Ældreudvalget 2024-25
S 269
Offentligt
2943229_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Holbergsgade 6
1057 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.aeldremin.dk
Sagsnr.
2024 - 8424
Doknr.
940992
Dato
26-11-2024
Medlem af Folketinget Pia Kjærsgaard (DF) har d. 11. november
2024 stillet følgende spørgsmål nr. S 260 til ældreministeren, som
hermed besvares.
Spørgsmål nr. S 269:
”Mener ministeren, at det er en værdig og rimelig behandling af de
ældre, når der i visse kommuner kun gøres rent i deres hjem hver
fjerede uge?
Svar:
Som ældre borger i Danmark har man krav på at modtage den
nødvendige hjælp ud fra en individuel og konkret vurdering af ens
behov og ressourcer.
Det er en rettighed, man har i dag, og det er en rettighed, man
fortsat vil have med den nye ældrelov.
Dertil er det afgørende, at en kommunes kvalitetsstandarder aldrig
må erstatte, at der foretages en individuel konkret vurdering af ens
behov for hjælp og pleje. Det afgørende er, at den praktiske hjælp
gives ud fra en faglig vurdering af, hvad er er en ordentlig og
forsvarlig hjælp for den enkelte ældre.
Som det er i dag er kommunerne underlagt en række krav om
udmøntning af hjælp i enkeltydelser og kvalitetsstandarder, der
medvirker til, at den hjælp man får udmåles helt ned på minuttet.
Det medfører en virkelighed, hvor medarbejderne ender med at
skulle bruge alt for meget tid på dokumentation og på at udfylde
skemaer frem for på de ældre.
Det kommer vi til at ændre med ældreloven, der leverer en historisk
frisættelse af ældreplejen. Med mennesket i centrum.
Af ældreloven vil det følge, at kvalitetsstandarder og central
visitation erstattes med rummelige pleje- og omsorgsforløb, hvor
hjælpen og plejen planlægges fra gang til gang i tæt dialog med den
enkelte ældre og medarbejderen, der kender til den ældre.
1
S 269 - 2024-25 - Endeligt svar på S 269: Mener ministeren, at det er en værdig og rimelig behandling af de ældre, når der i visse kommuner kun gøres rent i deres hjem hver fjerde uge?
2943229_0002.png
Ud fra et bærende princip om helhedspleje, en ny borgernær
visitationsmodel og med styrkede muligheder for at organisere
hjemmeplejen i faste teams, stiller vi krav om, at hjælpen og plejen
tager afsæt i kontinuitet, fleksibilitet og sammenhæng
hver eneste
gang.
På den måde vil kvaliteten fremadrettet bestå i, at man får den
hjælp, man har behov for
og ikke den hjælp, der er udmålt i
minutter på rådhuset.
Det synes jeg er både værdigt og rimeligt.
Med venlig hilsen
Mette Kierkgaard
Ældreminister
2