Tak for det, formand. Vi vil i Radikale Venstre gerne have flere lærere og pædagoger, der har mere tid sammen med vores børn. Det er derfor, vi er kommet med et børneløfte på 15 mia. kr., sådan at vores børn kan være sammen med faste pædagoger hele dagen i vuggestuen og børnehaven, så vi kan få nogle skoler med flere lærere, så man kan komme mere på lejrskole, og så vi kan få nogle fede fritidshjem. Derfor giver det selvfølgelig også god mening, at vi så kigger på, hvad det ellers er, vi bruger pengene på, og vi er helt med på, at det giver god mening at finde 1.000 årsværk i staten, som vi skal skære væk.
Jeg forstår bare ikke rigtig, hvorfor regeringen så har valgt at gøre det lige præcis der, hvor man gør det. Et af de steder, man skærer, er på det, som jeg synes er det allerallervigtigste, som et Undervisningsministerie skal sørge for, nemlig at have dygtige fagkonsulenter, som hjælper med at sørge for, at lærerne er dygtige i deres fag. Der har man valgt at skære ned. Og så vælger man at skære på Rådet for Børns Læring og på Dansk Center for Undervisningsmiljø, som jo altså ingenting har at gøre med, at der er blevet ansat flere folk inde i ministerierne.
Så når jeg nu lige om lidt folder ud, hvad vi mener om det i Radikale Venstre, skal jeg måske bare lige starte med at sige, at det her jo er en del af forligskredsen, og derfor har vi også lavet en aftale med ministeren, og selv om jeg synes, nogle af de her ting er en dårlig idé, så blokerer vi altså ikke for det i forligskredsen, og ligesom andre ordførere her også har givet udtryk for, må det afhænge jo af, hvad der så sker i de finanslovsforhandlinger, som kører parallelt med det her.
Jeg synes jo, at man burde lytte til Rådet for Børns Læring i stedet for at nedlægge dem. For et år siden kom de med deres rapport om, at det kunne give rigtig god mening, at børn ikke skal starte i skole så mange gange, men faktisk kun skal have én skolestart i august, altså at vi skal afskaffe forårs-sfo'en og lade børn være børn hele børnehavetiden, indtil de så starter i skole én gang. Jeg går stadig her et år efter og venter på, at regeringen faktisk følger op på det. Jeg har ikke været indkaldt til et eneste møde ovre i ministeriet, som handler om det. Selv om de her anbefalinger jo burde have sat gang i en virkelig vigtig politisk debat, hvor vi burde have fulgt op på det herinde, så er der her et år efter stadig ikke sket noget.
Den anden ting, som Rådet for Børns Læring har anbefalet os meget klart, er at gøre noget mere ved vores fritidspædagogik. I årevis har vi sparet og skåret ned på vores fritidspædagogik. Siden folkeskolereformen er der blevet taget ca. 2 mia. kr. fra børns eftermiddage, og jeg ved, at ministeren render rundt med sådan en seddel med en prioriteret rækkefølge i sin baglomme, og det er noget med, at fritidspædagogikken er nr. 8. Det er, som om vi aldrig rigtig kommer dertil, og derfor har jeg bare et ønske. I stedet for at man nedlagde Rådet for Børns Læring, ville det er jo være lidt federe, hvis man faktisk fulgte op på de anbefalinger, der kom, og hvis vi gjorde noget ved det her i Folketinget.
Det samme gælder lidt for Dansk Center for Undervisningsmiljø. Det er en gammel radikal mærkesag, at det skal være virkelig fedt for børn at være i skolen. Min forgænger Marianne Jelved sagde engang, at børn skal fløjte, når de går til skole, og de skal også fløjte, når de går hjem igen. I mange år var der, og det er der stadig, en ubalance, i forhold til at vi følger rigtig meget med i, om lærerne har det godt, når de går på arbejde, men hvad med eleverne? Det skal jo også være fedt at være elev i skolen. Man skal have det godt, når man er der, og derfor har Dansk Center for Undervisningsmiljø igennem årene spillet en virkelig vigtig rolle i at følge op de steder, hvor elever ikke er blevet behandlet ordentligt i skolen. Jeg synes, det er ærgerligt, at ministeren har valgt at nedlægge det.
Vi er med på at fjerne 1.000 statslige arbejdspladser. Hvis jeg selv kunne bestemme, havde vi fundet nogle af dem, vi diskuterer her i dag, på en anden måde. Jeg synes, det havde været mere rigtigt at kigge noget mere på, hvad det er for nogle regler, vi har lavet, og som jo gør, at der skal følges op på dokumentationen, og at der skal laves mere tilsyn. Jeg mener, det ville være mere interessant at prøve at kigge på, hvad det er for nogle ting, som vi faktisk synes folk skulle lade være med at lave, og så fjerne de regler og dermed frigive noget i stedet for at spare Dansk Center for Undervisningsmiljø og Rådet for Børns Læring væk.
Så skal jeg hilse fra Alternativet, som ikke har haft mulighed for at være her, og sige, at de beder om at få opdelt lovforslaget, sådan at de har muligheden for at stemme imod den del, der handler om EVA og DCUM .