Retsudvalget 2024-25
S 156
Offentligt
2929686_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
1. november 2024
Strafferetskontoret
Mostafa Mohammadi
2024-13872
3490048
Besvarelse af spørgsmål nr. S 156 fra medlem af Folketinget Mai
Mercado (KF)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. S 156, som medlem af
Folketinget Mai Mercado har stillet til justitsministeren den 24. oktober
2024.
Peter Hummelgaard
/
Morten Holland Heide
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
S 156 - 2024-25 - Endeligt svar på S 156: Hvad agter regeringen at gøre ved, at kriminelle som bandeleder Osman Ali Osman udnytter lange ventetider ved domstolene til at undgå at få deres for sag for retten, og vil regeringen konkret gå i dialog med Domstolsstyrelsen om muligheden for at få Osman Ali Osmans ankesag om ubetinget udvisning afviklet ved et af Østre Landsrets bitingsteder, der har kortere ventetid end Odense?
Spørgsmål nr. S 156 fra medlem af Folketinget Mai Mercado:
”Hvad agter regeringen at gøre ved, at kriminelle som
bandeleder Osman Ali Osman udnytter lange ventetider ved
domstolene til at undgå at få deres for sag for retten, og vil
regeringen konkret gå i dialog med Domstolsstyrelsen om
muligheden for at få Osman Ali Osmans ankesag om ubetinget
udvisning afviklet ved et af Østre Landsrets bitingsteder, der har
kortere ventetid end Odense?
Begrundelse:
Der henvises til artiklen »Sygemeldt i retten – rask på gaden:
Bandeleder løsladt og på fri fod« fra Ekstra Bladet den 21.
oktober 2024.”
Svar
:
Af principielle grunde er jeg meget tilbageholdende med at gå ind i
behandlingen af konkrete straffesager, men der skal ikke herske nogen tvivl
om, at jeg ser med meget stor alvor på den type af personfarlig
bandekriminalitet, der omtales i artiklen nævnt i spørgsmålet. Den form for
adfærd er fuldstændig uacceptabel.
Derfor er jeg også glad for, at regeringen i november 2023 indgik en bred
politisk aftale om bandepakke IV, så vi kan sikre et strammere greb om
banderne. Bandepakke IV blev gennemført ved lov nr. 665 af 11. juni 2024.
Derudover vil regeringen gennemføre en strafreform, hvor der sætteres
hårdere og mere konsekvent ind over for bl.a. alvorlig personfarlig
kriminalitet.
Det er klart, at man som tiltalt i en straffesag ikke skal kunne slippe for at
møde op i retten, hvis man reelt ikke har lovligt forfald. Derfor skærpede vi
også dokumentationskravene for lovligt forfald med lov nr. 1169 af 8. juni
2021.
Jeg er desuden enig i spørgsmålets præmis om, at sagsbehandlingstiderne
ved domstolene er for lange og udfordrer retssikkerheden. Det problem skal
løses, og derfor er jeg også glad for, at regeringen og samtlige partier i
Folketinget i november 2023 kunne indgå en flerårsaftale om domstolenes
økonomi for 2024-2027.
Side 2/3
S 156 - 2024-25 - Endeligt svar på S 156: Hvad agter regeringen at gøre ved, at kriminelle som bandeleder Osman Ali Osman udnytter lange ventetider ved domstolene til at undgå at få deres for sag for retten, og vil regeringen konkret gå i dialog med Domstolsstyrelsen om muligheden for at få Osman Ali Osmans ankesag om ubetinget udvisning afviklet ved et af Østre Landsrets bitingsteder, der har kortere ventetid end Odense?
Aftalen, der har en samlet økonomisk ramme på 2,3 mia. kr. over perioden,
skal gennemføre et væsentligt løft af domstolene med henblik på bl.a. at
håndtere domstolenes udfordringer med stigende sagsbehandlingstider og
mangel på retssalskapacitet. Som en del af aftalen får domstolene bl.a.
mulighed for at ansætte flere dommere inden for aftalens økonomi.
Derudover er der afsat midler til at ansætte et stort antal yderligere
domstolsjurister og kontorfunktionærer, der ligeledes skal bidrage til at
nedbringe domstolenes sagsbehandlingstider.
Med lov nr. 661 af 11. juni 2024 blev en række af Rørdam-udvalgets og
Retsplejelovrådets anbefalinger, der har til formål at nedbringe
sagsbehandlingstiderne, gennemført. Senest har regeringen den 2. oktober
2024 fremsat lovforslag nr. L 22, der også indeholder en række ændringer,
herunder opnormering af antallet af byretsdommere og landsdommere ved
Østre Landsret.
Side 3/3