Ældreudvalget 2024-25
L 91
Offentligt
2949837_0001.png
Folketingets Ældreudvalg
Holbergsgade 6
1057 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.aeldremin.dk
Sagsnr.
2024 - 8597
Doknr.
941163
Dato
04-12-2024
Folketingets Ældreudvalg har d. 14. november 2024 stillet følgende
spørgsmål nr. 5 til L 91 til ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 5:
”Kan
ministeren redegøre for hvilke tilsyn, der er på ældreområdet i
dag, og hvordan de adskiller sig fra de tilsyn, som vil være en del af
ældreområdet efter vedtagelsen af L 91?”
Svar:
I dag eksisterer der en lang række af tilsyn med relevans for
ældreområdet på henholdsvis kommunalt og statsligt niveau.
Her kan særligt fremhæves forsøgsordningen med et statsligt
ældretilsyn i regi af Styrelsen for Patientsikkerhed, de 98 kommuners
ældretilsyn, kommunernes generelle driftsorienterede tilsyn og
handlekommunens personrettede tilsyn. Disse fire gennemgås
nedenfor.
Derudover kan følgende tilsyn bl.a. nævnes: Under Indenrigs- og
Sundhedsministeriets ressort fører Styrelsen for Patientsikkerhed
tilsyn med den sundhedsfaglige behandling på ældreområdet. Under
Beskæftigelsesministeriets ressort fører Arbejdstilsynet tilsyn med
arbejdsmiljøet på institutionerne på ældreområdet. Under
Fødevareministeriets ressort fører Fødevarestyrelsen fødevarekontrol
med institutioner på ældreområdet som en del af kontrollen med
fødevarevirksomheder.
Med det ovenstående bliver det klart, at ældreområdet er underlagt
mange forskellige tilsyn, som hver især fordrer tid fra lederne og
medarbejderne i plejeenhederne, som går fra tiden til den
borgernære omsorg og pleje.
Forsøgsordning med ældretilsynet i regi af Styrelsen for Patientsikkerhed
Forsøgsordningen med et statsligt ældretilsyn i regi af Styrelsen for
Patientsikkerhed blev aftalt som et led i
”Aftale
om satspuljen på
ældreområdet for 2018-2021”.
Med Aftale om udmøntning af
reserven til foranstaltninger på social-, sundheds- og
arbejdsmarkedsområdet 2021-2024 blev aftalepartierne enige om at
videreføre dette ældretilsyn i perioden 2022-2024.
1
L 91 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om, hvilke tilsyn der er på ældreområdet i dag, og hvordan de adskiller sig fra de tilsyn, som vil være en del af ældreområdet efter vedtagelsen af L 91
2949837_0002.png
Reglerne om forsøgsordningen med det statslige ældretilsyn fremgår
af servicelovens §§ 150 og 150 a-d. Her fremgår det bl.a., at tilsynet
skal føre et risikobaseret tilsyn med den social- og plejefaglige
indsats på plejecentre, midlertidige pladser og hjemmeplejeenheder.
I praksis gennemfører ældretilsynet tilsyn på ca. 10 procent af det
samlede antal plejeenheder årligt på baggrund af stikprøver og
bekymringshenvendelser til ældretilsynet.
Med følgelovforslaget (L 92) ophæves forsøgsordningen med det
statslige ældretilsyn den 1. juli 2025, hvor det nye, tværkommunale
ældretilsyn idriftsættes.
Kommunernes ældretilsyn
Det fremgår af servicelovens § 151, stk. 1, at kommunalbestyrelsen
har pligt til at føre tilsyn med, at de kommunale opgaver efter §§ 83,
83 a og 86 løses i overensstemmelse med de afgørelser,
kommunalbestyrelsen har truffet efter disse bestemmelser og i
henhold til kommunalbestyrelsens vedtagne kvalitetsstandarder.
Kommunalbestyrelsen skal således aktivt, opsøgende og systematisk
påse, at alle får den hjælp, som de har krav på, og at hjælpen har
den kvalitet, som myndigheden har besluttet, at der skal være.
Det fremgår endvidere af servicelovens § 151, stk. 2, at
kommunalbestyrelsen hvert år skal foretage mindst ét uanmeldt
tilsynsbesøg på plejehjem m.v., jf. § 192, i plejeboligbebyggelser,
der er omfattet af lov om almene boliger m.v. eller lov om boliger for
ældre og personer med handicap, og i andre, tilsvarende
boligenheder i kommunen. Af servicelovens § 151 a, stk. 2 fremgår
det desuden, at kommunalbestyrelsen hvert år skal foretage mindst
ét uanmeldt tilsynsbesøg i friplejeboliger beliggende i kommunen.
Med følgelovforslaget (L 92) ophæves kommunernes ældretilsyn den
1. juli 2025, hvor det nye, tværkommunale ældretilsyn idriftsættes.
Kommunernes generelle driftsorienteret tilsyn
Kommunalbestyrelsen har efter §§ 15-16 i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område pligt til at føre tilsyn med,
hvordan de kommunale opgaver løses. Tilsynet omfatter både
indholdet af tilbuddene, og den måde opgaverne udføres på.
Kommunalbestyrelsens pligt til at føre tilsyn efter
retssikkerhedsloven suppleres af servicelovens § 148 a om
forpligtelsen til at føre driftsorienteret tilsyn med egne tilbud efter
serviceloven, som ikke er omfattet af § 4 i lov om socialtilsyn, og
med private tilbud beliggende i kommunen, som ikke er omfattet af
§ 4 i lov om socialtilsyn.
Det driftsorienterede tilsyn omfatter tilsyn med tilbuddets personale,
bygningsmæssige forhold og økonomi.
Lovforslaget om ældretilsyn (L 91) og følgelovforslaget (L 92) ændrer
ikke ved det generelle driftsorienteret tilsyn, men da plejeenhederne
overgår fra at være reguleret i serviceloven til at være reguleret i
forslaget om ældrelov (L 89), vil plejeenhederne ikke længere være
et tilbud efter serviceloven. Dermed vil plejeenhederne ikke længere
2
L 91 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om, hvilke tilsyn der er på ældreområdet i dag, og hvordan de adskiller sig fra de tilsyn, som vil være en del af ældreområdet efter vedtagelsen af L 91
2949837_0003.png
være underlagt kommunernes driftsorienterede tilsyn men i stedet
det nye, tværkommunale ældretilsyn.
Handlekommunens personrettede tilsyn
Det fremgår af servicelovens § 148, stk. 2, at kommunalbestyrelsen i
borgerens handlekommune, jf. §§ 9-9 b i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område, løbende skal følge de enkelte
sager for at sikre sig, at hjælpen fortsat opfylder sit formål.
Kommunalbestyrelsen skal herunder være opmærksom på, om der
er behov for at yde andre former for hjælp. Opfølgningen skal ske ud
fra modtagerens forudsætninger og så vidt muligt i samarbejde med
den, der modtager ydelsen eller indsatsen.
Det personrettede tilsyn berøres ikke af etableringen af et nyt,
tværkommunalt ældretilsyn. Det personrettede tilsyn vil dermed
forblive i den ældres handlekommune. Dette gennemføres med § 31,
stk. 2, i forslaget til ældrelov (L 89).
Det nye, tværkommunale ældretilsyn
For en beskrivelse af det nye tværkommunale ældretilsyn kan jeg i
det hele henvise til min besvarelse af spørgsmål 2 til L 91.
Med det nye, tværkommunalt ældretilsyn tager vi et opgør med den
nuværende tænkning og ensidige kontroltilgang som forudsætning
for kvalitet. Ældretilsynet derfor bistå den enkelte plejeenhed med
rådgivning og sparring om kvalitet i helhedsplejen både i forbindelse
med tilsyn og på baggrund af anmodning fra plejeenhedens ledelse
eller den ældre eller dennes pårørende. Derudover vil ældretilsynet
føre et risikobaseret og reaktivt tilsyn med kvalitet i helhedsplejen i
de enkelte plejeenheder. Herudover vil ældretilsynet være en direkte
linje for de ældre, deres pårørende, personalet m.fl. at henvende sig
til
med mulighed for at være anonym
med oplysninger om
bekymrende forhold i plejeenhederne (Ældrelinjen).
Det nye ældretilsyn bygger dermed videre på erfaringer og viden fra
de eksisterende ældretilsyn. Vi sikrer således en kommunal
forankring af tilsynet og en fast tilsynsfrekvens. Men
tilsynsfrekvensen justeres til hvert femte år. Samtidig bliver tilsynet
risikobaseret og reaktivt med fokus på læring og dialog, og vi sikrer,
at man som pårørende, ældre, medarbejder m.fl. kan henvende sig
anonymt til ældretilsynet via Ældrelinjen.
Med venlig hilsen
Mette Kierkgaard
Ældreminister
Bilag:
Bilag 1 - Svar på spørgsmål 2 til L 91.
3