Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2024-25
L 78
Offentligt
2951622_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
6-12-2024
J nr.
2024 - 1135
Akt-id
538331
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af d. 2. december 2024 stillet
mig følgende spørgsmål 12 til L 78, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål 12
Vil ministeren bekræfte, at ministerens bemyndigelse, jf. lovforslagets § 1, nr.
10, ikke kan anvendes til hverken helt eller delvist at afskære adgangen til at op-
kræve udtrædelsesgodtgørelse? Og vil ministeren i så fald sikre ved et æn-
dringsforslag eller på anden måde, at de to formuleringer i bemærkningerne til
lovforslaget (side 13 og 33), om at »Bemyndigelsen vil ikke kunne anvendes til
helt at afskære varmeforsyningsvirksomhedernes mulighed for at opkræve ud-
trædelsesgodtgørelse«, ikke vil have nogen virkning?
Svar
I indeværende spørgsmål 12 til L 78 stilles to spørgsmål.
I forhold til det første spørgsmål kan jeg bekræfte, at bemyndigelsen ikke vil
kunne anvendes til helt at afskære varmeforsyningsvirksomhedernes mulighed
for at opkræve udtrædelsesgodtgørelse, hvilket fremgår af lovforslagets be-
mærkninger.
Hensigten med indførelsen af dette i bemærkningerne har bl.a. været at be-
trygge branchen i, at der ikke vil kunne fastsættes regler, der indebærer, at en
varmeforsyningsvirksomhed helt udelukkes fra at kunne opkræve udtrædelses-
godtgørelse. Jeg er opmærksom på, at udtrædelsesgodtgørelse er et vigtigt red-
skab for varmeforsyningsvirksomhederne, herunder i forhold til at sikre deres
fortsatte økonomiske eksistensgrundlag i tilfælde af udtrædelser. Det vil derfor
alt andet lige give mindre beskyttelse af varmeforsyningsvirksomhederne, hvis
det udgår af lovforslaget, at bemyndigelsen ikke vil kunne anvendes til helt at af-
skære muligheden for at opkræve udtrædelsesgodtgørelse.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
L 78 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om ministeren vil bekræfte, at ministerens bemyndigelse, jf. lovforslagets § 1, nr. 10, ikke kan anvendes til hverken helt eller delvist at afskære adgangen til at opkræve udtrædelsesgodtgørelse
2951622_0002.png
På den baggrund finder jeg det ikke hensigtsmæssigt at udforme et ændrings-
forslag som efterspurgt,
jf. det andet spørgsmål,
ligesom jeg heller ikke kan
støtte et sådant ændringsforslag.
Det er også af hensyn til at betrygge branchen blevet indført i lovbemærknin-
gerne, at en eventuel udmøntning af bemyndigelsen vil ske efter dialog med
branchen, ligesom det vil skulle forelægges partierne bag den opfølgende aftale
fra 2024, inden reglerne vil kunne træde i kraft.
Det er nødvendigt at iværksætte et analysearbejde for at afdække nærmere,
hvilke forhold der vil skulle tages højde for i forbindelse med regeludstedelse.
Relevante parter vil få mulighed for at deltage i processen, og aftalepartierne vil
blive forelagt en model for udmøntning af reglerne, når den foreligger.
Afslutningsvist vil jeg henvise til svar på spørgsmål 8 til L 78 for nærmere om
baggrunden for den foreslåede bemyndigelse vedrørende regler for udtrædel-
sesgodtgørelse, hvor der er redegjort for, at det endnu ikke er afklaret, hvordan
eventuelle kommende regler om udtrædelsesgodtgørelse konkret skal udmøn-
tes.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 2/2