Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
S 43
Offentligt
2917647_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
Medlem af Folketinget Lotte Rod (RV) har den 3. oktober 2024 stillet
spørgsmål nr. S 43, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. S 43:
Er ministeren enig i, at der ikke er behov for straf og sanktioner, men for
mere fleksibilitet til at skabe gode børnefællesskaber, når skoler skal fore-
bygge vold, mobning og hærværk, hvilket kræver en reel økonomisk in-
vestering?
Svar:
Jeg mener ikke, at der er en modsætningen mellem at skabe gode børne-
fællesskaber og den foreslåede ændring af bekendtgørelsen om fremme
af god orden i folkeskolen (ordensbekendtgørelsen).
Formålet med at ændre af ordensbekendtgørelsen er at sikre, at skolerne
har den rigtige værktøjskasse til at håndtere de tilfælde af udadreage-
rende og grænseoverskridende adfærd, som kan forekomme på skolerne,
og at skabe ro og orden, så eleverne kan fokusere på undervisningen.
Skolerne skal fortsat arbejde forebyggende med at skabe inkluderende
læringsmiljøer, sådan at alle børn kan trives både fagligt og socialt. Det
bedste redskab til at forebygge, at elever kommer i situationer, hvor de
opfører sig uhensigtsmæssigt over for klassekammerater og personale, er
et godt og inkluderende undervisningsmiljø. Det tror jeg alle er enige om.
Men skoleledere kan komme i situationer, hvor de finder det nødvendigt
at anvende sanktioner overfor enkeltelever for at kunne varetage den på-
gældende elevs og fællesskabets interesse. Det er i disse situationer, at
reglerne i ordensbekendtgørelsen kommer i anvendelse.
Alle elever har ret til et godt undervisningsmiljø, hvor de kan udvikle sig i
skolens faglige og sociale fællesskaber. Derfor indeholder mit oplæg til
ændringer af ordensbekendtgørelsen og den dertilhørende vejledning
også en tydeliggørelse af, hvilke pædagogiske indsatser, skoleledere, læ-
rere og øvrigt pædagogiske personale kan iværksætte, når de møder ud-
fordringer med undervisningsmiljøet. Det gælder fx indsættelse af en eks-
Børne- og Undervisningsministeriet
8. oktober 2024
Sagsnr.: 24/31907
S 43 - 2024-25 - Endeligt svar på S 43: Er ministeren enig i, at der ikke er behov for straf og sanktioner, men for mere fleksibilitet til at skabe gode børnefællesskaber, når skoler skal forebygge vold, mobning og hærværk, hvilket kræver en reel økonomisk investering?
tra lærer/pædagog i udvalgte timer eller igangsætte forskellige fælles-
skabsskabende aktiviteter i klassen. Med aftale om folkeskolens kvalitets-
program, som forligskredsen (regeringen, RV, DF, KF og LA) indgik aftale
om i marts 2024, indføres skolens timebank, som gør det endnu mere
fleksibelt for skolerne fx at iværksætte trivselsrettende indsatser eller ar-
bejde forebyggende i det almene miljø.
Jeg vil dog gerne understrege, at konsekvenser og sanktioner også er
pædagogik. Vi skal turde stå fast ved, at der skal være plads til alle børn i
folkeskolen. Men der er ikke plads til al adfærd.
Jeg har tillid til, at skoleledelsen i samarbejde med skolernes personale
kender deres elevgruppe og ved, hvornår der er behov for at iværksætte
hvilke indsatser. I nogle tilfælde kan det måske være at indsætte en ekstra
lærer eller pædagog i udvalgte timer, mens der er i andre tilfælde vil være
nødvendigt at hjemsende en elev i nogle dage.
Regeringen har af flere omgange tilført midler til kommunerne. Med øko-
nomiaftalen for 2025 mellem regeringen og KL løftes kommunernes ser-
viceramme med 3,4 mia. kr., som bl.a. giver mulighed for at styrke folke-
skolens almenområde. Derudover er der i aftalen med Folkeskolens Kvali-
tetsprogram afsat midler til styrket indsats i dansk og matematik, PPR,
kompetenceudvikling m.v.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye