Børne- og Undervisningsudvalget 2024-25
S 220
Offentligt
2933982_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
Medlem af Folketinget Sofie Lippert (SF) har den 1. november 2024 stillet
spørgsmål nr. S 220, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. S 220:
Mener ministeren, at skolerne har ressourcer nok til at hjælpe de alt for
mange børn med dybt bekymrende højt fravær i folkeskolen?
(Spm. nr. S 220).
Svar:
Jeg deler spørgerens bekymring for det høje fraværsniveau i folkeskolen.
Med de nyeste tal for skoleåret 2023/2024 kan vi desværre konstatere, at
fraværet fortsat er på et højt niveau. Jeg er særligt bekymret for, at hele
21,6 pct. af eleverne har over 10 pct. fravær. Det er cirka 20 skoledage på
et skoleår, og når man har så meget fravær, kan det have omfattende
konsekvenser for både elevernes faglige og sociale udvikling.
Forskningen viser, at der er mange faktorer, som kan have betydning for
udvikling af bekymrende skolefravær, herunder faktorer hos barnet, i fa-
milien, i skolen og i samfundet. Det er derfor også en kompleks udfor-
dring at vende udviklingen. Men regeringen tager denne opgave meget
alvorligt, da fravær ofte kan være selvforstærkende og dermed risikerer at
isolere allerede udfordrede elever yderligere.
Arbejdet med fravær er todelt. Der er behov for initiativer målrettet ele-
ver, der allerede har langvarigt bekymrende fravær, og der er behov for at
forebygge fraværet.
Som en del af Folkeskolens Kvalitetsprogram er det aftalt, at der skal laves
en undersøgelse af langvarigt bekymrende fravær, som skal give et over-
blik over omfanget og karakteristika ved de elever, der har højt fravær. Li-
geledes skal der iværksættes et forsøg med kommunal online-undervis-
ning med henblik på, at elever i langvarigt fravær kan vende tilbage til
undervisningen.
Der er samtidig en række tiltag i Folkeskolens Kvalitetsprogram, der indi-
rekte kan være med til at forebygge langvarigt bekymrende fravær. Afta-
len skal bl.a. styrke elevernes motivation ved at øge valgfriheden i udsko-
Børne- og Undervisningsministeriet
11. november 2024
Sagsnr.: 24/35105
S 220 - 2024-25 - Endeligt svar på S 220: Mener ministeren, at skolerne har ressourcer nok til at hjælpe de alt for mange børn med dybt bekymrende højt fravær i folkeskolen?
lingen og ved at indføre flere praktiske fag og mere praktisk undervis-
ning. Dette kan bidrage til, at eleverne i højere grad oplever undervisnin-
gen som spændende og varieret og derfor har lyst til at komme i skole.
Derudover vil skolerne med den nye skolens timebank kunne iværksætte
indsatser, der styrker kvaliteten i undervisningen i fagene, herunder to-
voksenordninger, holddannelse, co-teaching mv., og til indsatser, der
styrker kvaliteten i fritidstilbud. Dette er med til at sikre, at skolerne har
bedre vilkår for at øge både den faglige og sociale trivsel.
Skolerne skal fortsat arbejde forebyggende med at skabe inkluderende
læringsmiljøer. Det bedste redskab til at forebygge en situation, hvor
børn mistrives i en sådan grad, at de ikke kan komme i skole, er som of-
test et godt og inkluderende undervisningsmiljø. Derfor er der fra skole-
året 2025/2026 afsat 155 millioner kr. årligt til at styrke pædagogisk psyko-
logisk rådgivning (PPR). Bl.a. ved at give kommuner mulighed for at opkva-
lificere lærere og pædagoger bl.a. via en kommende psykologfaglig over-
bygningsuddannelse og ved at medarbejderne i kommunernes PPR ryk-
kere tættere på skolerne, så de kan understøtte tilrettelæggelse af under-
visning og styrke de specialpædagogiske kompetencer.
Endelig har regeringen afsat et historisk stort beløb til kommunerne med
økonomiaftalen for 2025. Der bliver tilført 3,4 milliarder kroner ekstra til
kommunerne, som bl.a. kan gå til at styrke folkeskolens almenundervis-
ning, og dermed til at skabe en folkeskole, hvor eleverne har lyst til og
mulighed for at deltage.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye