Socialudvalget 2024-25
S 12
Offentligt
2919636_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 7216
Doknr.
919095
Dato
10-10-2024
Medlem af Folketinget Karina Adsbøl (DD) har den 1. oktober 2024 stillet føl-
gende spørgsmål nr. S 12 til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. S 12:
”Mener ministeren ikke, at det er bekymrende, at flere kommuner har anbragt
sårbare børn på et opholdssted, der ikke var godkendt af myndighederne, og
som flere socialtilsyn havde advaret mod, og vil ministeren indhente redegørel-
ser over disse forløb?”
Svar:
De fem socialtilsyn godkender og fører tilsyn med tilbud nævnt i socialtilsynslo-
vens § 4, stk. 1 (lovbekendtgørelse nr. 908 af 3. juli 2024), herunder børne- og
ungehjem efter § 43, stk. 1, nr. 6, i barnets lov (lovbekendtgørelse nr. 890 af
19. juni 2024).
Af § 12, stk. 2, i barnets lov fremgår, at tilbud omfattet af krav om godkendelse,
jf. § 4 i socialtilsynsloven, skal være godkendt af socialtilsynet for at kunne
indgå i kommunens forsyning.
Det er således en forudsætning for at kunne anbringe et barn eller en ung på et
børne- og ungehjem, at det er godkendt af socialtilsynet. Det er kun, hvis der er
et akut behov for at anbringe et barn eller en ung, og der ikke kan findes et eg-
net godkendt tilbud, at der kan gøres brug af tilbud, der ikke er godkendt. Det
kan kun ske for en periode på maksimalt tre uger og med krav om, at socialtil-
synet skal orienteres, jf. § 12, stk. 3, i barnets lov.
Det er først, når et tilbud er godkendt af socialtilsynet, at oplysninger om tilbud-
det offentliggøres på Tilbudsportalen.
Kommunerne er ansvarlige for at overholde den gældende lovgivning, hvilket
også omfatter at sikre sig, at børn og unge ved behov herfor anbringes på et
anbringelsessted i form af f.eks. et børne- og ungehjem efter § 43, stk. 6, i bar-
nets lov, der er godkendt af socialtilsynet, medmindre der er tale om et akut be-
hov, hvor der gælder særlige regler tillige med særlige forpligtelser, jf. § 12, stk.
3, i barnets lov. Kommunerne er dermed forpligtede til ved søgning i Tilbuds-
portalen at sikre sig, at tilbuddet er godkendt. Hvis der i en given situation
måtte opstå tvivl om et tilbuds godkendelse, må denne tvivl søges afklaret ved
kontakt til socialtilsynet.
Socialtilsynet kan rette henvendelse til en konkret kommune og orientere om
reglerne, såfremt socialtilsynet bliver bekendt med, at kommunen benytter et
1
S 12 - 2024-25 - Endeligt svar på S 12: Mener ministeren ikke, at det er bekymrende, at flere kommuner har anbragt sårbare børn på et opholdssted, der ikke var godkendt af myndighederne, og som flere socialtilsyn havde advaret mod, og vil ministeren indhente redegørelser over disse forløb?
2919636_0002.png
tilbud, der ikke er godkendt, uden at socialtilsynet orienteres herom, eller hvis
benyttelsen foregår i en længere periode, end reglerne giver mulighed for. So-
cialtilsynet har imidlertid ingen kompetence over for kommunerne.
Det er det kommunale tilsyn i Ankestyrelsen, der fører tilsyn med, at kommu-
nerne overholder den lovgivning, der særligt gælder for offentlige myndigheder,
jf. kommunestyrelseslovens § 48, stk. 1 (lovbekendtgørelse nr. 69 af 23. januar
2024).
Ankestyrelsen har netop offentliggjort det kommunale tilsyns breve til to kom-
muner om praksis for visitering af børn og unge til ikke godkendte botilbud.
Herudover vil ministeriet nu tage initiativ til at udsende et hyrdebrev om pro-
blemstillingen til alle landets kommuner og de fem socialtilsyn. Her vil ministe-
riet gøre kommunerne opmærksomme på forpligtelsen til at overholde reglerne
om akuttilbud i serviceloven og barnets lov og herudover gøre socialtilsynene
opmærksomme på muligheden for at orientere det kommunale tilsyn i Ankesty-
relsen, hvis socialtilsynet bliver bekendt med kommuner, der ikke overholder
lovgivningen. Orienteringsbrevet vil blive udsendt i løbet af kort tid.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
2