Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
Medlem af Folketinget Mai Villadsen (EL) har den 10. december 2024 stil-
let spørgsmål nr. S 402, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. S 402:
Får de dårlige matematikresultater blandt piger i den nye TIMMS-under-
søgelse ministeren til at genoverveje at implementere anbefalingerne fra
ekspertgruppen om køns betydning for faglig udvikling, læring og trivsel,
og hvilke andre tiltag planlægger ministeren i afkræftende fald at igang-
sætte for at adressere den bekymrende udvikling?
Svar:
Det er bekymrende og ærgerligt, at TIMSS-undersøgelsen viser, at for-
skellen mellem drenges og pigers faglige niveau i matematik i 4. klasse er
steget siden 2019. Den stigende forskel skyldes, at pigernes niveau er fal-
det lidt siden 2019, og at drengenes niveau er steget lidt. Vi skal have
vendt udviklingen for pigerne og samtidig have drengene til at fortsætte
den positive udvikling.
Der er også andre resultater i TIMSS-undersøgelsen, som gør indtryk. Un-
dersøgelsen viser, at elevernes motivation til at lære matematik er fal-
dende. Det gælder både drenge og piger, men i særlig grad pigerne. Un-
dersøgelsen peger på, at elever med lav motivation også har lavere fag-
ligt niveau.
Netop elevers motivationen er i fokus for ekspertgruppen om køns be-
tydning for faglig udvikling, læring og trivsel, som offentliggjorde deres
anbefalinger i april 2024. Her anbefaler ekspertgruppen, at undervisnin-
gen gøres mere varierende og praksisfaglig, da det kan være med til mo-
tivere flere elever og sikre, at alle elever får de bedste muligheder for fag-
lig udvikling, læring og trivsel.
Regeringen er helt enig i, at der er behov for at gøre undervisningen
mere praktisk og derved relevant for eleverne. Derfor har vi som led i Af-
tale om Folkeskolens Kvalitetsprogram fra marts 2024 igangsat Fagforny-
elsen, som betyder, at vi udvikler nye læreplaner for folkeskolens fag og
reducerer antallet af mål i læreplanerne. Fagfornyelsen skal bl.a. skabe
rum for mere fordybelse og kvalitet i undervisningen og en mere varie-
rende og praksisfaglig undervisning.
Børne- og Undervisningsministeriet
13. december 2024
Sagsnr.: 24/38741