.: 455503
Side 2
Morten Dahlin
/ Jens-Christian Hedegaard Holm