Ældreudvalget 2024-25
L 89
Offentligt
2949419_0001.png
Folketingets Ældreudvalg
Holbergsgade 6
1057 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.aeldremin.dk
Sagsnr.
2024 - 8668
Doknr.
941249
Dato
04-12-2024
Folketingets Ældreudvalg har d. 22. november 2024 stillet følgende
spørgsmål nr. 10 (L 89) til ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peder Hvelplund (EL).
Spørgsmål nr. 10:
”Deler
ministeren foreningen Danske Patienters opfattelse af, at de
forebyggende hjemmebesøg er et vigtigt sikkerhedsnet, og hvordan
vil ministeren sikre, at kommunernes opsøgende forebyggende
indsats overfor ældre borgere ikke svækkes med lovforslagets
afskaffelse af de forebyggende hjemmebesøg?”
Svar:
Generel forebyggelse og opsøgende forebyggende indsatser er rigtig
vigtige i forhold til at understøtte, at ældre kan leve et selvstændigt
og meningsfuldt liv samt bibeholde deres funktionsevne længst
muligt. Som det også fremgår af lovforslagets bemærkninger, så
omhandler forebyggelse aktiviteter og indsatser, der kan være med
til at forhindre opståen og udvikling af sygdomme, mistrivsel,
funktionsnedsættelse, psykosociale problemer og ulykker.
Derfor er forebyggelse, herunder under opsøgende forebyggende
indsatser, også fortsat en prioriteret indsats i lovforslaget til en
ældrelov. Med lovforslaget forpligtes kommunalbestyrelsen til dels at
tilvejebringe en generel forebyggende indsats over for kommunens
ældre borgere, dels at iværksætte opsøgende indsatser målrettet
borgere, hvor der vurderes at være et forebyggelsespotentiale.
Derudover forpligtes kommunalbestyrelsen til, at helhedspleje i form
af pleje- og omsorgsforløb gives med et forebyggende,
rehabiliterende og vedligeholdende sigte.
Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at der med en
generel forebyggende indsats forstås aktiviteter og indsatser, der
bredt sørger for at forhindre opståen og udvikling af sygdomme,
psykosociale problemer eller ulykker og dermed fremmer
folkesundheden. Der kan både være tale om indsatser målrettet
sociale dimensioner af livet, herunder forebyggelse af ensomhed,
samt indsatser målrettet det fysiske helbred i forhold til
funktionsniveau og velbefindende. Formålet med den generelle
forebyggende indsats vil i medfør af lovbemærkningerne være at
1
L 89 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om forebyggende hjemmebesøg
2949419_0002.png
understøtte en alderdom med mest mulig selvhjulpenhed, sådan at
den ældre kan leve et selvstændigt og meningsfuldt liv samt
bibeholde deres funktionsevne længst muligt i forhold til at kunne
klare dagligdagens gøremål både fysisk, psykisk og social. Den
forebyggende indsats vil således skulle have et helhedsorienteret
fokus.
Den forebyggende indsats vil derfor skulle have fokus på den
pågældendes aktuelle livssituation med henblik på at yde råd og
vejledning og hjælpe borgeren til bedre at udnytte egne ressourcer
og bevare funktionsniveauet længst muligt. Det kan fx ske ved at
henlede borgerens opmærksomhed på frivillige organisation og
sociale netværk med henblik på deltagelse i sociale og meningsfulde
aktiviteter og fællesskaber
I forhold til den opsøgende indsats fremgår det af bemærkningerne
til lovforslaget, at opsøgende indsatser er væsentlige for, at
kommunerne kan stifte kontakt til borgere, der ikke tidligere har haft
kontakt til kommunen. Endvidere kan opsøgende indsatser medvirke
til at identificere eventuelle fysiske, psykiske eller sociale
udfordringer tidligt i forløbet. Det vil være op til den enkelte
kommunalbestyrelse at beslutte, hvordan den opsøgende indsats
tilrettelægges, herunder hvor ofte den vil iværksætte opsøgende
indsatser, hvilke former for opsøgende indsatser, den vil benytte sig
af, og hvordan kommunen vil opretholde kontakten med målgruppen
for den opsøgende indsats.
Som det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget vil den
opsøgende indsats skulle målrettes borgere, hvor der vurderes at
være et forebyggelsespotentiale. Kommunalbestyrelsen vil fx kunne
lægge vægt på generelle risikofaktorer og -situationer, hvor ældre
kan opleve øget risiko for at være sårbare. Det kan eksempelvis
være i forbindelse med tab af samlever/ægtefælle, når
samlever/ægtefælle flytter på plejehjem eller i plejebolig, ældre
borgere med fysisk, mentalt eller socialt funktionstab, ældre med
hyppige indlæggelser/genindlæggelser eller ældre, som er pårørende
til alvorligt syg samlever/ægtefælle.
Det følger endvidere af bemærkningerne, at Videnscenter for
Ældrepleje vil udarbejde vejledningsmateriale og guide med viden
om risikogrupper og metoder til identificering og opsporing af ældre,
hvor der kan være et forebyggelsespotentiale. Materialet skal
understøtte kommunerne i vurderingen af hvilke borgere, der kan
være relevante at opsøge med henblik på et eventuelt behov for
forebyggende og sundhedsfremmende indsatser.
Derudover fremgår det af lovbemærkningerne, at det vil være
vigtigt, at kommunen sikrer, at borgeren bliver bekendt med
kommunens forebyggende og sundhedsfremmende indsatser, og at
borgeren forstår, hvordan man konkret skal forholde sig til
indsatserne.
Lovforslaget udmønter som bekendt den politiske aftale om
ældrereformen, hvor der er enighed om, at der er brug for en
omfattende frisættelse af ældreområdet, der grundlæggende
2
L 89 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 10: Spm. om forebyggende hjemmebesøg
2949419_0003.png
forandrer den måde, ældreplejen styres, dokumenteres, kontrolleres
og leveres på.
Det er bl.a. derfor en del af den politiske aftale om ældrereformen,
at kravet til kommunerne om at foretage forebyggende
hjemmebesøg med udgangspunkt i specifikke alderskriterier
afskaffes. Som bekendt er kommunerne i dag forpligtet til at tilbyde
mindst et årligt hjemmebesøg til alle borgere, der er fyldt 82 år, og
derudover skal kommunen tilbyde alle borgere et besøg i deres 75.
og 80. år samt borgere i alderen 65 til 81 år, som er i særlig risiko
for at få nedsat social, fysisk eller psykisk funktionsevne. Det er
rammer, som indebærer, at kommunerne er forpligtet til at
gennemføre hjemmebesøg på helt bestemte tidspunkter, fremfor når
der er behov.
Ved at give lokal frihed til at tilrettelægge den generelle og den
opsøgende forebyggelsesindsats frigives ressourcerne til, at man
lokalt kan prioritere indsatsen meningsfuldt. Friheden til lokal
tilrettelæggelse betyder også, at kommunerne fortsat kan
tilrettelægge den forebyggende indsats som hjemmebesøg, som de
har været vant til, hvis det er det, som den enkelte kommune
vurderer mest meningsfuldt.
Det bemærkes, at udover at kommunerne med lovforslaget fortsat er
forpligtet til at arbejde forebyggende, så forbliver midlerne til
forebyggelse samtidig på området.
Det fremgår af den politiske aftale om ældrereformen, at
aftalepartierne er enige om løbende at følge området tæt, og at
ældrereformen skal evalueres efter tre og fem år.
Med venlig hilsen
Mette Kierkgaard
Ældreminister
3