Skatteudvalget 2024-25
S 181
Offentligt
2930312_0001.png
4. november 2024
J.nr. 2024 - 7818
Til Folketingets Lovsekretariat
Hermed sendes svar på spørgsmål S 180 af 29. oktober 2024, indleveret af Frederik Bloch
Münster (KF).
Rasmus Stoklund
/ Jacob Vastrup
S 181 - 2024-25 - Endeligt svar på S 181: Vil ministeren, jf. artiklen »Grøn støttefælde: Skatteminister sparker forslag fra solcelleejere til hjørne« bragt på Jyllands-Posten.dk den 12. september 2024, svare på, om ministeren agter at implementere den foreslåede afgiftsstrukturmodel for elbil- og solcelleejere, og hvornår denne vil kunne forventes at træde i kraft?
2930312_0002.png
Spørgsmål
Hvad mener ministeren om, at private får demonteret deres solcelleanlæg, som omtalt i
artiklen »Grøn støttefælde: Skatteminister sparker forslag fra solcelleejere til hjørne« bragt
på Jyllands-Posten.dk den 12. september 2024, da det er økonomisk fordelagtigt grundet
de nuværende refusionsordninger, og hvad agter ministeren at gøre for at løse denne pro-
blemstilling?
Svar
Helt generelt er regeringen og jeg som skatteminister fortalere for, at vores skatte- og af-
giftssystem skal være med til at gøre Danmark grønnere.
Afgiftssystemet indeholder forskellige begunstigelser, der understøtter udbredelsen af el-
biler og også privates opsætning af solceller. Det gælder bl.a., at der er afgiftsfritagelse for
forbrug af egenproduceret el fra solceller mv., samt den midlertidige refusionsordning
frem til 2030, hvor der
gives afgiftsgodtgørelse ned EU’s minimumssats på 0,4 øre pr.
kWh for forbrug af el til opladning af el- og plug-in hybridbiler. Dette skal ses i forhold
til, at husholdningers elforbrug i udgangspunkt er pålagt almindelig elafgift.
Som fremgår af svaret på spørgsmål S 725 af 19. marts 2024 er det ikke muligt at opnå
begge disse begunstigelser på samme tid.
Jeg er åben overfor gode forslag til, hvordan refusionsordningen kan tilpasses, og ser der-
for positivt på, at Dansk Solcelleforening har fremlagt et forslag til mulig tilpasning af
ordningen.
Generelt set vil udvidelser af adgang til en lav elafgift kræve finansiering. Det gælder også
i forhold til forslaget fra Dansk Solcelleforening. Hertil er det bl.a. en central overvejelse
hvad det vil kræve at administrere en ændret ordning i stil med det foreslåede.
Regeringen har et ønske om at fremskynde udviklingen af grøn transport i Danmark, og
det fremgår af regeringsgrundlaget, at mulighederne for at øge ambitionerne på antallet af
rene elbiler skal undersøges. Det vil i den sammenhæng være relevant at se på, hvordan
situationen for elbilejere med solcelleanlæg bedst håndteres, herunder om forslaget fra
Dansk Solcelleforening er den bedste vej fremad.
Side 2 af 2