Skatteudvalget 2024-25
L 82
Offentligt
2948939_0001.png
4. december 2024
J.nr. 2024 - 7038
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 82 - Forslag til lov om ændring af momsloven (Ændring af reglerne om
forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 21 af 26. november 2024. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra ikkemedlem af udvalget Søren Søndergaard (EL).
Rasmus Stoklund
/ Jeanette Rose Hansen
L 82 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 21: MFU spm. om, hvilke konkrete skridt Skatteministeriet har taget, siden det i april 2023 blev aftalt at holde et virtuelt møde mellem Skatteministeriet og EU-Kommissionen med henblik på at afklare, hvordan artikel 28 i momsdirektivet (formidlingsreglen) skal fortolkes i sammenhæng med den danske undtagelse vedrørende moms på kunstnerisk aktivitet
2948939_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvilke konkrete skridt Skatteministeriet har taget, siden det i
april 2023 blev aftalt at holde et virtuelt møde mellem Skatteministeriet og EU-Kommis-
sionen med henblik på at afklare, hvordan artikel 28 i momsdirektivet (formidlingsreglen)
skal fortolkes i sammenhæng med den danske undtagelse vedrørende moms på kunstne-
risk aktivitet, idet spørgeren bemærker, at ministeren i forbindelse med 1. behandling af L
82 fremførte at ”… vi har forsøgt
at vende hver en sten for at undersøge, om der var no-
get at gøre her…”?
Svar
Lovforslag L 82 om ændring af reglerne for forfattervirksomhed og kunstnerisk aktivitet
medfører, at forvaltningsorganisationer fremover skal lægge moms på, når de sælger li-
censer til forfattere og kunstneres ophavsretbelagte værker.
Jeg vil gerne pointere, at min udtalelse om de undersøgelser, der har været forud for
fremsættelsen af L 82, var møntet på hele forløbet fra fremsættelsen af L 106 den 5. de-
cember 2021 og til nu.
Således blev der under behandlingen af L 106/L 106 B bl.a. afgivet en redegørelse fra et
tværministerielt udvalg, svaret på 92 spørgsmål - herunder givet en kommentar på en af
udvalget indhentet ekstern redegørelse - samt afholdt to samråd. Lovforslaget (L 106 B)
blev forkastet ved 3. behandlingen den 9. juni 2022.
Da den juridiske vurdering i Skatteministeriet og Justitsministeriet ikke var ændret, blev
lovforslaget genfremsat den 5. oktober 2022 som L 13. Dette lovforslag bortfaldt på
grund af folketingsvalg.
I februar 2023 blev det besluttet at rette henvendelse til EU-Kommissionen. EU-Kom-
missionen udtalte, at det er en politisk beslutning i Danmark, hvorvidt Danmark vil op-
retholde den særlige danske momsfritagelse for forfattere og kunstnere. Med lovforslaget
præciseres momsfritagelsen i overensstemmelse med stand-still bestemmelsen, således at
der ikke er tvivl om, at den kun omfatter forfattere og kunstnere. Momsfritagelsen beva-
res dermed.
Hvad angår spørgsmålet om, hvorvidt forvaltningsorganisationer i medfør af den særlige
formidlingsregel også kan være omfattet af momsfritagelsen for forfattere og kunstnere,
har EU-Kommissionen tilkendegivet, at den ikke kan afgive en udtalelse herom, da
spørgsmålet ikke har været afgjort ved EU-Domstolen, og at den ikke kan tage stilling til,
hvordan EU-Domstolen vil stille sig, hvis spørgsmålet forelægges Domstolen til afgø-
relse.
Det er det enkelte medlemslands forpligtelse at sikre, at landets lovgivning overholder
EU-retten.
Side 2 af 3
L 82 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 21: MFU spm. om, hvilke konkrete skridt Skatteministeriet har taget, siden det i april 2023 blev aftalt at holde et virtuelt møde mellem Skatteministeriet og EU-Kommissionen med henblik på at afklare, hvordan artikel 28 i momsdirektivet (formidlingsreglen) skal fortolkes i sammenhæng med den danske undtagelse vedrørende moms på kunstnerisk aktivitet
2948939_0003.png
Da den juridiske vurdering i Skatteministeriet og Justitsministeriet forblev uændret, blev
muligheder for at afbøde virkningerne af momspligt for forvaltningsorganisationer mv.
undersøgt nærmere. Særligt blev der set på muligheder og virkninger af nedsat momssats,
og dette medførte, at der også kom fokus på den gældende praksis med særskilt fakture-
ring fra udbydere af tv-abonnementer (den såkaldte udlægsregel). Undersøgelserne af
denne praksis mundede
som anført i bemærkningerne til L 82
ud i, at det blev konsta-
teret, at den gældende praksis om anvendelse af udlægsreglen ikke kan anses for at være i
overensstemmelse med EU-retten.
Alle disse undersøgelser og vurderinger har ført til, at regeringen har besluttet, at lov-
forslaget skal genfremsættes, hvilket er sket som L 82.
Side 3 af 3