Retsudvalget 2024-25
L 54
Offentligt
2932339_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
7. november 2024
Formueretskontoret
Frederik
Mathiias
Arentoft Torp
2024-14218
3496831
Besvarelse af spørgsmål nr. 1 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om handel med brugte genstande samt
pantelånervirksomhed (L 54)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til lov om
handel med brugte genstande samt pantelånervirksomhed (L 54), som
Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 31. oktober 2024.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Morten Schaumburg-Müller
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 54 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om redegørelse for fastsættelsen af den af udvalget anbefalede beløbsgrænse på 2.000 kr. i forhold til pligten til at afkræve kunder legitimation
Spørgsmål nr. 1 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om handel med brugte genstande samt pantelånervirksomhed (L 54):
”Vil ministeren redegøre for fastsættelsen af den af udvalget
anbefalede beløbsgrænse på 2.000 kr. i forhold til pligten til at
afkræve kunder legitimation, herunder om ministeriet har
undersøgt hvor stort hælermarkedet er for genstande under
beløbsgrænsen på 2.000 kr., og vil ministeren i benægtende fald
tage initiativ til at gennemføre en undersøgelse af, hvor stor en
del af hælermarkedet, der er omfattet af denne grænse, så det
kan tages stilling til om grænsen er fastsat rigtigt, jf.
høringssvarene fra Rigspolitiet og Det Kriminalpræventive
Råd?”
Svar:
1.
Lovforslaget er udarbejdet på baggrund af udvalgsbetænkning 1580/2022
om revision af auktionslederloven og lov om handel med brugte genstande
samt pantelånervirksomhed.
I betænkningen fandt udvalget, at pligten til at afkræve kunder legitimation
er helt afgørende i forhold til at hindre salg og belåning af stjålne genstande.
Det fremgår samtidig, at udvalget er opmærksomt på, at en pligt til at
afkræve kunder legitimation kan være byrdefuld. Efter en afvejning af på
den ene side hensynet til ikke at pålægge de erhvervsdrivende
uforholdsmæssige byrder over for på den anden side hensynet til at
minimere handlen med stjålne genstande, anbefalede udvalget, at pligten
alene bør finde anvendelse ved handel med brugte genstande, hvis prisen på
den genstand, salget vedrører, overstiger 2.000 kr.
Der henvises til betænkningens side 175 f.
2.
Af bemærkningerne til lovforslagets § 13 fremgår det, at det forudsættes,
at der med hjemmel i den foreslåede bemyndigelse administrativt fastsættes
regler om bl.a., at bevillingshavere skal kræve, at den, der vil indgå aftale
om salg af en genstand, hvis værdi overstiger et nærmere bestemt beløb, skal
legitimere sig ved MitID eller gyldig billedlegitimation. Beløbsgrænsen
forudsættes ifølge lovbemærkningerne at kunne tilpasses løbende i forhold
til samfundsudviklingen.
3.
Jeg vil som udgangspunkt følge den anbefalede beløbsgrænse i
forbindelse med anvendelse af bemyndigelsen. Det er i den sammenhæng
Side 2/3
L 54 - 2024-25 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om redegørelse for fastsættelsen af den af udvalget anbefalede beløbsgrænse på 2.000 kr. i forhold til pligten til at afkræve kunder legitimation
vigtigt at understrege, at beløbsgrænsen kan reguleres i takt med samfunds-
udviklingen, og at den således vil kunne tilpasses løbende efter behov i både
ned- og opadgående retning.
På baggrund af ovenstående har Justitsministeriet ikke fundet anledning til
at foretage en undersøgelse af hælermarkedet i forhold til den beløbsgrænse,
som udvalget har anbefalet, ligesom en sådan undersøgelse ikke påtænkes
iværksat på nuværende tidspunkt.
Side 3/3