Ældreudvalget 2024-25
L 89
Offentligt
2949363_0001.png
Folketingets Ældreudvalg
Holbergsgade 6
1057 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.aeldremin.dk
Sagsnr.
2024 - 8660
Doknr.
941244
Dato
04-12-2024
Folketingets Ældreudvalg har d. 21. november 2024 stillet følgende
spørgsmål nr. 2 (L 89) til ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Marlene Harpsøe (DD).
Spørgsmål nr. 2:
”Vil ministeren redegøre for, hvilke overvejelser ministeren har gjort
sig omkring det forhold, at helhedsplejen i L 89 ikke indeholder krav
om sygepleje til de private leverandører, men at dette stilles som krav
til de private leverandører i forbindelse med den nye aftale om en
sundhedsreform? Vil ministeren redegøre for, hvordan det stiller de
private leverandører, at man først skal indføre det ene for senere at
indføre det andet?”
Svar:
Som det fremgår af Aftale om sundhedsreform skal den almene syge-
pleje i kommunerne integreres med helhedsplejen, hvormed det frie
valg til helhedspleje også vil omfatte kommunale sygeplejeydelser ef-
ter sundhedsloven, og private leverandører af helhedsplejen samtidig
får mulighed for også at levere almene sygeplejeydelser. Det er et
væsentligt tiltag ift. at sikre en tæt og gnidningsfri sammenhæng mel-
lem den ældrepleje, der reguleres i en kommende ældrelov, samt den
hjælp og behandling, som mange ældre modtager på sundhedsom-
råde.
Jf. Aftale om sundhedsreform fremsætter regeringen et lovforslag med
den fulde model for de nye rettigheder i 2026. Det skyldes bl.a., at
den konkrete model herfor skal udvikles med afsæt i den endelige af-
grænsning mellem den almene sygepleje i kommunerne og den spe-
cialiserede sygepleje, som overgår til kommunerne. Forskellene i hen-
syn og formål i ydelserne i hhv. ældreplejen og sygeplejen betyder, at
der i forbindelse med samtænkningen af områderne er en række op-
mærksomhedspunkter, som vil skulle udbores og hånderes i udarbej-
delsen i den konkrete model.
Jeg og regeringen er opmærksom på, at det kan betyde omstillinger
for såvel kommuner som private leverandører i flere omgange, når
den lovgivningsmæssige integration af den kommunale sygepleje i
helhedspleje sker forskudt i forhold til indførelsen af helhedsplejen i
forbindelse med ældreloven. Der er dog som bekendt tale om to meget
1
L 89 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm., om at helhedsplejen i L 89 ikke indeholder krav om sygepleje til de private leverandører, men at dette stilles som krav til de private leverandører i forbindelse med den nye aftale om en sundhedsreform
2949363_0002.png
store reformer, som skal rulles ud, og det kommer til at indebære, at
det sker i forskellige faser.
Det er i den forbindelse vigtigt at understrege, at kommunalbestyrel-
serne allerede i dag har mulighed for at tilbyde frit valg på sygepleje,
hvorved private leverandører på linje med kommunale leverandører
kan integrere den almene sygepleje i helhedsplejen. Det er således
muligt for både kommuner og private leverandører at tænke sygeple-
jen ind i helhedspleje fra start, også i forhold til udbud.
Borgere har i dag ikke frit valg af leverandør til rehabiliterende indsat-
ser og genoptræning. Det giver dårligere mulighed for, at private le-
verandører kan give de ældre en sammenhængende og tværfaglig
ældrepleje. Det kan betyde flere forskellige medarbejdere i den ældres
hjem. Som borger, der ønsker en privat leverandør, skal man kunne
forvente at få den samme kvalitet i den hjælp og pleje, man har brug
for, som hvis man vælger en kommunal leverandør. Man skal således,
på lige linje med borgere, der vælger en kommunal leverandør, kunne
forvente kontinuitet, tværfaglighed og fleksibilitet. Det sikres ved, at
kravet om helhedsplejen træder i kraft for kommunale og private le-
verandører samtidig.
Endvidere imødekommer ikrafttrædelsestidspunktet den store gruppe
af leverandører, der gerne vil kunne konkurrere om kvalitet på lige fod
med kommunerne. Ved at fastsætte ikrafttrædelsestidspunktet til 1.
juli 2025 sikres det, at borgere ved, at de får den samme kvalitet og
hjælp, når de vælger en leverandør. Dermed stilles de private leve-
randører konkurrencemæssigt lige med de kommunale leverandører.
Afslutningsvis ser jeg frem til at mødes i aftalekredsen den 17. decem-
ber 2024, hvor vi skal drøfte sammenhængen mellem den ældrepleje,
der reguleres i en kommende ældrelov, samt den hjælp og behandling,
som mange ældre modtager på sundhedsområde.
Med venlig hilsen
Mette Kierkgaard
Ældreminister
2