Socialudvalget 2024-25
L 65
Offentligt
2947007_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 539
Doknr.
938076
Dato
02-12-2024
Folketingets Socialudvalg har d. 7. november 2024 stillet følgende spørgsmål
nr. 5 (L 65) til social- og boligministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Mikkel Bjørn (DF).
Spørgsmål nr. 5:
”Vil ministeren redegøre for, om en pakistaner, der får dansk indfødsret ved
naturalisation, dagen efter kan registrere sig som medfader til 10 børn i en
pakistansk landsby, som derved får dansk indfødsret?”
Svar:
Jeg kan oplyse, at det fremgår af de foreslåede bestemmelser i kapitel 5 c i
børneloven, at Familieretshuset træffer afgørelse om bl.a. medfaderskab på
grundlag af en udenlandsk surrogataftale.
En udenlandsk surrogataftale defineres som en aftale, hvorved en surrogatmor,
der ved indgåelsen af surrogataftalen har og de seneste 6 måneder har haft
bopæl i udlandet, føder et barn med henblik på, at et tiltænkt forældrepar
sammen skal være forældre til barnet i stedet for surrogatmoren, eller at en
tiltænkt eneforælder skal være forælder til barnet i stedet for surrogatmoren.
Det er i lovbemærkningerne præciseret, at surrogataftalen skal være indgået,
inden graviditeten etableres.
Når en udenlandsk surrogataftale er indgået mellem en surrogatmor og et par
bestående af 2 mænd, anses den mand, der er genetisk far til barnet, som
barnets far og den anden mand som barnets medfar.
Lovforslaget indeholder således forslag om at indføre medfaderskab som retligt
forældreskab i relation til børn, der fødes på grundlag af surrogataftaler.
Medfaderskab skal have samme retsvirkninger som faderskab og
medmoderskab. På den baggrund foreslås det ved lovforslagets § 13, at § 1,
stk. 1, i indfødsretsloven ændres således, at et barn også erhverver dansk
indfødsret ved fødslen, hvis medfaren er dansk.
Familieretshusets træffer afgørelse om forældreskab ved en udenlandsk
surrogataftale, når følgende fremlægges:
1) Dokumentation for, at der er en genetisk forbindelse mellem barnet og
mindst én tiltænkt forælder.
2) Notarerklæring eller lignende udstedt i barnets fødeland, hvorved
surrogatmoren efter barnets fødsel har bekræftet, at hun ønsker at
1
L 65 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 7: MFU spm., om der er begrænsninger i antallet af børn, man kan være medfader eller medmoder til
2947007_0002.png
overdrage forældreskabet og barnet til det tiltænkte forældrepar eller
den tiltænkte eneforælder.
3) Surrogataftalen.
4) Fødselsattest eller lignende for barnet.
Ved afgørelsen skal Familieretshuset foretage en vurdering af barnets bedste
baseret på en formodning om, at fastlæggelse af forældreskab i
overensstemmelse med surrogataftalen vil være bedst for barnet.
De foreslåede regler om forældreskab ved udenlandske surrogataftaler giver
således ikke en mand mulighed for at registrere sig som medfader til et barn.
Derimod kan Familieretshuset træffe afgørelse om en mands medfaderskab til
et barn, der er født på grundlag af en udenlandsk surrogataftale, men kun når
ovennævnte betingelser er opfyldt.
Med venlig hilsen
Sophie Hæstorp Andersen
Social- og boligminister
2