Socialudvalget 2024-25
L 65
Offentligt
2946997_0001.png
Socialudvalget 2024-25
L 65 - endeligt svar på spørgsmål 1
Offentligt
Ministeren
Socialudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Socialudvalget har den 7. november 2024 stillet følgende spørgsmål nr. 1 til L 65
efter ønske fra Mikkel Bjørn (DF) til udlændinge- og integrationsministeren, som
hermed besvares.
Spørgsmål nr. 1 til L 65:
Vil ministeren i relation til det foreslåede i afsnit 2.2.3.3., om, at det efter omstæn-
dighederne vil kunne betyde, at et barn skal anses for ikke på noget tidspunkt at
have erhvervet dansk indfødsret, hvis det konstateres, at det forhold (det retlige
forældreskab), der lå til grund for barnets erhvervelse af dansk indfødsret efter stk.
1, ikke længere foreligger, medmindre barnet derved bliver statsløst, eller konsta-
teringen sker efter vedkommende er fyldt 18 år, redegøre for, om "konstateringen
sker efter vedkommende er fyldt 18 år” i overensstemmelse med Danmarks inter-
nationale forpligtelser kan ændres til at, det blot skal konstateres, at det retlige
forældreskab ikke forelå inden barnet fyldte 18 år, uanset at konstateringen sker
dagen efter barnets 18 års fødselsdag?
Svar:
1.
Udlændinge- og Integrationsministeriet kan henvise til de almindelige bemærk-
ninger til lovforslag nr. L 65 fremsat den 24. oktober 2024, hvoraf blandt andet føl-
gende fremgår af afsnit 2.2.3.3.:
”Det foreslås, at anvendelsesområdet for § 1, stk. 1, i indfødsretslo-
ven udvides til også at omfatte medfaderskab.
Forslaget vil betyde, at et barn fra fødslen vil erhverve dansk indføds-
ret, når det ved registrering, anerkendelse eller afgørelse på grund-
lag af en surrogataftale efter de foreslåede bestemmelser i kapitel 1
b, 5 b og 5 c i børneloven, jf. lovforslagets § 1, nr. 1 og 10, fastslås, at
en mand, der er dansk statsborger, er medfar til barnet. Barnet vil
dog kun erhverve dansk indfødsret, hvis medfaren er dansk statsbor-
ger på tidspunktet for barnets fødsel.
Det bemærkes, den foreslåede ændring af børnelovens § 30, jf. lov-
forslagets § 1, nr. 9, hvorefter en surrogatmor efter dansk ret ikke
Side
1/3
26. november 2024
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Indfødsret
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2024 - 17586
2879332
L 65 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 8: MFU spm., om et barn kan erhverve og bevare dansk indfødsret efter blot en dags registrering af en anerkendt dansk medmoder eller medfader
længere vil blive anset for mor til barnet, når moderskab, faderskab,
medmoderskab eller medfaderskab er fastslået efter de foreslåede
bestemmelser om forældreskab ved surrogataftaler i kapitel 1 b, 5 b
og 5 c i børneloven, jf. lovforslagets § 1, nr. 1 og 10, også generelt vil
have betydning i forhold til et barns erhvervelse af dansk indfødsret
efter indfødsretslovens § 1, stk. 1. Et barn vil således erhverve dansk
indfødsret efter indfødsretslovens § 1, stk. 1, ved fødslen, når det
ved registrering, anerkendelse eller afgørelse på grundlag af en sur-
rogataftale efter de foreslåede bestemmelser i kapitel 1 b, 5 b og 5 c
i børneloven fastslås, at en kvinde eller mand, der er dansk statsbor-
ger ved barnets fødsel, er mor, far, medmor eller medfar til barnet.
Den foreslåede ændring af børnelovens § 30 vil ligeledes kunne have
betydning i forhold til indfødsretslovens § 1, stk. 4, hvis det retlige
forældreskab efter den foreslående ændring af børnelovens § 30, jf.
lovforslagets § 1, nr. 9, efterfølgende bortfalder. Det vil efter om-
stændighederne kunne betyde, at et barn skal anses for på ikke no-
get tidspunkt at have erhvervet dansk indfødsret, hvis det konstate-
res, at det forhold (det retlige forældreskab), der lå til grund for bar-
nets erhvervelse af dansk indfødsret efter stk. 1, ikke længere fore-
ligger, medmindre barnet derved bliver statsløst, eller konstaterin-
gen sker efter
vedkommende er fyldt 18 år.”
2.
Udlændinge- og integrationsministeriet kan i forlængelse heraf oplyse, at ind-
fødsretslovens § 1, stk. 4, blev indsat ved lov nr. 487 af 13. maj 2023 om ændring
af lov om dansk indfødsret, som havde til formål blandt andet at implementere
statsborgerretskonventionens artikel 7 fuldt ud i dansk ret. Det fremgår af de al-
mindelige bemærkninger til lovforslaget blandt andet:
”Det er udtømmende fastsat i statsborgerretskonventionens artikel
7, i hvilke situationer den nationale lovgivning må indeholde regler
om automatisk fortabelse af statsborgerskab eller fortabelse heraf
på foranledning af en kontraherende stat. Det følger af statsborger-
retskonventionens artikel 7, stk. 1, litra f, at et barn kan fortabe sit
statsborgerskab, når det fastslås i løbet af et barns mindreårighed,
at betingelserne for barnets automatiske erhvervelse af det pågæl-
dende statsborgerskab ikke længere er opfyldt. Det følger endvidere
af statsborgerretskonventionens artikel 7, stk. 3, at statsborgerska-
bet ikke kan fortabes, hvis den pågældende person derved ville blive
statsløs.
Europarådets forklarende rapport til statsborgerretskonventionen
indeholder bidrag til den nærmere forståelse af statsborgerretskon-
ventionens artikel 7. Det følger bl.a. af pkt. 58 i den forklarende rap-
port til statsborgerretskonventionen, at statsborgerretskonventio-
nens artikel 7 ikke omfatter situationer med administrative fejl, hvor
Side
2/3
L 65 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 8: MFU spm., om et barn kan erhverve og bevare dansk indfødsret efter blot en dags registrering af en anerkendt dansk medmoder eller medfader
2946997_0003.png
situationen efter den nationale lovgivning ikke anses som fortabelse
af statsborgerskab.
Det følger af pkt. 73 i den forklarende rapport, at statsborgerrets-
konventionens artikel 7, stk. 1, litra f, omfatter situationer, hvor en
ændring af et barns civile status medfører, at forholdet, som lå til
grund for den pågældendes besiddelse af statsborgerskab, ikke fore-
ligger, herunder i den situation, hvor det konstateres, at barnets far
eller mor ikke er barnets retlige far eller mor. Det følger videre af pkt.
73, at den pågældende person ikke må fortabe statsborgerskabet,
hvis den pågældende person derved ville blive statsløs. Det følger
desuden, at det er overladt til den nationale lovgivning at fastslå, om
fortabelsen sker med virkning fra det tidspunkt, hvor det pågæl-
dende forhold konstateres, eller om barnet skal stilles som, at er-
hvervelsen ikke på noget
tidspunkt har fundet sted.”
1
Udlændinge- og integrationsministeriet kan på denne baggrund oplyse, at det ikke
vil være i overensstemmelse med Danmarks internationale forpligtelser at ændre
indfødsretslovens § 1, stk. 4, på den måde, som der spørges til.
Kaare Dybvad Bek
/
Christine V. Johansen
1
Lovforslag nr. L 72 fremsat den 23. marts 2023 om ændring af udlændingeloven, hjemrejseloven,
straffeloven og forskellige andre love og ophævelse af lov om videreførelse af visse rettigheder i for-
bindelse med Det Forenede Kongeriges udtræden af Den Europæiske Union uden en aftale (Ændring
af visse regler om hjælp til hjemrejse, adgang til hjemrejsestøtte og administrativ frihedsberøvelse,
implementering af bestemmelse i statsborgerretskonventionen, gennemførelse af rådsafgørelse om
Kroatiens fulde optag i Schengensamarbejdet, ophævelse af revisionsbestemmelser, ophævelse af
Brexit-borgerloven m.v.)
Side
3/3