Transportministers Logo
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
29. oktober 2024
2024-4413
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 23. oktober 2024 stillet mig føl-
gende spørgsmål vedrørende L9
–
Forslag til lov om ændring af lov
om luftfart og om ophævelse af lov om forlængelse af Danmarks
deltagelse i det skandinaviske luftfartssamarbejde (Ændring af sa-
fetyafgiften og erstatningsansvarsgrænser, præcisering af bestem-
melser vedrørende EU-/EØS-statsborgeres og EU-/EØS-selskabers
registrering af luftfartøjer i Danmark m.v.), som jeg hermed skal
besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jette Gottlieb (EL).
Spørgsmål nr. 7:
Vil ministeren redegøre for, hvorfor ordningen kun gælder passa-
gerfly med over ti sæder? Og er ministeren enig i, at det også vil
være rimeligt, at privatfly bidrager til finansieringen af Trafiksty-
relsens sikkerhedstilsyn?
Svar:
Safetyafgiftsordningen, som vi kender den i dag, fastslår, at luft-
fartsselskaberne skal betale en afgift til Trafikstyrelsen for hver
passager, som selskabet befordrer, når passageren rejser fra en
dansk lufthavn, der står åben for offentligheden, med et luftfartøj,
der er godkendt til mere end 10 passagerer, eller som har en maksi-
mal start vægt på mere end 5.700 kg.
Som jeg nævnte under 1. behandlingen af lovforslaget, så handler
lovforslaget ikke om selve afgiftsmodellen, og dermed hvad der be-
tales afgift for og hvem, der skal betale den, men alene om størrel-
sen på afgiften.
Da spørgsmålet imidlertid vedrører selve modellen og enkelte af de
elementer, der indgår i modellen, som vi kender den i dag, vil jeg
kort redegøre for historien bag modellen.
I 2004 vedtog Folketinget en afgiftsmodel på luftfartsområdet, der
skulle sikre finansiering af tilsynet med den civile luftfart.