Folketingets Ældreudvalg
Holbergsgade 6
1057 København K
Telefon 33 92 93 00
www.aeldremin.dk
Sagsnr.
2024 - 8597
Doknr.
941163
Dato
04-12-2024
Folketingets Ældreudvalg har d. 27. november 2024 stillet følgende
spørgsmål nr. 11 til L 91 til ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 11:
”Vil ministeren kommentere artiklen ”Professor kritiserer nyt
tilsynsbudget: Pengene rækker ikke langt” bragt i NB Ældre den 26.
november 2024, hvoraf det af professor Bent Greve fremhæves, at
opgaven med de nye ældretilsyn er underfinansieret?”
Svar:
Indledningsvist vil jeg gerne fremhæve, at vi med det nye,
tværkommunale ældretilsyn tager et opgør med den nuværende
tænkning og ensidige kontroltilgang som forudsætning for kvalitet.
Ældretilsynets centrale opgaver vil både være at bistå den enkelte
plejeenhed med rådgivning og sparring om kvalitet i helhedsplejen
og at føre et risikobaseret og reaktivt tilsyn med kvalitet i
helhedsplejen i de enkelte plejeenheder inden for en periode på fem
år. Herudover vil ældretilsynet være en direkte linje for de ældre,
deres pårørende, personalet m.fl. at henvende sig til
–
med mulighed
for at være anonym
–
med oplysninger om bekymrende forhold i
plejeenhederne (Ældrelinjen). Ældretilsynet vil således både være en
rådgivnings- og sparringspartner for plejeenhederne og vil samtidig
føre den nødvendige kontrol, så kvaliteten og retssikkerheden er i
orden for vores ældre borgere. Men vi ændrer tilgangen, så fokus i
tilsynet bliver at understøtte læring lokalt, og det opleves
meningsfuldt. Derudover fokuserer vi ældretilsynets indsats mod de
steder, hvor der er størst risiko eller konkret bekymring for
udfordringer med kvalitet i helhedsplejen. Forventningen er, at
behovet for tilsyn vil blive reduceret både som følge af muligheden
for rådgivning og sparring fra ældretilsynet og som følge af den
risikobasere tilgang, hvor indsatsen fokuseres mod de plejeenheder,
hvor behovet reelt er.
I de økonomiske forudsætninger er der taget højde for, at
tilsynsopgaven skal kunne løses forsvarligt og i henhold til formålet
med ældretilsynsloven, og at ældretilsynets samlede
opgaveportefølje skal kunne løftes inden for den økonomiske ramme.
Der er således kalkuleret med tid og dermed økonomi til:
Opstartsmøder, kørsel, tilsynsbesøg hver femte år, mulighed for en
1