Uddannelses- og Forskningsudvalget 2024-25
S 4
Offentligt
2927413_0001.png
Ministeren
Uddannelses- og Forskningsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
I brev af 20. september 2024 har udvalget efter ønske fra Alex Ahrendtsen (DF)
stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del spørgsmål 383
Vil ministeren gøre noget for at få ændret Aarhus Universitets praksis med at lade
sig betale til at producere rapporter til private lobbyorganisationer som Danmarks
Naturfredningsforening og Landbrug & Fødevarer?
Svar
Jeg vil gerne understrege, at det er af afgørende betydning for vores samfund, at
universiteterne indgår i et åbent og tæt samarbejde med omverdenen.
Ved at bringe viden og forskningsresultater i spil i samarbejdet med eksterne aktø-
rer som f.eks. virksomheder og private eller offentlige organisationer bidrager uni-
versiteterne til udviklingen af det danske samfund. Det står centralt i universitets-
loven, at universitetet skal samarbejde med omverdenen og bidrage til at fremme
vækst, velstand og udvikling i samfundet.
Universiteterne udarbejdede i 2021
Principper og anbefalinger for forskningsbase-
ret myndighedsbetjening og samarbejde,
som skal bidrage til at sikre forskningens
troværdighed og uvildighed, når forskningen udføres for eksterne parter.
Jeg har desuden igangsat en opdatering af
Den danske kodeks for integritet i
forskning,
som universiteterne inddrages i. Opdateringen vil have særskilt fokus
på samarbejdet med eksterne parter.
Når universiteter indgår aftaler med private aktører, skal det foregå inden for disse
rammer. Universitetet må ikke gå på kompromis med den videnskabelige kvalitet,
videnskabsetikken eller integriteten i den udførte forskning. Det er universitetsle-
delsernes ansvar at sikre dette, og det er min opfattelse, at universiteterne, herun-
der Aarhus Universitet, er sig dette ansvar bevidst og tager hånd om de udfordrin-
ger, der eventuelt måtte opstå.
Inden for al forskning kan der opstå videnskabelige diskussioner og uenigheder
om metodevalg, databehandling, videnskabelige tilgange o. lign. Det skal der i høj
grad være plads til
også inden for rekvireret forskning. Samtidig er det vigtigt at
29. oktober 2024
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
Bredgade 40-42
1260 København K
Tel. 3392 9700
www.ufm.dk
CVR-nr. 1680 5408
Ref.-nr.
515905
Side 1/2
S 4 - 2024-25 - Endeligt svar på S 4: Mener ministeren, at det svækker dansk forsknings almindelige anseelse, at Aarhus Universitet flere gange har været kritiseret for at lade sig betale til at producere rapporter, der understøtter de bestillende og betalende interesseorganisationers politiske dagsorden?
2927413_0002.png
adskille faglig uenighed fra holdningsbaseret eller politisk uenighed. Det er et vil-
kår for den rekvirerede forskning, at den kan blive genstand for politiske drøftelser
eller kritiseret på baggrund af synspunkter. I den forbindelse er det særlig vigtigt at
anerkende forskellige forskningsfaglige tilgange og afvise kritik baseret på syns-
punkter. Vi skal kunne stole på forskernes og universiteternes faglighed og uaf-
hængighed. Derfor er armslængdeprincippet så vigtigt.
Med venlig hilsen
Christina Egelund
Side 2/2