Tak for det. Jeg skal indledningsvis for den gode ordens skyld, og i det hele taget, understrege, at den udlændingeretlige del af det spørgsmål, der stilles til mig her omkring hjemsendelse af syriske flygtninge på midlertidige opholdstilladelser, ligger i udlændinge- og integrationsministerens ressor og ikke i mit, og derfor kan jeg ikke gå nærmere ind i det.
Men jeg vil bare sige, at der også er historiske grunde til, at udlændingeloven, da der gik hul på Europa tilbage i 2014-2015, blev korrigeret, og vi lavede paradigmeskiftet og betonede midlertidighed. Det var jo med det sigte, at hvis der opstod en situation, hvor det, man flygtede fra, blev vendt til noget bedre, så skulle man også returnere. Og det kræver selvfølgelig, at der er noget, man kan returnere til.
Derfor må man jo i forhold til den anden del af spørgsmålet, der handler om, hvad der sker i Syrien og hvordan vi rækker ud efter det, sige, at dommen stadig væk er lidt ude. Der er en meget dynamisk situation efter kollapset af Assadregimet, som man jo kun skal applaudere, altså kollapset af Assad-regimet. Den dominerende opposition oprørsgruppe, HTS, har etableret den her overgangsregering, udpeget en midlertidig premierminister, og har sat en frist til den 1. marts til at færdiggøre en magtovertagelse fra det syriske regime.
Lederen al-Jolani, som jo har et afsæt i al-Qaeda og som er terrordesigneret af FN, EU og USA, har så udtrykt sig, kan man sige, lidt mere håbefuldt, end det, han historisk har stået på. Derfor skal han selvfølgelig tages på sit ord. Det er også baggrunden for, at jeg selv på et udenrigsministermøde i mandags i forhold til EU har talt for, at vi rækker ud.
Det er jo et enormt dilemma, at der sidder nogle mennesker, som vi har terrordesigneret, men som nu de facto leder landet. Vi har haft en ikkeinvolveringspolitik med Assad. Vi har ikke respekteret styret, og vi har ikke haft diplomatiske relationer. Fra Danmarks side har vi jo også lukket vores ambassade ned. Hvor hurtigt skal vi række ud?
Men hvis jeg skal gøre det kort – og det skal jeg, fordi tiden er løbet ud – så arbejder jeg for, både i forhold til vores hjemlige diplomati og i forhold til EU, at vi bruger det vindue, der er nu, til at række ud. Det betyder ikke, at vi så at sige skal sanktionere det nye regime – de skal jo holdes fast på det her med åbenhed, transparens, integration, ligestilling og minoritetsbeskyttelse – men vi kan ikke blive siddende og vente på, at de indfrier alt det, før vi har kontakt med dem.
Så vi regner med, at vores ambassadør, som jo er sideakkrediteret, straks i det nye år også tager til Damaskus og prøver at engagere sig. Det er jo for at fremme en situation, hvor vi kan bidrage til at stabilisere Syrien, og det er forudsætningen for, at nogen flygtninge nogen steder fra kan rejse hjem. Det er i øvrigt også forudsætningen for, at der ikke pludselig kommer en modsat situation, hvor der kommer flere flygtninge ud af Syrien. Så jeg tror egentlig, at vi er på samme side.