Socialudvalget 2024-25
L 66
Offentligt
2969858_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 2132
Doknr.
966026
Dato
25-01-2025
Folketingets Socialudvalg har d. 16. december 2024 stillet følgende spørgsmål
nr. 31 (L 66) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 31:
”Vil
ministeren kommentere henvendelse af 15. december 2024 fra Mads Møller,
Næstved, jf. L 66 - bilag 32?”
Svar:
Henvendelsen af 15. december 2024 fra Mads Møller, som jeg bliver bedt om
at kommentere, vedrører for det første forslag om, at udøvelse af
forældrefremmedgørelse skal have konsekvenser, f.eks. i form af flytning af
barnets bopæl eller ændring af forældremyndigheden over barnet.
Jeg kan i den forbindelse oplyse, at det fremgår af bemærkningerne til det
fremsatte lovforslag, at forslaget bl.a. vil betyde, at ved udøvelse af
samarbejdschikane eller forældrefremmedgørelse vil det altid skulle overvejes,
om chikanen eller forældrefremmedgørelsen skal have konsekvenser, navnlig i
form af, at forældremyndigheden tillægges den anden forælder alene, eller at
barnets bopæl flyttes til den anden forælder.
Ved det ændringsforslag, som jeg fremsatte den 5. december 2024, foreslog
jeg, at den foreslåede bestemmelse i § 4, stk. 2, i forældreansvarsloven blev
præciseret ved indsættelse af en bestemmelse, hvorefter samarbejdschikane,
herunder forældrefremmedgørelse, tillægges konsekvenser, hvis dette er til
barnets bedste.
Dernæst drejer henvendelsen sig om identificering af børn, der er blevet udsat
for forældrefremmedgørelse, om behandlingen af sager vedrørende sådanne
børn og om håndtering af traumatiserede børn.
Jeg kan i den anledning oplyse, at det i bemærkningerne til det fremsatte
lovforslag er fremhævet, at det er vigtigt at undgå, at et barn på grund af
forældrefremmedgørelse mister kontakten med den ene forælder, og at det
derfor er vigtigt, at sager, hvori der indgår forældrefremmedgørelse,
identificeres hurtigst muligt sådan, at der kan sættes ind over for det. For at
understøtte dette fremgår det af aftalen om et forbedret familieretligt system, at
der skal udarbejdes en faglig guideline, der skal sætte Familieretshusets
medarbejdere i stand til at afdække problematikkerne omkring
samarbejdschikane, herunder forældrefremmedgørelse. Guidelinen udarbejdes
1
L 66 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 31: Spm. om kommentar til henvendelse af 15/12-24 fra Mads Møller, Næstved
2969858_0002.png
af børnesagkyndige psykologer. Formålet med guidelinen er at højne
fagligheden og hurtigere kunne afdække, hvorfor et barn har modstand mod
samvær for på den måde at kunne arbejde med familien, inden situationen
bliver mere kompleks og fastlåst. Samtidig skal det gennem efteruddannelse
sikres, at Familieretshuset har de nødvendige faglige forudsætninger for at
kunne identificere psykisk vold og forældrefremmedgørelse samt for at støtte
forældrene i at håndtere de udfordringer, psykisk vold medfører for familiens
relationer og for barnet.
Det er kommunalbestyrelsen, der tager stilling til, om traumatiserede børn,
herunder børn der er blevet traumatiseret som følge af
forældrefremmedgørelse, har behov for støtte efter barnets lov, herunder i form
af anbringelse uden for hjemmet m.v.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
2