Udlændinge- og Integrationsudvalget 2024-25
S 173
Offentligt
2930676_0001.png
Udlændinge- og Integrationsudvalget 2023-24
UUI Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 537
Offentligt
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 30. august 2024 stillet følgende
spørgsmål nr. 537 (alm. del) efter ønske fra Zenia Stampe (RV) til udlændinge- og
integrationsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 537:
Vil ministeren oplyse, hvorfor ministeren ikke har sat nogen fysiske eller juridiske
personer fra Præstestyret i Iran og Kongeriget Saudi-Arabien på forbudslisten for
donationer til trossamfund, selvom det er alment kendt, at de nævnte regimer ar-
bejder for at udbrede ideologier, der underminerer demokrati og menneskeret-
tigheder?
Svar:
1.
Udlændinge- og integrationsministeren kan
efter indstilling fra Udlændingesty-
relsen
træffe afgørelse om, hvorvidt en fysisk eller juridisk person skal optages på
den offentlige forbudsliste, jf. § 2, stk. 1 i lov nr. 414 af 13. marts 2021 om forbud
mod modtagelse af donationer fra visse fysiske og juridiske personer (herefter for-
budslisten). Dette indebærer, at det er Udlændingestyrelsen, som har til opgave at
identificere og udvælge de potentielle fysiske og juridiske personer, som undersø-
ges med henblik på evt. optagelse på forbudslisten. Det bemærkes, at lovens for-
bud mod at modtage donationer fra de fysiske og juridiske personer, som er opta-
get på listen, er rettet mod alle modtagere i Danmark, og ikke kun trossamfund.
Det bemærkes, at beslutningen om at optage en fysisk eller juridisk person på for-
budslisten er en afgørelse i forvaltningslovens forstand, og at forvaltningsretlige
regler og principper således skal overholdes, i det omfang de ikke konkret er frave-
get ved lov. Det indebærer bl.a., at afgørelsen skal være konkret begrundet og truf-
fet på et tilstrækkeligt oplyst grundlag, og det vil derfor ikke være tilstrækkeligt, at
det er
”alment
kendt”, at et konkret regime arbejder for at udbrede antidemokra-
tiske ideologier eller lignende.
Jeg bemærker i øvrigt, at Det Radikale Venstre i sin tid beklageligvis undlod at
stemme for lovforslaget med henvisning til, at man ikke fandt, at hensynet til rets-
sikkerheden var tilstrækkeligt varetaget. Det skete bl.a. med henvisning til et ønske
om klarere betingelser for optagelse.
Side
1/3
23. september 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2024 - 13375
2805526
S 173 - 2024-25 - Endeligt svar på S 173: Skal ministerens besvarelse af UUI alm. del - spørgsmål 537 (folketingsåret 2023-24) forstås således, at udlændinge- og integrationsministeren ikke af egen drift kan bede sit embedsværk om at undersøge muligheden for at sætte aktører fra Iran eller Saudi-Arabien på forbudslisten?
2.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan derudover generelt oplyse, at det er
en betingelse for optagelse på forbudslisten, at den pågældende modarbejder eller
underminerer demokrati og grundlæggende friheds- og menneskerettigheder, og
at der er en vis sandsynlighed for, at den pågældende fysiske eller juridiske person
har til hensigt at yde en donation til en eller flere modtagere i Danmark.
Det følger endvidere af lovens § 2, stk. 2, at Udlændingestyrelsen hører Udenrigs-
ministeriet om eventuelle udenrigspolitiske konsekvenser af optagelse af en fysisk
eller juridisk person på den offentlige forbudsliste. Vurderer Udenrigsministeriet,
at optagelse på forbudslisten vil kunne få væsentlige udenrigspolitiske konsekven-
ser, undlader udlændinge- og integrationsministeren at optage den pågældende på
forbudslisten.
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker, at det fremgår af afsnit 2.2.2.1
i lovbemærkningerne til loven, at der efter omstændighederne vil kunne være fol-
keretlige begrænsninger for så vidt angår, hvilke fysiske og juridiske personer der
optages på en forbudsliste, og hvilke modtagere i Danmark der påvirkes heraf. Det
må således antages bl.a., at Danmark har en generel pligt til at tillade udenlandske
myndigheder at overføre nødvendige midler til deres herværende diplomatiske re-
præsentationer og repræsentanter, samt at diplomatiske repræsentationer har ad-
gang til at udvikle de økonomiske, kulturelle og videnskabelige forbindelser mellem
udsenderlandet og modtagerstaten, herigennem bl.a. ved at yde økonomisk støtte
til f.eks. kulturelle formål, jf. hertil særligt Wienerkonventionen af 18. april 1961 om
diplomatiske forbindelser, der er gennemført i dansk ret ved lov nr. 252 af 18. juni
1968 om diplomatiske forbindelser. Det er forudsat, at der i relation til diplomatiske
repræsentationer sikres en folkeretskonform fortolkning ved spørgsmålet om
eventuel optagelse på forbudslisten af diplomatiske repræsentationer som ved vur-
deringen af konkrete donationer.
3.
Ingen skal være i tvivl om, at jeg ønsker en så hård kurs som muligt over for alle,
der søger at modarbejde eller undergrave det demokrati og de rettigheder, som er
en væsentlig del af et samfund som det danske. Og jeg er glad for, at donationslo-
ven, som har givet os et nyttigt værktøj, blev vedtaget trods manglende støtte fra
Det Radikale Venstre.
Udlændinge- og Integrationsministeriet har imidlertid ikke siden lovens ikrafttræ-
delse modtaget indstillinger fra Udlændingestyrelsen om at optage fysiske eller ju-
ridiske personer fra de pågældende lande på forbudslisten. Skulle det ske, er jeg
naturligvis indstillet på at optage enhver fysisk eller juridisk person, som Udlændin-
gestyrelsen vurderer bør optages på forbudslisten, såfremt lovens betingelser i øv-
rigt er opfyldt.
Side
2/3
S 173 - 2024-25 - Endeligt svar på S 173: Skal ministerens besvarelse af UUI alm. del - spørgsmål 537 (folketingsåret 2023-24) forstås således, at udlændinge- og integrationsministeren ikke af egen drift kan bede sit embedsværk om at undersøge muligheden for at sætte aktører fra Iran eller Saudi-Arabien på forbudslisten?
Kaare Dybvad Bek
/
Jesper Kraft
Side
3/3