Socialudvalget 2024-25
L 66
Offentligt
2946494_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 2132
Doknr.
937995
Dato
30-11-2024
Folketingets Socialudvalg har d. 8. november 2024 stillet følgende spørgsmål
nr. 6 (L 66) til social- og boligministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Mette Thiesen (DF).
Spørgsmål nr. 6:
”Vil
ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag der indebærer, at der skal
træffes to centrale foranstaltninger - straksfastsættelse af ugentligt overvåget samvær
og begrænsning af status quo-princippets anvendelse - i sager om forældrekonflikter?
Straksfastsættelse af ugentligt overvåget samvær indebærer, at i tilfælde, hvor en
forælder tilbageholder barnet og dermed afbryder den hidtidige kontakt til den anden
forælder, skal der straks fastsættes et ugentligt overvåget samvær for at sikre, at
kontakten opretholdes. Begrænsning af status quo-princippets anvendelse indebærer,
at status quo-princippet ikke skal tillægges afgørende vægt i de situationer, hvor en
forælder bevidst har tilbageholdt barnet. Dette skal sikre, at en forælder ikke opnår
fordel af at afbryde barnets kontakt til den anden forælder.
Status quo-princippet betyder, at man vægter dén nuværende situation for barnet højt.
Det princip kan netop bruges af en forælder, der tilbageholder barnet eller forhindrer
kontakt til den anden forælder, da denne situation kan blive opfattet som status quo.
Endelig fastslår ændringsforslaget, at den forælder, der tilbageholder barnet, skal
vurderes i forhold til sin evne til fortsat at udfylde rollen som bopælsforælder til barnets
bedste. Det er spørgsmålsstillerens opfattelse, at ændringsforslaget er af afgørende
betydning for at sikre, at aftalen bliver effektueret effektivt, og at samværschikane og
forældrefremmedgørelse ophører med at være et udbredt problem i Danmark. En klar
hovedregel om straksfastsættelse af overvåget samvær kan sikre, at barnets kontakt til
begge forældre opretholdes, hvilket er essentielt for barnets tarv. I situationer, hvor én
forælder forsøger at skabe afstand mellem barnet og den anden forælder ved
forældrefremmedgørelse kan straksfastsættelsen fungere som en vigtig
beskyttelsesmekanisme. Den kan forhindre, at barnet mister forbindelse til en forælder
på grund af chikane eller manipulation og sikre, at barnets tilknytning til begge
forældre understøttes, hvilket er afgørende for barnets trivsel og udvikling.”
Svar:
Forslaget består af to særskilte dele, der begge har til formål at imødegå
forældrefremmedgørelse.
Jeg er lydhør over for alle initiativer, der kan imødegå
forældrefremmedgørelse, men jeg kan ikke støtte, at forslagene medtages i
lovforslaget.
1
L 66 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag der indebærer, at der skal træffes to centrale foranstaltninger i sager om forældrekonflikter
2946494_0002.png
Det skyldes for det første, at forslagene falder uden for rammerne af aftalen om
et forbedret familieretligt system.
For det andet skyldes det, at der er tale om forslag, der - selvom de går i
samme retning som lovforslaget - berører helt andre dele af
forældreansvarsloven og vil kunne få stor betydning for behandlingen af en
række sager efter forældreansvarsloven. Efter min opfattelse har disse forslag
en sådan karakter, at de i givet fald bør indgå i en almindelig lovproces, hvor
der vil være mulighed for en offentlig høring.
For det tredje vil det være ressourcekrævende for Familieretshuset med kort
varsel at stille overvåget samvær til rådighed. Forslaget vil derfor kræve
yderligere finansiering. Og det kan ligeledes ikke afvises, at forslaget om at
begrænse anvendelsen af det såkaldte status quo-princip ligeledes vil
forudsætte, at der anvises finansiering.
Mere indholdsmæssigt skal jeg til forslaget om straks-fastsættelse af overvåget
samvær bemærke, at der allerede er mulighed for at træffe en midlertidig
afgørelse om samvær under overvågning efter reglerne i dag. En sådan
afgørelse skal også træffes hurtigt, når der er behov for det. Ved afgørelsen
skal der i overensstemmelse med de grundlæggende principper i
forældreansvarsloven foretages en vurdering af barnets bedste, hvilket også vil
indebære, at barnets perspektiv skal belyses. En bestemmelse om
straksfastsættelse af overvåget samvær som beskrevet i spørgsmål giver ikke
mulighed for at foretage en sådan vurdering og vil derfor i udgangspunktet
stride mod de grundlæggelsen principper om hensyntagen til barnets bedste
ved behandlingen af sager efter forældreansvarsloven.
Forslaget om at begrænse anvendelsen af status quo-princippet vil på samme
måde stride mod de grundlæggelsen principper om hensyntagen til barnets
bedste. Jeg forstår hensigten, men en sådan bestemmelse giver - som den er
beskrevet i spørgsmålet - ikke mulighed for at foretage en konkret vurdering af
det enkelte barns situation.
Samlet set ser jeg mig således ikke stand til at yde teknisk bistand til dette
ændringsforslag.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
2