Socialudvalget 2024-25
L 66
Offentligt
2955553_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2024 - 2132
Doknr.
953387
Dato
13-12-2024
Folketingets Socialudvalg har d. 12. december 2024 stillet følgende spørgsmål
nr. 28 (L 66) til social- og boligministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DD).
Spørgsmål nr. 28:
”Vil ministeren forholde sig til det ændringsforslag, som ønskes stillet af
Danmarksdemokraterne, Liberal Alliance, Det Konservative Folkeparti og
Dansk Folkeparti, om at udskyde lovens ikrafttræden fra den 1. januar 2025 til
den 1. marts 2025, for at Folketinget får mere tid til at gennemarbejde
lovforslaget, jf. L 66
– bilag 28”
Svar:
Som jeg tidligere har tilkendegivet, er jeg lydhør over for alle initiativer, der kan
imødegå forældrefremmedgørelse, men jeg kan ikke støtte et forslag, der
udskyder ikrafttræden af lovforslaget.
Der er i forbindelse med behandlingen af lovforslaget stillet en række
spørgsmål fra Socialudvalget med anmodning om teknisk bistand til
udarbejdelse af ændringsforslag til lovforslaget.
Fælles for disse anmodninger har været, at de rummer forslag, som på
forskellig vis skal understøtte ønsket om at dæmme op for
forældrefremmedgørelse, men at de er faldet uden for rammerne af aftalen fra
november 2023. Samtidig er forslagene kendetegnet ved ikke at give mulighed
for at foretage en konkret vurdering af barnet bedste, at medføre behov for
yderligere finansiering og at indeholde grundlæggende ændringer af
behandlingen af sager efter forældreansvarsloven. Jeg har derfor afvist at yde
teknisk bistand til at udarbejde disse ændringsforslag.
Som jeg også ad flere omgange har redegjort for, så er det min opfattelse, at vi
i vores ganske indgående drøftelser af lovforslaget er kommet så langt, som vi
kan, i forhold til at mødes inden for rammerne af aftalen fra sidste år. Jeg ser
ikke for mig, at vi kan opnå enighed om at ændre på lovforslagets balance,
hvor hensynet til barnet må veje tungest.
Som begrundelse for ændringsforslaget anføres det, at det ikke må være
konsekvensfrit at udøve bevidst samarbejdschikane og
forældrefremmedgørelse, og der henvises til den kritik af forslaget, som Nina
Palesa Bonde (Dommerfuldmægtigforeningen) og Helle Brandt (Danske
Familieadvokater) ifølge en artikel i B.T. den 14. september 2024 har fremsat.
1
L 66 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 28: Spm. om, ministeren vil forholde sig til det ændringsforslag, som et mindretal i udvalget har stillet til lovforslaget
2955553_0002.png
Jeg minder her om, at jeg den 5. december 2024 fremsatte et forslag til
ændring af lovforslaget, der bl.a. indeholder følgende:
”Samarbejdschikane,
herunder forældrefremmedgørelse, tillægges
konsekvenser, hvis dette er til barnets bedste.”
Dermed tydeliggøres det, at udøvelse af samarbejdschikane, herunder
forældrefremmedgørelse, ikke er konsekvensfrit. Jeg har svært ved at se,
hvordan dette kan siges tydeligere, når ordningen skal holdes inden for den
aftale om forældrefremmedgørelse, som forslagsstillerne har tilsluttet sig, og
som indeholder følgende:
”Derfor
skal samarbejdschikane, herunder forældrefremmedgørelse, i
forældreansvarssager i højere grad end i dag stoppes og i de mest
udtalte tilfælde, hvor dette er til barnets bedste, have en konsekvens for
den forælder, der med vedvarende grundløs chikane forhindrer barnets
kontakt med den anden forælder.”
Den nævnte artikel i B.T. ligger forud for fremsættelsen af lovforslaget og
forholder sig derfor hverken til det fremsatte lovforslag eller til ovennævnte
ændringsforslag.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
2