Ældreudvalget 2024-25
L 89
Offentligt
2949385_0001.png
Folketingets Ældreudvalg
Holbergsgade 6
1057 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.aeldremin.dk
Sagsnr.
2024 - 8668
Doknr.
941249
Dato
04-11-2024
Folketingets Ældreudvalg har d. 11. november 2024 stillet følgende
spørgsmål nr. 1 (L 89) til ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 1:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 11. november 2024 fra
Flenco Rengøring Aps, jf. L 89 -
bilag 2?”
Svar:
I den version af lovforslaget, der er fremsat for Folketinget fremgår
det, at kravet om at private leverandører skal levere helhedspleje til
borgere, der visiteres til hjælp efter loven er trådt i kraft, gælder fra
1. juli 2025. Der har været tre hensyn bag den foreslåede
ikrafttrædelsesdato:
For det første skal man som borger, der ønsker en privat leverandør,
kunne forvente at få den samme kvalitet i den hjælp og pleje man har
brug for, som hvis man vælger en kommunal leverandør. Man skal
således, på linje med borgere, der vælger en kommunal leverandør,
kunne forvente kontinuitet, tværfaglighed og fleksibilitet. Det sikrer vi
ved, at kravet om helhedspleje træder i kraft for kommunale og
private leverandører samtidig.
For det andet imødekommer vi med ikrafttrædelsestidspunktet den
store gruppe af private leverandører, der gerne vil kunne konkurrere
om kvalitet på lige fod med kommunerne. Ved at fastsætte
ikrafttrædelsestidspunktet til 1. juli 2025 sikrer vi, at borgere ved, at
de får den samme kvalitet og hjælp, når de vælger en privat
leverandør.
Dermed
stiller
vi
de
private
leverandører
konkurrencemæssigt lige med de kommunale leverandører.
For det tredje understøtter vi med forslaget regeringens ambition om
at styrke det frie valg, uden at det medfører øget bureaukrati. Ved at
fastsætte ikrafttrædelsen for private leverandører samtidig med
kravet til de kommunale, sikrer vi, at kommunerne kun skal fastsætte
takster mv. for helhedsplejeforløb. Såfremt muligheden for at levere
enkeltydelser blev fastholdt, ville kommunerne skulle beregne flere
forskellige typer af takster.
Kravet om at levere helhedspleje forudsætter en omstilling
og
udvikling - af det private leverandørmarked. Det er på baggrund af
1
L 89 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om at kommentere henvendelsen af 11. november 2024 fra Flenco Rengøring ApS
2949385_0002.png
min dialog med erhvervsorganisationerne min forståelse, at det er en
realistisk forventning, at markedet over tid kan tilpasse sig og at det
således også vil være muligt at benytte de frie valg i mindre
kommuner. Og det er i øvrigt den politiske intention, at en styrkelse
af det frie valg
som jeg er meget optaget af
forudsætter, at
markedet og dermed også leverandører udvikler deres virksomheder
for at kunne levere den kvalitet, som ældrereformen er sat i verden
for at sikre.
Dansk erhvervsliv er kendetegnet ved evnen til udvikling og omstilling.
Det er mit klare håb og min forventning, at kravet om helhedspleje vil
medføre en positiv markedsudveksling af private leverandører, som
med ældreloven får udvidet og styrket mulighederne for at levere
hjælp, pleje og omsorg til ældre.
Ældreministeriet er i løbende dialog med erhvervsorganisationerne
om, hvordan private leverandører bedst kan understøttes i denne
omstilling.
Med venlig hilsen
Mette Kierkgaard
Ældreminister
Bilag:
Bilag 2
2